Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!

Recommended Posts

Beste Forum lezers,

Via een aantal goede kennissen ben ik met een bedrijf in contact gekomen dat AI solutions verkoopt voor voornamelijk grote industrie B2B. Dit is een duits bedrijf.

Na wat contact hebben zij mij een resellersovereenkomst  opgestuurd. Hier wordt een percentage van 12,5% van de door mij gegenereerde omzet genoemd als verdiensten.

Ik ben zelf niet heel erg bekend met dit soort overeenkomsten en had een aantal vragen welke wellicht door iemand hier beantwoord kan worden;

1. Is 12,5% een regulier tarief? In NL ? In DE?
  2. Is een duur van 1 jaar regulier en hoe kan ik voorkomen dat ik na opzetten van de business in NL wordt opgezegd en dat zij iemand kiezen die genoegen neemt met een lager percentage? Wat voor artikel zou ik daar voor moeten opnemen?
  3. Het is een tech bedrijf en zij zijn op zoek naar investeringen. Mijn inzet kan zeer bepalend zijn voor de waardeberekening van het bedrijf. Omzet is in de fase waarin het bedrijf zich nu bevindt niet leidend voor een toekomstig investering maar aantal gebruikers telt ook mee. Mocht ik verantwoordelijk zijn voor 15% van de totale omzet en ik wil  bij een toekomstige investering hier extra voor beloond worden, hoe zou ik zoiets het beste kunnen formuleren in een overeenkomst?
  4. Wat zou een goed juridisch kantoor zijn om met deze zaak te benaderen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jan

Een tarief bepaal je over het algemeen zelf, al is het natuurlijk aan de afnemer (en in dit geval ook de fabrikant) om te bepalen of ze je op basis van dat tarief met je in zee willen gaan.

Het lijkt me dat het sowieso nuttig is om je te verdiepen in hoe dit product in de markt ligt en dan kom je er vanzelf achter wat gebruikelijke tarieven zijn.

Andersom redenerend: kun jij het product voor dit percentage verkopen? Maak je dan voldoende winst? En in verband met vraag 2: welke investeringen moet je doen om te kunnen beginnen met verkopen? Of de fabrikant elk moment het contract kan opzeggen heeft een andere betekenis met veel investeringen vooraf dan met geen investeringen vooraf.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.