• 0

Vraag over naheffingsaanslag

Hallo!

 

Ik ben met 2 vrienden in Juni een bedrijfje begonnen. Vandaag kreeg ik een brief in de bus (naheffingsaanslag) waarin stond dat we 5215 euro moeten betalen aan de belastingdienst:

5000 euro openstaand bedrag (schatting);

150 euro boete wegens niet betalen;

65 euro boete wegens niet doen van aangifte.

 

Nu hebben wij alsnog aangifte gedaan maar nu vragen wij ons af hoe het nu verder moet? Op de website van de belastingdienst had ik gelezen dat het te betalen bedrag verminderd kon worden als de aangifte alsnog gedaan zou worden. Maar ook las ik het volgende: "Doe de aangifte alsnog. En betaal de naheffingsaanslag. Zorg ervoor dat het bedrag op onze rekening staat vóór de betaaldatum die op de naheffingsaanslag staat. En vermeld bij uw betaling het betalingskenmerk van de naheffingsaanslag.".

 

Nu zijn wij dus in de war wat wij nu moeten doen. Moeten wij de volledige 5215 euro betalen ookal klopt die schatting niet? Moeten wij alleen de 215 euro boete betalen omdat de schatting niet klopt? Of kunnen we beter afwachten om te kijken wat de belastingdienst hierover zegt? De 5125 euro betalen zouden wij niet erg vinden, als wij dit bedrag zouden hebben maar helaas hebben wij dit niet (we kunnen ook niet zover rood staan). Er staat dat we uiterlijk moeten betalen voor 12 december 2019.

 

Hulp zou zeer gewaardeerd zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Sinds kort hebben ik en 2 vrienden een bedrijfje op gezet.

We hebben de eerste belastingaangifte via papier gedaan en dat ging best goed. We stonden er niet bij stil dat de volgende aangifte online gedaan moest worden.

Nu hebben we een Naheffingsaanslag van 5.000 euro + boetes gekregen. We hebben meteen ingelogd en de Aangifte Omzetbelasting alsnog gedaan.

Na wat zoeken online kwamen we erachter dat we de Naheffingsaanslag alsnog moesten betalen maarja wij zijn allemaal studenten die niet even 5.000 euro hebben :/

Wat kunnen we hier tegen doen? Ik neem aan dat we die 5.000 euro ook wel terugkrijgen omdat het een schatting is het niet het te betalen bedrag maar alsnog.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bij omzetbelasting moet NOOIT op een aanslag wachten het is een aangifte belasting zodra je aangifte hebt gedaan betaal je het bedrag van de aangifte.

De 5000 euro schatting doet de belasting bij starters alleen maar omdat je je dan helemaal de krampen schrikt en nooit meer een BTW aangifte vergeet.

Kortom, Bedrag van aanslag betalen. Als die nul is hoef je niks te betalen uiteraard. dan vervalt ook de boete wegens niet betalen, de boete wegens niet aangeven zal je moeten betalen.

 

Maar je kunt morgen gewoon even de belastingtelefoon bellen hoor, met dit soort vragen krijg je altijd prima antwoord en instructie wat je moet doen.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar ik las toevallig net het volgende: "De boete omdat u niet hebt betaald, rekent u zelf opnieuw uit. Die is 3% van het nieuwe btw-bedrag. Met een minimum van € 50,00.". Betekent dit dan dat die 3% alleen betaald moet worden als de btw minimaal 50 euro is? Of dat de boete die betaalt moet worden minimaal 50 euro is? In het laatste geval zouden wij dan toch 115 euro moeten betalen? Sorry dat ik zoveel vragen stel, maar ik wil het liever niet fout hebben. Bedankt Roel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.