Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Bass82

Contract voor product afname

Recommended Posts

Beste ondernemers en specialisten,

 

Door omstandigheden hebben wij onze producten tegen bijna kostprijs en zelfs onder kostprijs moeten leveren. Om het hoofd boven water te houden MOETEN wij onze prijzen verhogen. Een aantal van deze klanten hebben contracten met hún klanten en zeggen dat zij deze prijsverhogingen niet kunnen doorberekenen. Wij willen deze klanten helpen door de prijsverhogingen pas op een later tijdstip in te laten gaan. Als voorwaarde willen wij stellen dat deze klanten voor minstens een bepaalde periode de producten voor de nieuwe prijs bij ons afnemen. Zo helpen wij onze klant, maar helpt de klant ons ook.

 

In hoeverre mag dat en aan welke regels moeten wij ons houden? Is dit gewoon vast te leggen in een contract?

 

Groeten,

 

Bas

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Bas, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

1 uur terug, Bass82 zei:

In hoeverre mag dat en aan welke regels moeten wij ons houden? Is dit gewoon vast te leggen in een contract?

 

Het mag en het is vast te leggen in een contract , maar de vraag is vooral of je het moet willen: uiteindelijk ben je  dan eerst het vermeende probleem van de klant aan het oplossen , en niet je je acute eigen probleem.  Wellicht wordt het tijd om eerst aan jezelf te gaan denken, en pas dan aan een ander. Dat is uiteindelijk ook in het lange termijnbelang van jouw klanten: die zijn gebaat bij continuïteit 

(Zo werkt het met de zuurstofkapjes in het vliegtuig ook: eerst zelf opzetten, dan pas een ander helpen. En militairen kennen uiteraard het motto "Zelfhulp, Kameradenhulp")

 

Verder is prijzen nu gelijk houden en binnen een lopende overeenkomst verhogen vragen om gedoe. Wat je nu afspreekt is over een jaar al weer vergeten, of de inkoper is vervangen door een ander. 

 

Mijn advies: verhoog hoe dan ook nu de prijs, maar bied je klanten een lagere prijsverhoging aan bij een langlopend contract.  (Zo werken o.a. verzekeraars en energiebedrijven ook bij prijsverhogingen) 


Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Norbert,

 

Bedankt voor de informatie en het advies, we gaan hier zeker wat mee doen.

 

Bas

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Bass82 zei:

Door omstandigheden hebben wij onze producten tegen bijna kostprijs en zelfs onder kostprijs moeten leveren.

Ontstaan door de nieuwe prijsverhoging niet weer dezelfde omstandigheden? Concurreren jullie voornamelijk op prijs? Is, in de huidige markt, jullie organisatie nog wel levensvatbaar? 

 

1 uur terug, Bass82 zei:

Wij willen deze klanten helpen door de prijsverhogingen pas op een later tijdstip in te laten gaan.

Kun je klanten ook op een andere manier helpen, door meer waarde te leveren (zoals extra diensten, betere kwaliteit) te leveren die je onderscheiden van de concurrent en een hogere prijs (in de ogen van de klant) rechtvaardigen? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Bass82 zei:

In hoeverre mag dat en aan welke regels moeten wij ons houden? Is dit gewoon vast te leggen in een contract?

 

Als er niets is afgesproken: jij bent niet verplicht aan iedereen te leveren*, en je klanten zijn niet verplicht bij jou te kopen. Je kunt dus de prijs verhogen wanneer en hoe je wil.

 

Als er wel iets is afgesproken, dan is alles anders en zul je ons eerst moeten uitleggen wat er is afgesproken. Hou er rekening mee dat je akkoord kunt zijn gegaan met de inkoopvoorwaarden van afnemers.

 

*) Er zijn uitzonderingen. Het zou me niet verbazen als bepaalde post- en vervoersbedrijven verplichte verzorgingsgebieden hebben. Als je luxemerken verkoopt, mag je wederverkopers niet uitsluiten als je exclusieve kanalen wil hanteren, en zo zullen er nog veel meer uitzonderingen zijn.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Ontstaan door de nieuwe prijsverhoging niet weer dezelfde omstandigheden? Concurreren jullie voornamelijk op prijs? Is, in de huidige markt, jullie organisatie nog wel levensvatbaar? 

De enige lokale concurrent met vergelijkbare kwaliteit heeft de handdoek in de ring gegooid. Lokaal is er nu niemand die de producten kan fabriceren. We moeten alleen oppassen dat klanten niet over gaan naar een goedkoper, maar kwalitatief minder, product uit het Oosten.

 

2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Kun je klanten ook op een andere manier helpen, door meer waarde te leveren (zoals extra diensten, betere kwaliteit) te leveren die je onderscheiden van de concurrent en een hogere prijs (in de ogen van de klant) rechtvaardigen? 

Wij leveren al betere kwaliteit dan onze voormalige concurrent alleen zie je dat niet direct. Wel wijzen we de klanten op de kwaliteit en kunnen we ook goed uitleggen waarom de prijzen omhoog zijn gegaan. Ze hebben eigenlijk geen keus, maar toch moet je voorzichtig zijn.

 

2 uur geleden, Branko Collin zei:

Als er wel iets is afgesproken, dan is alles anders en zul je ons eerst moeten uitleggen wat er is afgesproken. Hou er rekening mee dat je akkoord kunt zijn gegaan met de inkoopvoorwaarden van afnemers.

Met geen van onze klanten zijn er bijzondere afspraken gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
35 minuten geleden, Bass82 zei:

De enige lokale concurrent met vergelijkbare kwaliteit heeft de handdoek in de ring gegooid. Lokaal is er nu niemand die de producten kan fabriceren. We moeten alleen oppassen dat klanten niet over gaan naar een goedkoper, maar kwalitatief minder, product uit het Oosten.

Lokaal zegt in deze wereld niet meer zoveel. 

 

35 minuten geleden, Bass82 zei:

Wij leveren al betere kwaliteit dan onze voormalige concurrent alleen zie je dat niet direct.

Vertegenwoordigd die betere kwaliteit dan ook waarde in de ogen van de klant?

 

36 minuten geleden, Bass82 zei:

Ze hebben eigenlijk geen keus, maar toch moet je voorzichtig zijn.

Klanten hebben ALTIJD een keus. Als door duurdere inkoop hun business case niet meer haalbaar is, dan hebben ze bijvoorbeeld ook de keuze om NIET meer in te kopen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 73 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept