• 0

Margeregeling en inboeken in de administratie.

Ik ben net begonnen met mijn bedrijf en maak gebruik van het programma offective. Ik handel in margegoederen en maak gebruik van de globalisatiemethode.

Een voorbeeld van een recente transactie:

Ik heb het product ingekocht voor €205, ik heb het product voor €256,50 inclusief de verzendkosten verkocht. De verzendkosten zijn belastingvrij. 

 

Verkoopfactuur:

De 256,50 boek ik volledig op een aangemaakte grootboekrekening: Verkoop margegoederen met 21% BTW verlegd.

Inkoopboeking:

de €205 boek ik op de aangemaakte grootboekrekening: Inkoop margegoederen, btw vrij. De verzendkosten van €6,50 boek ik bij als inkoopkosten BTW vrij.

 

Mijn vragen hierbij:

1. Hoe boek ik in het voorbeeld hierboven de BTW, doe ik dit via memoriaal?

 

2. Een andere optie die misschien ook mogelijk is i.p.v. het voorbeeld. 

Ik boek de verkoop in 2 delen: €205 van de inkoop en de marge los. Over die €50 reken ik dan de BTW van 21%. Echter komt op deze manier mijn actuele omzet uit op het verkoopbedrag minus de te moeten betalen BTW. Klopt dit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Bij de globalisatiemethode bereken je de BTW die je moet betalen achteraf per tijdvak (kwartaal neem ik aan).

 

Je neemt dus simpelweg de totale verkopen van het betreffende tijdvak minus de totale inkopen van het betreffende tijdvak. Dit is de winstmarge en hierover bereken je de  BTW over. Vooraf weet je namelijk niet wat je winstmarge is het betreffende tijdvak gaat zijn (tenzij je maar 1 product in het hele tijdvak inkoopt en verkoopt).

 

De grootboekrekening 21% BTW verlegd lijkt mij niet correct. Er wordt immers geen BTW verlegd.

 

Ik zou het als volgende doen :

Verkoop boeken op een aparte grootboekrekening zonder BTW (bvb Verkooop margegoederen)

Inkoop boeken op een aparte grootboekrekening zonder BTW (bvb Inkoop margegoederen)

Vervolgens bereken je na het tijdvak de winstmarge en hier bereken je de BTW over. Dit zou je inderdaad via het memoriaal kunnen boeken.

 

Let wel op dat wanneer je een BTW bedrag direct op een grootboekrekening boekt dit niet bij alle boekhoudpakketten wordt meegenomen is de automatische BTW berekening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.