• 0

Vragen over aansprakelijkheid commanditaire vennoot

Samen met mijn zoon heb ik een webbedrijf (VOF).

Mijn zoon wil nu met een nieuwe partner een SMS-bedrijfje starten.

Mijn zoon levert kennis en kunde (o.a. software ontwikkeling en financiele inbreng) en wil zich verder niet bemoeien met de bedrijfsvoering/verkoop. De andere partner zal de marketing, enz voor zijn rekening nemen.

Wij vragen ons af een commanditaire vennootschap een mogelijke oplossing is om zijn aansprakelijkheid/risico te beperken. Hij wil dus wel op de achtergrond de technologie ontwikkelen, maar zal niet met leveranciers en prospects/klanten onderhandelen.

Uiteraard verwacht hij wel een deel van de winst en deelt hij mee in een eventueel verlies.

Mogen commanditaire vennoten op de achtergrond meewerken of mogen zij alleen financiele bijdragen leveren. Zo ja, wat is dan een betere constructie om aansparkelijkheid uit te sluiten.

 

Bij voorbaat dank

Roy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

de cv ook wel stille vennootschap genoemd is een vof waarbij een of meer vennoten uitsluitend kapitaalverschaffers zijn (zgn stille vennoten)

en niet deel mogen nemen aan het beheer en de leiding van de onderneming. Doet hij/zij dit wel dan wordt hij/zij een beherende vennoot en derhalve net zo aansprakelijk als een gewone vennoot in de vof.

oplossing zou kunnen zijn om het risico te beperken tot het financieringsobligo door de Commandiet in de BV vorm te laten participeren.

Succes

Link naar reactie
  • 0

Vraag: betekent "stille" vennoot niet gewoon dat hij de CV niet naar buiten toe vertegenwoordigd c.q. beheerd.

Een com. vennoot kan toch ook kennis inbrengen....

 

Ik zoek naar een oplossing (zonder BV-constructie), waarin wel gedeeld kan worden in de winst, maar niet in de aansprakelijkheid/risico van het zaken doen... Reden is dat dit van invloed op onze andere VOF's kan zijn...

 

Roy

 

Link naar reactie
  • 0

De CV is nagenoeg gelijk aan de VOF, het verschil is dat de CV, behalve beherende vennoten (zoals de vennoten bij de VOF), ook commanditaire vennoten kent. Een commanditaire vennoot is iemand die uitsluitend geld of goederen inbrengt in ruil voor een vergoeding, bijvoorbeeld een deel van de winst of rente (Tante Aghaat regeling). De beherende vennoten zijn hoofdelijk aansprakelijk voor schulden van de onderneming. Commanditaire vennoten zijn beperkt aansprakelijk, namelijk tot het geinvesteerde bedrag.

 

Waarom maken jullie niet een BV die als vennoot in de VOF's deelneemt?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.