• 0

Administratieve splitsing eigen woning - aftrekbare kosten

Beste heren en dames van hoger niveau.

 

Ik zit erover na te denken mijn woning administratief te splitsen.

Ik ga namelijk vanaf 2013 terug mijn IB's corrigeren, en het blijkt toch wat lastig om het e.e.a. goed door re rekenen.

  1. Op dit moment geniet ik namelijk al volledige hypotheekrenteaftrek  (eind 2012 gekocht), dus de baten zullen moeten vloeien uit aftrekbare lasten.
  2. Het gaat om een niet-kwalificerende werkruimte (14%, geen eigen opgang etc. ) 
  3. Ik verwacht de woning begin volgend fiscaal jaar te verkopen, en zal een een overwaarde gerealiseerd worden.
  4. Er is onderneming nu sprake van langlopende schulden (financiering) welke eigenlijk de winst door verkoop zullen annuleren bij directe aflossing (lijkt mij positief).
  5. Wat ik heb begrepen is dat ik vooral rekening moet houding met twee mogelijkheden, beschreven in dit document:

https://www.noab.nl/sites/default/files/visual_select_file/noab_fiscaal_praktijknotitie_etikettering_woningen_en_werkruimten_mvu_jan_2017-1.pdf


Het gaat dan om 4.2.3 en verder daaronder: "administratief splitsen naar gebruik" .

Het lijkt dat ik met 4.2.3  er dus slechter vanaf kom. Immers, ik heb al geen beperking qua hypotheekrenteaftrek, en dan zal ik dus over de hele woning meer belasting betalen dan nu het lager eigenwoningforfait.

De meest logische optie lijkt mij dus naar gebruik splitsen.

 

Daarbij de vragen:

 

1.  Hoe bepaal ik de afschrijvingswaarde ?  Ik denk:  % zakelijk gebruik (14%) van de overwaarde  en dan / 30 (jaar)  = bedrag per jaar afschrijving.

Correct?

2.  Welke kosten kan ik aftrekken (naar rato) ? :

 

- energiekosten

- water

- onderhoudscontract CV (?) 

- VVE (?)

- Verzekeringen

- Gemeente en waterschapsbelastingen (?) 

- Verbouwingskosten buiten de werkkamer - cq badkamer  (?? lijkt mij niet, maar just checking, ook als ik werk moet ik af en toe gaan plassen :))

- Inrichting enz werkkamer.

 

Dank! 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
1 uur terug, prinsrachid zei:

 

Heb je nog geen definitieve aanslagen voor 2013 e.v. ontvangen dan?

 

Natuurlijk wel, zou dat uit moeten maken? 
Ik kan op de BD site gewoon m'n aangiften vanaf 5 jaar terug opnieuw indienen, dus mag aannemen dat daar geen uitzondering in  zit betreffende woning?
Anders, bron ? :)

 

/edit

 

Ok,  ik las inderdaad op https://www.tjmbelastingadvies.nl/keuzevermogen-terugwerkende-kracht/  dat het om die reden niet mogelijk zou zijn, maar 
ik lees net ook die twee arresten HR:2003:AF6128 en GHARL:2017:3305 , en volgens mij gaat het hier om andere situaties, en gaat het er om of de "grenzen der redelijkheid " niet worden overschreden.
Het is dus niet zo zwart-wit en er lijkt zeker wel bandbreedte te zijn.


In dat meest recente arrest oordeelt het Hof nou juist 
"Gelet op het voorgaande mocht belanghebbende de woning tot zijn ondernemingsvermogen rekenen."
En in dat geval was nog wel iets meer aan de hand dan alleen met terugwerkende kracht keuzes maken.

Of ik interpreteer het gewoon helemaal fout...

aangepast door Bishop
Link naar reactie
  • 0

Je moet zelf aangeven of iets zakelijk of privé is. De fiscus volgt in beginsel jouw eigen keuze daarin. Maar zodra je een definitieve aanslag hebt ontvangen, staat je eigen keuze vast. Je kunt daarop niet terugkomen als dat een paar jaar later misschien toch beter uit lijkt te komen.

 

Enige optie is door bezwaar aan te tekenen tegen de definitieve aanslag, maar dat moet dan wel binnen anderhalve maand na ontvangst.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, prinsrachid zei:

Je moet zelf aangeven of iets zakelijk of privé is. De fiscus volgt in beginsel jouw eigen keuze daarin. Maar zodra je een definitieve aanslag hebt ontvangen, staat je eigen keuze vast. Je kunt daarop niet terugkomen als dat een paar jaar later misschien toch beter uit lijkt te komen.

 

Enige optie is door bezwaar aan te tekenen tegen de definitieve aanslag, maar dat moet dan wel binnen anderhalve maand na ontvangst.


Ik kan dat inderdaad nog wel begrijpen, zeker met een koopwoning heb je natuurlijk ook de waarde die fluctueert.
Ben wel benieuwd waar dat precies in de wet staat gedefinieerd?  
 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.