• 0

Vof winstverdeling

Zo’n 5 jaar heb ik samen met x een vof. Tot voor kort weinig succes mee geboekt. De laatste jaren begint het te lopen, en zijn we onszelf aan het terugbetalen wat we geïnvesteerd hebben.  
 

We hebben nooit een vof contact ondertekend omdat we niet precies wisten wat we erin vast wilden leggen. We hebben altijd een winstverdeling van 50/50 afgesproken. De laatste tijd vraag ik mij af in hoeverre de winstverdeling van 50/50 eerlijk is aangezien hij uitvoerend werkt en ik de visie heb en de koers bepaal. Qua uren investeren we ongeveer hetzelfde. 
 

Welke stappen zou ik kunnen nemen om uit te zoeken wat een eerlijke winstverdeling is? 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL.

 

9 minuten geleden, jovanco zei:

De laatste tijd vraag ik mij af in hoeverre de winstverdeling van 50/50 eerlijk is aangezien hij uitvoerend werkt en ik de visie heb en de koers bepaal.

Je bedoeld dat hij een hoger percentage zou moeten krijgen? Want (van zijn kant gezien) is de visie en koers niet echt meer nodig.

 

Altijd de eeuwige vraag bij een samenwerking. Maar je bent samen begonnen (50/50) en zolang je samen eenzelfde tijd investeert lijkt me er niet echt een noodzaak te zijn om dat te veranderen. Of kun jij verder zonder iemand die uitvoerend het werk doet? Waarom zou je zijn werk minder waardevol inschatten?

Link naar reactie
  • 0

Ok. Ik snap je standpunt. En het laat mij ook goed doordenken. Ik realiseer mij nu dat de werkverdeling zoals het nu is niet van te voren zo afgesproken is. Het idee was dat we beide evenveel verantwoordelijkheid zouden hebben. De verhoudingen zijn uit balans geraakt. Daarom ben ik ook opzoek naar een manier om een eerlijke winstverdeling te bepalen. 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, jovanco zei:

Ik realiseer mij nu dat de werkverdeling zoals het nu is niet van te voren zo afgesproken is. Het idee was dat we beide evenveel verantwoordelijkheid zouden hebben.

Je zei dat jullie er evenveel uren in steken. Als je de 'verantwoordelijkheid' niet meer in evenwicht vindt, dan lijkt mij dat een punt van bespreking (onderling), niet een punt om de winstverdeling op aan te passen. Misschien vindt je compagnon eigenlijk ook dat hij meer verantwoordelijkheid wil heben (maar niet durft te vragen of niet van jou krijgt).

 

Dan moet je wel tot een tastbare definitie komen van het woord verantwoordelijkheid. Waarom vindt jij dat je meer verantwoordelijkheid hebt? Waaruit blijkt dat?

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, jovanco zei:

Heel extreem gezegd als die vennoot dus stopt met werken. Dan zou die 50/50 winstverdeling ook gehanteerd moeten blijven?

Zonder afspraken wel ja.

 

Maar minder presteren zou nu hoogstens een reden kunnen zijn voor een gesprek. Niet direct een aanpassing van winstverdeling (beoordeeld door één vennoot). En inderdaad is, als je dit zo aanhoort, de VOF bijna aan het einde.

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Rik · zei:
7 minuten geleden, jovanco zei:

Heel extreem gezegd als die vennoot dus stopt met werken. Dan zou die 50/50 winstverdeling ook gehanteerd moeten blijven?

Zonder afspraken wel ja.

 

Nee.  Dan volg je de VOF overeenkomst of - als die er niet is - ontbind je de VOF.   

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
28 minutes ago, Rik · said:

Zonder afspraken wel ja.

 

Maar minder presteren zou nu hoogstens een reden kunnen zijn voor een gesprek. Niet direct een aanpassing van winstverdeling (beoordeeld door één vennoot). En inderdaad is, als je dit zo aanhoort, de VOF bijna aan het einde.

 


Wat mij betreft is de vof niet bijna ten einde. Maar ik begrijp jullie ‘alles of niets’ reactie niet. Het is toch beter om met mijn vennoot te overleggen, als het hem niet lukt om beter te presteren, dan zou de volgende stap toch zijn om over de winstverdeling te praten? 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
39 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Nee.  Dan volg je de VOF overeenkomst of - als die er niet is - ontbind je de VOF.   

Ik ging er vanuit dat de vraag ook zou zijn voor elke andere verhouding meewerken, zoals 5/95 of 20/80.

En dan is er (wegens verhouding van werk) van ontbinden geen sprake.

 

Overigens was ik er niet van op de hoogte dat meewerken een verplichting was in een VOF (wel bij een man-vrouw firma). Ik dacht dat bijvoorbeeld inbreng ook voldoende was.

 

4 minuten geleden, jovanco zei:

Het is toch beter om met mijn vennoot te overleggen, als het hem niet lukt om beter te presteren, dan zou de volgende stap toch zijn om over de winstverdeling te praten?

Ja, een gesprek is waar je mee begint. Niet het onderzoeken wat een goede winstverhouding zou zijn. Ik begrijp dus dat hij in dezelfde uren, naar jou mening, niet voldoende presteert. Dan is het meer van belang samen na te gaan hoe dit te verbeteren. Ik kan me van zijn kant goed voorstellen dat hij het vertrouwen verliest als jij gelijk aankomt met de suggestie om de winstverhoudingen aan te passen.

 

PS. Overigens kan hij ook met hetzelfde zitten naar jou werk toe. Jouw visie en koers. De vraag of dat de juiste zijn en voldoende bijdragen aan de VOF. Vandaar dat regelmatige gesprekken hierover (beide zijn uitvoeren werk en jouw visie en koers) samen van groot belang zijn. Doe je dat niet... dan groeien er dit soort dingen.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
13 uur geleden, jovanco zei:

Goed punt. Heb je misschien input op welke punten wij ons beider inzet zouden kunnen toetsen om te bepalen wiens werk het meest waardevol is?

Wat is waardevoller van de kaars ... de was of de pit ... Wat ben jij waard zonder de ander ?

 

Bedenk ook eens even dat de ander voor de volle 100% financieel aanspreekbaar is voor de problemen die jij misschien gaat veroorzaken. Dat risico is ook wel een beloning waard.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Rik · zei:

Overigens was ik er niet van op de hoogte dat meewerken een verplichting was in een VOF

 

Dat is het ook niet. Maar zonder voorafgaand overleg niet werken  of beduidend  minder gaan werken  is iets waaraan je je desgewenst wel consequenties kunt verbinden. 

 

6 uur geleden, Rik · zei:

Ik ging er vanuit dat de vraag ook zou zijn voor elke andere verhouding meewerken, zoals 5/95 of 20/80.

 

Ik niet, vraagsteller schetste bewust een extreem voorbeeld, en daarop gaf ik reactie, die overigens ook op die andere extreme verhoudingen 5/95 of 20/80 van toepassing is of kan zijn.

Aan een andere verhouding meewerken kun je ook een andere  winstverdeling koppelen. Hamvraag echter blijft: waarop baseer je die verhouding? Uren, inzet, omzet, klanttevredenheid? Alleen op basis uren is niet zaligmakend... 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, jovanco zei:


Wat mij betreft is de vof niet bijna ten einde. 

 

Oh? Ik ken je vennoot natuurlijk niet, maar ik begreep dat je straks een gesprek gaat voeren zoiets als:

 

"Wij hebben een winstverdeling afgesproken van 50/50. Weliswaar steken wij allebei dezelfde tijd in de samenwerking, maar ik vind dat jij niet presteert. Dus ik wil een groter winstaandeel."

 

En dan denk ik niet dat hij/zij staat te juichen. Ik zou denken dat het 'begin einde' is, maar misschien vindt de vennoot het geweldig allemaal. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.