Ik ben net begonnen met mijn bedrijf en maak gebruik van het programma offective. Ik handel in margegoederen en maak gebruik van de globalisatiemethode.
Een voorbeeld van een recente transactie:
Ik heb het product ingekocht voor €205, ik heb het product voor €256,50 inclusief de verzendkosten verkocht. De verzendkosten zijn belastingvrij.
Verkoopfactuur:
De 256,50 boek ik volledig op een aangemaakte grootboekrekening: Verkoop margegoederen met 21% BTW verlegd.
Inkoopboeking:
de €205 boek ik op de aangemaakte grootboekrekening: Inkoop margegoederen, btw vrij. De verzendkosten van €6,50 boek ik bij als inkoopkosten BTW vrij.
Mijn vragen hierbij:
1. Hoe boek ik in het voorbeeld hierboven de BTW, doe ik dit via memoriaal?
2. Een andere optie die misschien ook mogelijk is i.p.v. het voorbeeld.
Ik boek de verkoop in 2 delen: €205 van de inkoop en de marge los. Over die €50 reken ik dan de BTW van 21%. Echter komt op deze manier mijn actuele omzet uit op het verkoopbedrag minus de te moeten betalen BTW. Klopt dit?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Rodje
Rodje
Ik ben net begonnen met mijn bedrijf en maak gebruik van het programma offective. Ik handel in margegoederen en maak gebruik van de globalisatiemethode.
Een voorbeeld van een recente transactie:
Ik heb het product ingekocht voor €205, ik heb het product voor €256,50 inclusief de verzendkosten verkocht. De verzendkosten zijn belastingvrij.
Verkoopfactuur:
De 256,50 boek ik volledig op een aangemaakte grootboekrekening: Verkoop margegoederen met 21% BTW verlegd.
Inkoopboeking:
de €205 boek ik op de aangemaakte grootboekrekening: Inkoop margegoederen, btw vrij. De verzendkosten van €6,50 boek ik bij als inkoopkosten BTW vrij.
Mijn vragen hierbij:
1. Hoe boek ik in het voorbeeld hierboven de BTW, doe ik dit via memoriaal?
2. Een andere optie die misschien ook mogelijk is i.p.v. het voorbeeld.
Ik boek de verkoop in 2 delen: €205 van de inkoop en de marge los. Over die €50 reken ik dan de BTW van 21%. Echter komt op deze manier mijn actuele omzet uit op het verkoopbedrag minus de te moeten betalen BTW. Klopt dit?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/63045-margeregeling-en-inboeken-in-de-administratie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag