• 0

minder dan 6 maanden in NL

Ik reis voor mijn werk veel, zoveel dat ik per jaar minder dan 182 dagen in Nederland (of enig ander land) ben.

 

Nu heb ik wel eens gehoord dat je dan een "constante reiziger" bent en geen belasting in Nederland (of enig ander land) verschuldigd bent.

 

Kan iemand mij hier meer over vertellen of weet iemand waar ik meer informatie hierover kan vinden?

 

Alvast bedankt,

Sebastiaan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij moet het hier te vinden zijn

http://www.belastingdienst.nl/faq/jsp/vraag.jsp?id=3/4221

 

Ik zie daar alleen een uitlag voor iemand die nederland verlaat voor meer dan 183 dagen per jaar een in een ander land gaat wonen.

 

Mijn vraag is eigenlijk als je nou nergens meer dan 182 dagen per jaar woont... Begrijp ik het dan goed dat je overal gezien wordt als "Buitenlands belastingplichtige"?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sebastiaan,

 

ik heb ook even de link naar de belastingdienst bekeken en ik denk dat jij gewoon onder de 1e categorie valt.

 

"Korte perioden van uitzending

Als u een of meer korte perioden naar het buitenland wordt uitgezonden om daar tijdelijk te werken, verandert er voor de inkomstenbelasting meestal niets. U blijft in die situatie meestal in Nederland belastingplichtig voor de loon- en inkomstenbelasting. "

 

Ik meen uit jouw verhaal namelijk op te kunnen maken dat jij meerdere malen per jaar voor kortere perioden in het buitenland werkt.

Want, ook al staat het er niet expliciet, ik denk dat ze onder de 2e categorie Uitzending voor langere tijd bedoelen dat je 183 dagen aaneengesloten uitgezonden moet zijn (waarbij je misschien incidenteel een weekendje/weekje naar huis terugvliegt). Maar dan zou je idd even moeten navragen of dat ook zo is.

 

Maar als dat het geval is, maak ik uit de stelling van de belastingdienst op dat je dan in het land waar je werkzaam bent geweest belasting moet betalen. Ik weet niet of je er zoveel beter van wordt als je belasting moet gaan betalen (en de bijbehorende formulieren iedere keer invullen) in 5 of 13 verschillende landen ofzo...

 

Succes in ieder geval met je zoektocht en laat het ons ook even weten als je hier uitsluitsel over hebt.

Is wel een interessante stelling...

Life is like a roll of toilet paper. The closer you get to the end the faster it goes.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook wel benieuwd naar de uitkomst van het hele verhaal, heb het me zelf ook wel eens afgevraagd. Je ziet vaak de grens van een half jaar waarboven je sowieso belastingplichtig bent in het betreffende land, maar over een situatie waarbij je bijv in 3 landen bezig bent (4 maanden per stuk, al dan niet versnipperd) is minder duidelijkheid.

 

Dat je echt vrijuit gaat in alle landen kan ik me niet voorstellen, maar hoe het dan wel zit is best interesting stuff!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.