• 0

Bedrijfsomschrijving KvK

Ik heb nu iets meer dan een jaar een eenmanszaak. Inmiddels heb ik een ander telefoon- en faxnummer gekregen en ook een aantal meer domeinnamen. Dit wil ik wijzigen bij de KvK en nu zag ik ook mijn bedrijfsomschrijving. Deze vind ik erg onprofessioneel overkomen en is destijds geformuleerd door een medewerker bij de KvK die mij een aantal vragen stelde over mijn bedrijfsactiviteiten. Op basis hiervan is deze opgesteld. Nu zijn mijn bedrijfsactiviteiten de volgende:

- Webdesign;

- Logo ontwerp;

- Visitekaartjes, briefpapier, folders, posters, advertenties ontwerp;

- Advies bij het ontwikkelen van een eigen identiteit van een bedrijf (met name de identiteit op internet;

- Domeinnaam verkoop;

- Aanleggen (draadloze) computernetwerken;

 

Daarnaast help ik (met name beginnende) ondernemers met het aanvragen van een internetverbinding+webhosting, aanleggen+beveiligen van een bedrijfsnetwerk, instellen van computers naar wensen van ondernemer, domeinnamen registratie etc.

 

Dit is zo'n beetje wat ik doe :)

 

Mijn hoofd bedrijfsactiviteit is echter webdesign, huisstijl ontwerp(logo's, folders, briefpapier etc).

 

Nu zijn er natuurlijk 1000 anderen die dit doen en ik vroeg me af hoe jullie deze bedrijfsactiviteiten hebben omschreven bij de KvK. Nu ik mijn gegevens daar toch ga wijzigen, wil ik het gelijk goed doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi StudentStart,

 

Zelf hou ik me hier niet mee bezig, maar ik kan je wel mijn visie erop geven. Zelf zou ik je bedrijfsactiviteiten waarschijnlijk omschrijven met (één of enkele van de) onderstaande termen:

 

- Grafisch Vormgever / Designer

- Corporate Identity Design & Consultancy

 

 

Wat me wel opvalt is dat de bovenste activiteiten nog wel met elkaar te rijmen zijn.... die laatste lijkt me echter een buitenbeentje in het geheel.

Ik betwijfel dan ook of je dit wel zonodig bij de KvK moet registreren. In mijn optiek is het aanleggen van die (draadloze) netwerken meer een aanvullende service die je biedt aan klanten, dan een dienst die je als zelfstandig/los product aanbiedt. Dit geldt eigenlijk ook voor de domeinregistraties...

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Mariniertje voor je snelle reactie.

In mijn optiek is het aanleggen van die (draadloze) netwerken meer een aanvullende service die je biedt aan klanten, dan een dienst die je als zelfstandig/los product aanbiedt. Dit geldt eigenlijk ook voor de domeinregistraties...
Het is inderdaad meer een extra service. Nu vroeg ik me alleen af of dit niet strafbaar is? Moet je niet al je bedrijfsactiviteiten opnoemen of is zo'n extra service niet nodig? Ik ben namelijk bang dat ik hier problemen mee krijg, of is dit niet reëel?
Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

Een onderneming die bijvoorbeeld een eigen wagenpark heeft om de eigen goederen af te leveren, zal dit ook niet in zijn omschrijving bij de KvK opnemen.... Net zoals een garage ook niet elke handeling/service/product in zijn omschrijving zal opnemen.

 

Volgens mij dient de omschrijving bij de KvK alleen maar je kern bedrijfsactiviteiten te bevatten en niet elk bijkomend dingetje. Als je dat gaat doen, moet je namelijk ook om de haverklap je omschrijving laten wijzigen bij de KvK zodra je een extra service/product gaat leveren, of zodra je stopt met het leveren daarvan. Dat is geen doen... Probeer het zo abstract mogelijk te houden, maar toch onderscheidend van de rest (door je manier van formuleren)

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Wat je ook veel ziet is dat men de zinsnede "alles in de breedste zin des woords" toevoegt.

 

Dat zag je misschien in het verleden en wellicht dat je bij bepaalde KvK's met een online inschrijving nog wegkomt, met een dergelijke omschrijving, maar bij een inschrijving aan de balie zal de KvK-medewerker een dergelijke doelomschrijving niet meer accepteren. De Handelsregisterwet 'sverlangt een nauwkeurige doelomschrijving. KvK's zijn tegenwoordig alert op te ruime omschrijvingen van bedrijfsactiviteiten.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook eens kijken hoe je concurrenten hun activiteiten omschreven hebben, daar inspiratie uit op doen, of juist een andere omschrijving dan zij kiezen om je te onderscheiden.

 

De activiteitenomschrijving bij de KvK dient vooral voor transparantie voor mensen die meer over jouw bedrijf willen weten én voor statistische doeleinden (alhoewel daarvoor vooral de BIC-activiteitencode gebruikt wordt).

 

Daphne

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties.

Je kunt ook eens kijken hoe je concurrenten hun activiteiten omschreven hebben, daar inspiratie uit op doen, of juist een andere omschrijving dan zij kiezen om je te onderscheiden.

Hoe kan ik die omschrijvingen zien? Ik heb namelijk geen zin om elke keer € 11 te betalen om hun KvK uittreksel in te zien. :)
Link naar reactie
  • 0

Je gaat bij je KvK langs met je aangescherpte bedrijfsomschrijving en vraagt aan de medewerker van het Handelsregister, of hij/zij je nog even de activiteitenomschrijving van bedrijf X, Y en Z kan voorlezen.

 

Sommige kamers hebben/hadden ook een pc voor vrije inzage, maar dat is tegenwoordig misschien niet meer.

 

Het eerste is mij in elk geval probleemloos gelukt toen ik mij ging inschrijven. Sterker nog: de medewerker HR kwam zelf met het idee.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.