• 0

Vrijwillige verzekering voor ZW

Beste Hl-ers,

 

Ik kijk al geruimte tijd rond op dit geweldige forum en heb nu maar eens besloten om mijzelf te registreren.

 

Gelijk maak ik van de gelegenheid gebruik om een vraag te stellen.

 

 

Op dit moment ben ik nog fulltime in loondienst en wil ik binnenkort een eigen bedrijf oprichten.

Echter zit ik met het probleem dat ik, om medische redenen, niet wordt toegelaten tot een AOV verzekering.

 

Ik heb gelezen op de site van het UWV dat je je kan aanmelden voor een vrijwillige verzekering voor ZW en WAO zonder medische keuring.

 

Dit zou dus voor mij een goede optie zijn.

 

Maar in de brochure hierover van het UWV lees ik dat wanneer je Directeur Grootaandeelhouder bent of daaraan gelijkgesteld, dat je dan niet kan worden toegelaten tot de vrijwillige verzekering voor de Ziektewet.

 

 

Wordt hier nu mee bedoeld dat als je voor jezelf wilt beginnen en een BV opricht je je dus niet vrijwillig kan verzekeren voor de ZW?

 

of

 

als je reeds DGA bent dat je je dan niet kan verzekeren?

 

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom Peter,

 

Je conclusie is volgens mij correct.

DGA's van BV's zijn voor Belastingdienst en UWV geen ondernemer, maar werknemer (van die eigen BV).

De mogelijkheid om je vrijwillig voor de WAO en Ziektewet te verzekeren bij UWV geldt alleen voor 'gewone' ondernemers met een eenmanszaak, vof, cv of maatschap.

 

Als je al een bedrijf hebt (BV of anders) kun je je inderdaad niet meer vrijwillig verzekeren bij UWV. Heb je dat bedrijf(je) naast een fulltime baan waarmee je wilt stoppen om te gaan ondernemen, dan kan het weer wel als je 'gewoon' ondernemer wordt. Je moet die verzekering namelijk binnen vier weken na beëindiging van je dienstverband of uitkering aanvragen. Dat heb je in het eerste geval blijkbaar niet gedaan en geloof me, in de vier-weken-regel zijn ze heel strict.

 

In ieder geval succes met het verder uitwerken van je plannen.

 

Karen

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Bekent probleem dat je wordt geweigerd voor een AOV verzekering. Ik had het zelfde. Vrijwillig verzekeren via UWV kan maar is erg duur, zij maken namelijk geen verschil tussen een bouwvakker en een directeur.

 

Ik heb zelf gekeken naar de beperkingen die mijn medisch verleden mij zouden kunnen opleveren en ben tot de conclusie gekomen dat ik nimmer gebruik zal maken van deze verzekering.

 

Eventueel kun je een beperkte AOV afsluiten, hierin worden alleen ziektes in opgenomen die het je direct onmogelijk maken om te werken, zoals een herseninfarct of iets dergelijks. Deze verzekering is ook een stuk goedkoper.

 

 

 

www.gnomic.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb voor de zekerheid gebeld met het UWV en krijg hier te horen dat als ik mij wil verzekeren en ik start een BV dat het geen probleem moet zijn voor het toelaten tot de vrijwillige ZW verzekering.

 

Ik ben hierdoor een beetje de weg kwijt, want wat Karen zegt is namelijk ook heel aannemelijk, directeur is niet gelijk aan zelfstandig ondernemer.

 

Hoe zit het als je bijvoorbeeld maar 20% of 25% van de aandelen hebt in een BV, kan je dan gewoon in loondienst van deze BV en ben je dan verplicht verzekerd of wordt je toch gezien als grootaandeelhouder en moet je je vrijwillig verzekeren?

 

Peter

Link naar reactie
  • 0

Peter,

 

Heb je de afdeling Polis en Premie in Gouda gebeld?

Dat is de afdeling waar ze die vrijwillige verzekering regelen en er alles over weten.

 

Ben je directeur van een BV en bezit je meer dan 5% van de aandelen, dan heb je al een aanmerkelijk belang en val je niet onder de verplichte werknemersverzekeringen.

 

Ik ben het overigens wel met Wout eens dat dergelijke verzekeringen allemaal stervensduur zijn. Heel veel ondernemers dekken het risico van arbeidsongeschiktheid maar gedeeltelijk af en zorgen ervoor dat ze zelf zsm een potje regelen waarop ze kunnen teren bij ziekte.

 

Op de site www.bpv.nl (breed platform verzekerden en werk) kun je een boekje downloaden met de titel 'starten als ondernemer'. Daarin staat ook het een en ander over verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid. Misschien dat je daar wat aan hebt.

 

Succes ermee.

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Karen, Ik heb inderdaad de afdeling Polis en Premie gebeld.

Er werd mij ook geadviseerd om een offerte aan te vragen en dan zou ik vanzelf zien of ik werd geaccepteerd.

 

Dergelijke verzekeringen zijn absoluut stervensduur, maar het zou je maar gebeuren dat je net in de opstartfase ziek wordt en dus geen inkomen hebt. Natuurlijk moet je ervoor zorgen dat je zo snel mogelijk een reservepot op gaat bouwen voor deze calamiteiten.

 

Bedankt voor de tip, ik ga de brochure downloaden!

 

 

Peter

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.