Ga naar inhoud
  • 0

Contract voor product afname

Newbee     3 0

Beste ondernemers en specialisten,

 

Door omstandigheden hebben wij onze producten tegen bijna kostprijs en zelfs onder kostprijs moeten leveren. Om het hoofd boven water te houden MOETEN wij onze prijzen verhogen. Een aantal van deze klanten hebben contracten met hún klanten en zeggen dat zij deze prijsverhogingen niet kunnen doorberekenen. Wij willen deze klanten helpen door de prijsverhogingen pas op een later tijdstip in te laten gaan. Als voorwaarde willen wij stellen dat deze klanten voor minstens een bepaalde periode de producten voor de nieuwe prijs bij ons afnemen. Zo helpen wij onze klant, maar helpt de klant ons ook.

 

In hoeverre mag dat en aan welke regels moeten wij ons houden? Is dit gewoon vast te leggen in een contract?

 

Groeten,

 

Bas

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
Moderator     17,5k 28 1871

Beste Bas, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur terug, Bass82 zei:

In hoeverre mag dat en aan welke regels moeten wij ons houden? Is dit gewoon vast te leggen in een contract?

 

Het mag en het is vast te leggen in een contract , maar de vraag is vooral of je het moet willen: uiteindelijk ben je  dan eerst het vermeende probleem van de klant aan het oplossen , en niet je je acute eigen probleem.  Wellicht wordt het tijd om eerst aan jezelf te gaan denken, en pas dan aan een ander. Dat is uiteindelijk ook in het lange termijnbelang van jouw klanten: die zijn gebaat bij continuïteit 

(Zo werkt het met de zuurstofkapjes in het vliegtuig ook: eerst zelf opzetten, dan pas een ander helpen. En militairen kennen uiteraard het motto "Zelfhulp, Kameradenhulp")

 

Verder is prijzen nu gelijk houden en binnen een lopende overeenkomst verhogen vragen om gedoe. Wat je nu afspreekt is over een jaar al weer vergeten, of de inkoper is vervangen door een ander. 

 

Mijn advies: verhoog hoe dan ook nu de prijs, maar bied je klanten een lagere prijsverhoging aan bij een langlopend contract.  (Zo werken o.a. verzekeraars en energiebedrijven ook bij prijsverhogingen) 


Ik help ondernemers aan betrouwbare en betaalbare voorzieningen bij arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en pensioen. Vragen of offertes: contact

 

Zelf online je Movir AOV berekenen én afsluiten? -> www.aovzelfdoen.nl 

 

Link naar reactie
  • 0
Legend     3k 6 444
1 uur terug, Bass82 zei:

Door omstandigheden hebben wij onze producten tegen bijna kostprijs en zelfs onder kostprijs moeten leveren.

Ontstaan door de nieuwe prijsverhoging niet weer dezelfde omstandigheden? Concurreren jullie voornamelijk op prijs? Is, in de huidige markt, jullie organisatie nog wel levensvatbaar? 

 

1 uur terug, Bass82 zei:

Wij willen deze klanten helpen door de prijsverhogingen pas op een later tijdstip in te laten gaan.

Kun je klanten ook op een andere manier helpen, door meer waarde te leveren (zoals extra diensten, betere kwaliteit) te leveren die je onderscheiden van de concurrent en een hogere prijs (in de ogen van de klant) rechtvaardigen? 


Inflectioninterim managementtraining, coaching en mediation voor de publieke sector.

Link naar reactie
  • 0
Legend     2,8k 4 268
1 uur geleden, Bass82 zei:

In hoeverre mag dat en aan welke regels moeten wij ons houden? Is dit gewoon vast te leggen in een contract?

 

Als er niets is afgesproken: jij bent niet verplicht aan iedereen te leveren*, en je klanten zijn niet verplicht bij jou te kopen. Je kunt dus de prijs verhogen wanneer en hoe je wil.

 

Als er wel iets is afgesproken, dan is alles anders en zul je ons eerst moeten uitleggen wat er is afgesproken. Hou er rekening mee dat je akkoord kunt zijn gegaan met de inkoopvoorwaarden van afnemers.

 

*) Er zijn uitzonderingen. Het zou me niet verbazen als bepaalde post- en vervoersbedrijven verplichte verzorgingsgebieden hebben. Als je luxemerken verkoopt, mag je wederverkopers niet uitsluiten als je exclusieve kanalen wil hanteren, en zo zullen er nog veel meer uitzonderingen zijn.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Newbee     3 0
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Ontstaan door de nieuwe prijsverhoging niet weer dezelfde omstandigheden? Concurreren jullie voornamelijk op prijs? Is, in de huidige markt, jullie organisatie nog wel levensvatbaar? 

De enige lokale concurrent met vergelijkbare kwaliteit heeft de handdoek in de ring gegooid. Lokaal is er nu niemand die de producten kan fabriceren. We moeten alleen oppassen dat klanten niet over gaan naar een goedkoper, maar kwalitatief minder, product uit het Oosten.

 

2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Kun je klanten ook op een andere manier helpen, door meer waarde te leveren (zoals extra diensten, betere kwaliteit) te leveren die je onderscheiden van de concurrent en een hogere prijs (in de ogen van de klant) rechtvaardigen? 

Wij leveren al betere kwaliteit dan onze voormalige concurrent alleen zie je dat niet direct. Wel wijzen we de klanten op de kwaliteit en kunnen we ook goed uitleggen waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Ze hebben eigenlijk geen keus, maar toch moet je voorzichtig zijn.

 

2 uur geleden, Branko Collin zei:

Als er wel iets is afgesproken, dan is alles anders en zul je ons eerst moeten uitleggen wat er is afgesproken. Hou er rekening mee dat je akkoord kunt zijn gegaan met de inkoopvoorwaarden van afnemers.

Met geen van onze klanten zijn er bijzondere afspraken gemaakt.

Link naar reactie
  • 0
Legend     3k 6 444
35 minuten geleden, Bass82 zei:

De enige lokale concurrent met vergelijkbare kwaliteit heeft de handdoek in de ring gegooid. Lokaal is er nu niemand die de producten kan fabriceren. We moeten alleen oppassen dat klanten niet over gaan naar een goedkoper, maar kwalitatief minder, product uit het Oosten.

Lokaal zegt in deze wereld niet meer zoveel. 

 

35 minuten geleden, Bass82 zei:

Wij leveren al betere kwaliteit dan onze voormalige concurrent alleen zie je dat niet direct.

Vertegenwoordigd die betere kwaliteit dan ook waarde in de ogen van de klant?

 

36 minuten geleden, Bass82 zei:

Ze hebben eigenlijk geen keus, maar toch moet je voorzichtig zijn.

Klanten hebben ALTIJD een keus. Als door duurdere inkoop hun business case niet meer haalbaar is, dan hebben ze bijvoorbeeld ook de keuze om NIET meer in te kopen. 


Inflectioninterim managementtraining, coaching en mediation voor de publieke sector.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    11 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.