• 0

BLACK FRIDAY - Verleiding en Misleiding ?

(aangepast)

BLACK FRIDAY - Verleiding en Misleiding ?

Hoe staat u daar als ondernemer én als consument tegenover ?

 

 

Cosara_Quotes_169.jpg

aangepast door Cosara
verwijderen witruimte

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Tja, ik weet eigenlijk niet of die prijzen echt gunstiger zijn dan op andere dagen, maar de kans dat ik net iets nodig heb is niet zo groot, en het is vast druk in de winkel, dus daar ga ik me niet tussen wurmen. 

 

Anderzijds heb ik vorige week wel wat "gekocht" door een dergelijke actie: ik kon mijn telefoonabonnement aanpassen naar een variant die 1 euro per maand goedkoper is met 3 keer zoveel datalimiet. Maar goed, dan aanbod had ik  ook wel aangenomen op een willekeurige andere dag, en het is maandelijks opzegbaar, geen contract waar je weer een jaar of 2 aan vast zit ;)

Link naar reactie
  • 0

Als consument ontbeer ik gelukkig het "moet ik hebbon want het is nu 50% goedkoper"-gen, ik ben wel (een beetje) van het type als ik het niet koop bespaar ik 100%.

Dit jaar geen enkele voor mij interessante / relevante aanbieding gezien, vorig jaar wel.

 

En meer als ondernemer gedacht:  ik vind het concept van een black friday waarop iedereen aanbiedingen heeft wel interessant, ik vind de slaafse kopie incl de datum van de Amerikaanse variant wat onzinnig. Waarom zou je in de toch al drukste periode van het jaar en een week voor Sinterklaas zulke megakortingen geven?

In Amerika snap ik de timing, het is de dag na Thanksgiving dat altijd op de 4e donderdag van november is waardoor een lang weekend ontstaat omdat veel mensen op vrijdag ook vrij zijn en het is ca 4 weken voor kerst. Een goed moment om de kooplust voor Kerst aan te wakkeren.

 

In Nederland is het gewoon een onlogisch moment, thanksgiving kennen we niet, er is niemand vrij op black friday.
De winkels zowel online en offline beleven toch al piekverkopen ivm sinterklaas aankopen. dus waarom dan in die periode een actie om verkopen te boosten.

Black friday zorgt vooral bij webwinkels en pakketbezorgers voor extra piekbelasting in een toch al drukke periode. Zo sterk zelfs dat dit jaar al afspraken zijn gemaakt tussen (grote) webwinkels en pakketbezorgers om de aanbiedingen te spreiden en zo de drukte bij de pakketbezorgers beter te spreiden en problemen met niet tijdige levering te verminderen. Door die afspraak is het hele effect van 1 super koopjesdag een beetje weg. 

 

Als je een koppeling wil leggen / houden met de feestdagen dan lijkt black friday 2 weken eerder (de vrijdag voor de sint intocht) logischer.
Daarmee haal je die aankopen naar voren al is het dan wellicht logischer om een "Black Saterday" of ""Black Sunday"  te houden omdat mensen dan vrij zijn.

 

Verder over het gemekker van misleiding.. Dat geldt voor elke aanbieding, het zijn de bekende partijen in de markt die altijd dat soort geintjes uithalen. Als consument moet je gewoon niet alle prijskaartjes geloven die je ziet. Dynamisch prijzen hoort ook bij deze tijd. De electronisch prijskaartjes zijn er echt niet gekomen om papier te besparen of personeelskosten om de prijskaartjes te vervangen in het schap maar ook gewoon om de prijzen desnoods per dagdeel bij te kunnen stellen. En voor aanbiedingen gaat dat net zo.. Het is een bekend fenomeen dat aanbiedingen heel vaak worden afgezet tegen de adviesprijs van de fabrikant waardoor men opeens 50% korting geeft maar normaal al 30 of 40% onder de adviesprijs zit (door grootschalige inkoop)

 

Het risico op "nep-aanbiedingen" is op black friday net zo groot als op 18 september of 13 maart.. Het gevoel misleidt te worden is niks meer en niks minder dan hetzelfde psychologisch effect die de megakortingen proberen op te roepen. Door alle aandacht denkt men een unieke aanbieding te krijgen en men kijkt vooral naar het kortingspercentage. Waarschijnlijk voelen meer mensen de deceptie na de aankoop omdat ze het ook niet echt nodig hadden, terwijl als ze op 13 maart of 18 september van een aanbieding gebruik maken dat dan doen omdat men op meer rationelere gronden koopt en daardoor minder spijt na de verkoop heeft en ook niet gaat uitzoeken wat de prijs op 14 maart of 19 september was om te kijken of de aanbieding wel "echt" was.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit jaar wel gekeken maar niets gekocht. Ben nog op zoek naar een 14" laptop. Had ik wel gevonden en leek in eerste instantie aantrekkelijk. Bleek dat voor die prijs een 64 ssd ipv 128 ssd schijf in te zitten. Sigaar uit eigen doos dus.

 

Vorig jaar osmose unit gekocht tijdens BF van 449 voor 359. prima apparaat en nooit meer voor die prijs gezien. Wilde dit jaar dus een 2de scoren maar leverancier had nauwelijks acties met Black Friday.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Roel J zei:

Waarom zou je in de toch al drukste periode van het jaar en een week voor Sinterklaas zulke megakortingen geven?

 

Wellicht omdat men nog sinterklaascadeau's wil kopen?

 

Bovendien is het ook wel de tijd van de extra koopavonden en dergelijke, vaak ook op vrijdag, dus dat het in nederland gewoon een werkdag is hoeft niet heel bezwarend te zijn - al heeft de gemiddelde nederlander niet de mogelijkheid (en waarschijnlijk ook niet de behoefte) om smorgens uren voor openingstijd voor de deur te gaan liggen. Ons klimaat helpt daar ook niet aan (in de VS scheelt het nogal per staat). 

 

Niet dat het nederland ontbreekt aan dagen om bij uitstek de gaan winkelen, 2e pinksterdag of iets dergelijks... maar dan staat er al een file op de afrit richting Ikea zonder dat ze bijzondere kortingen geven :D

Link naar reactie
  • 0

De koophysterie van consumenten kan ik nog enigszins begrijpen, maar van ondernemers ?

 

Mijn zakelijke postbussen zitten vol met idioot veel black-friday aanbiedingen. Als ondernemer zou je iets moeten kopen als daar de noodzaak voor bestaat en op het momentum dat die ontstaat. 
 

Wie  graag een korting wil bedingen, kan dat op elk moment van het jaar wel voor elkaar krijgen, zeker bij de vaste leveranciers ... bij de nieuwe waarschijnlijk ook wel als ze denken daarmee een nieuwe klant binnen te kunnen halen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, espen zei:

Dat schijnen ook gewoon mensen te zijn :winking-face-with-tongue:

Je hebt ondernemers en pseudo-ondernemers. :smiling-face-with-sunglasses:

 

38 minuten geleden, espen zei:

Ik denk wel dat de consument het niet zo meer gaat geloven, zeker als het al een week eerder begint, en tot 2 weken erna.

Yep ... de eerste barsten in het novum is al te zien ... Black Friday duurt bij menigeen al een hele week, soms twee weken.

Het gaat de kant op van de opruiming c/q uitverkoop die al vele jaren achtereen jaarrond plaatsvindt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Het format Black Friday werd ook in voorgaande jaren uitgesmeerd over verschillende dagen. Het is inderdaad de ouwe uitverkoop naar voren gehaald. Toen kochten ondernemers ook al speciaal goedkope producten in om die uitverkoop extra volume te geven. In België en Duitsland zijn zulke sales nog een gereguleerde affaire, maar de Nederlandse overheid meende dat de regeldruk van ondernemen wel wat minder kon en laat het aan ondernemers over om zichzelf failliet te uitverkopen.

 

Die gestimuleerde collectieve (ver)koopgekte vond vroeger plaats na de seizoenen, dus nadat normale mensen hun inkopen hadden gedaan. Meestal in januari en augustus, slappe maanden die wel een duwtje konden gebruiken. Zeker niet voor de feestdagen. En al helemaal niet in een jaar waarin begin december de blaadjes nog aan de bomen hangen en de winterjassen niet in beweging komen.

 

Hier op dit forum raden we elke starter een businessplan aan met de impliciete suggestie dat er wat te plannen valt, maar buiten in de echte wereld laten winkeliers zien hoe moeilijk forecasten werkelijk is. Bij pure fast fashion ketens wordt waarschijnlijk minder of anders uitverkocht. Die hebben immers veel minder overschotten. Dat zouden we eens moeten vergelijken. Zara versus C&A.

 

Wie vraagt er komend voorjaar uitstel van betaling aan?

 

Komt iemand nog wel eens bij C&A?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Tja, kopen NA het seizoen: Als je kerstlampjes wilt kopen gaat dat het beste de dagen na kerstmis, 50% korting is niet uitzonderlijk. Beetje hetzelfde met pepernoten na sinterklaas of iets dergelijks. 

 

Je hebt van die producten die altijd wel ergens in de uitverkoop zijn (vooral drogisten zijn daar goed in). Overigens weet je ook wel dat je anders veel te duur uit bent, als iets de helft van de tijd in de 2 voor de prijs van 1 aanbieding is dan moet de marge bij de volle prijs wel extreem hoog zijn. 

 

Of je er als ondernemer iets aan hebt valt te bezien: wellicht had je toch net een nieuwe laptop of smartphone nodig en is het handig een voordeeltje te halen, al zou ik wel even de pricewatch bekijken om te zien of het een echt voordeel is. 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.