• 0

Importeren uit China

Hallo,

 

Ik wil voor het eerst producten uit China importeren maar weet nu niet hoe ik verder moet.

Ik heb met de leverancier een prijs voor het product afgesproken en dit bedrag is incl. verzendkosten.

Nu kreeg ik een "proforma invoice" binnen maar hier staat verder niks over de verzending in.

 

Hoe moet ik nu verder? Ik heb hier op dit forum gezocht naar een antwoord maar zie door de bomen het bos niet meer.

Wat kan ik het beste vragen om er achter te komen of ik de producten ergens moet ophalen of dat het voor de deur wordt bezorgd?

 

En welke kosten komen er voor mij nog bij?

Ik kom op BTW en een importheffing, klopt dit?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Wij adviseren meestal om op basis FOB in te kopen. Dan houd je zelfcontrole op zowel de kosten, de planning als de afhandeling van je transport/import. Uiteraard betaal je invoerrechten (importheffing) over FOB- of CIF-waarde. 

 

Dit geldt eveneens voor de BTW, als bedrijf kun je deze BTW ook weer terugvorderen, beter is om een btw-verleggingsregeling aan te vragen, dan hoef je de BTW niet vooruit te financieren.

 

Let op dat je correcte betalings- en leveringscondities afstemt, dit kan middels een goed inkoopcontract en zekerheid over de kwaliteit kan via een professionele kwaliteitscontrole. Vooraf alles goed inrichten is een pre om risico’s te minimaliseren.

 

China is complex, maar er zijn China inkoopdeskundige die je daarmee kunnen helpen. Als we je ‘Proforma Invoice’ mogen inzien, kunnen we je voorzien van overige raad & daad. Succes! 

 

aangepast door Ties Coolen

Met vriendelijke groet, Ties Coolen

 

Coolen China & Quality Control (QC) China, Vietnam & India

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
11 uur geleden, Ties Coolen zei:

Uiteraard betaal je invoerrechten (importheffing) over FOB- of CIF-waarde. 

 

Kleine correctie: Invoerrechten bij FOB worden geheven over de factuurwaarde van de goederen PLUS de kosten van de zeevracht.

aangepast door ChinaTradeConsult
"bij FOB" toegevoegd

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Ties Coolen zei:

Extra kleine correctie; naast FOB en zeevrachtkosten worden er ook invoerrechten over de (eventuele) verzekering geheven.

En dat is dus de eerder genoemde CIF waarde (CIF = cost, insurance and freight), 

 

Ik heb overigens de indruk dat TS met deze adviezen niet veel kan.  Voor iemand die, volgens hem zelf, voor het eerst uit China gaat importeren en nu al niet weet het het verder moet is een FOB leverconditie een stap te ver. Maar aangezien de leveringsvoorwaarde de basis is om te bepalen wie wat gaat doen en sowieso al onduidelijk welke er gehanteerd wordt dient TS dit eerst op te helderen met zijn leverancier. Dus duidelijk vragen welke leveringsvoorwaarde (Incoterm) met welke overeengekomen plaats.

FOB valt sowieso al af omdat er een prijs is afgegeven inclusief verzendkosten, de Chinees hanteert dus minimaal een C of een D-term.  

Bijkomende kosten naast invoerrecht en BTW zijn mogelijk nog afhandelingskosten voor de douaneaangifte,  THC,  na-transport etc. maar ook dat zal ook moeten blijken uit de leveringsvoorwaarde. 

Daarnaast is het niet onbelangrijk dat TS als importeur ook productaansprakelijkheid op zich neemt, Wat, gezien zelfs Lubach op Zondag  al aandacht besteed aan slechte kwaliteit Chinese meuk, ook een aandachtspunt is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is wat ze hebben geantwoord:

 

"The price we quoted is the EXW price, which is stated in the contract, and the price includes freight.

We will send it directly to you by express door-to-door delivery.

After the goods are sent out, I will give you the express bill number so as to check the location of the goods at any time."

 

Ik heb gegoogled wat een EXW-prijs is en ik lees dat ik dan verantwoordelijk ben voor de gehele verzending van punt A naar Punt B. Klopt dit?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 minuten geleden, handdoekje zei:

"The price we quoted is the EXW price, which is stated in the contract, and the price includes freight.

We will send it directly to you by express door-to-door delivery.

After the goods are sent out, I will give you the express bill number so as to check the location of the goods at any time."

 

Huh? De prijs is EXW en inclusief vrachtkosten door-to-door (DDP of DAP)? Als dat maar goed gaat. Ik hoop dat je je spulletjes ook echt krijgt want volgens mij heb je met een paar amateurs of erger te maken.

aangepast door ChinaTradeConsult

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1

EXW betekent inderdaad dat jij zelf de goederen in China moet gaan ophalen, of regelt dat dat gebeurt , en alles wat daarna nodig is om ze in NL te krijgen (uitvoer in China, transport, invoer etc) is voor jouw rekening en risico. Een EXW prijs inclusief vrachtkosten is per definitie onjuist.

 

En Rene, om in dit geval te stellen dat een door-to-door levering DDP of DAP is wat kort door de bocht, Een D-term houdt ook in dat de leverancier het risico draagt totdat de goederen geleverd zijn. In dit geval lijkt het erop dat de Chinees geen verdere verplichtingen op zich neemt dan het transport te betalen en het pakket in China op de post te doen, wat feitelijk betekent dat het een CPT levering is,

 

Link naar reactie
  • 0

Nee joh FOB wil je echt niet, Bert maakt valide punten hier. DDP en DAP zorgen voor meer verplichtingen voor de verkoper, en zoals het er nu uitziet betaal je de prijs EXW (wat we in Nederland 'af fabriek' zouden noemen), en is ook de betaling van DHL/FedEx of UPS inbegrepen (het is geen 'grote levering' denk ik?). 

 

Als ie DAP toezegt is hij verantwoordelijk als DHL (of een van die anderen) het pakket kwijtraakt, en nu ligt dat risico bij DHL. En ja, dat IS een risico, maar echt kwijtraken komt niet heel vaak voor.

 

Belangrijk voor jou om te beslissen is hoe groot het risico voor jou is; ben je iets aan het proberen, of kan je bedrijf omvallen als dit mis gaat?

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, handdoekje zei:

Ik weet niet of het meteen amateurs zijn, ze staan 10 jaar op alibaba ingeschreven. Ik weet niet of dit een bepaalde waarde heeft

 

Ja en Nee, echte oplichters staan er hooguit een paar maanden op. Mar 10 jaar op Alibaba is ook geen garantie dat alles goed gaat, het is makkelijk om elkaar verkeerd te begrijpen zeker als één van de partijen nog 0 ervaring heeft.

 

Mijn ervaring met incoterms is dat buiten de ervaringsdeskundige heel veel mensen er moeite mee hebben met al die termen. En ook niet zelden wordt toch een draai gegeven aan de voorwaarden.

 

Incoterms valt op hoofdlijnen uiteen in 3 elementen

- Wie betaald welke vrachtkosten tot/vanf wel punt

- Wie loopt het risico vanaf welk moment

- Wie betaald de verzekering tot/vanaf welk punt

In een plaatje ziet dat er zo ongeveer uit.

afbeelding.thumb.png.e7f7d51a2f9ddc5ad5c373067819d215.png

 

De combinatie EXW incl freight bestaat formeel niet.

Hoe ik in dit geval de EXW incl freight zou interpreteren is dat zij de vrachtkosten naar het schip voor rekening nemen maar dat jij het risico loopt en de verzekering moet regelen vanaf het moment dat de goederen de fabriek verlaten.

 

Bij een vervoerder ga je dus op basis van EXW offertes uitvragen alleen als ophaal adres in China geef je niet het adres van de fabriek maar geef je aan waar de chineze leverancier de goederen aflevert, dat is wel belangrijk om helder te hebben.

 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Roel J zei:

Ja en Nee, echte oplichters staan er hooguit een paar maanden op. Mar 10 jaar op Alibaba is ook geen garantie dat alles goed gaat, het is makkelijk om elkaar verkeerd te begrijpen zeker als één van de partijen nog 0 ervaring heeft.

 

Bij Alibaba betaal je vooraf voor een bepaalde periode. Als die nog niet is afgelopen en een leverancier intussen failliet is gegaan, blijft de betreffende leverancier gewoon bij Alibaba geregistreerd tenzij iemand Alibaba er op geattendeerd heeft.  Niet zelden nemen zulke  leveranciers  nog orders aan en verdwijnen dan met het geld.  Dat kan je dus ook gebeuren als je veel ervaring hebt. Ik ben er zelf geen voorstander van om dat te doen maar dat soort problemen kun je voorkomen als je met Alibaba's "Trade Assurance" koopt.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de nieuwe Proforma Invoice binnen:

20191205_093026.thumb.jpg.85ca601ee4154fb586f8e2b2cb535a68.jpg

 

Ik vroeg om een nieuwe offerte met een DAP verzending en ze doen er niet moeilijk om:

 

"Thank you for your prompt reply.

The price of DAP is the same as that of EXW. Our quotation includes freight.

Don't worry, we will send it to you by express door-to-door."

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou toch graag zien van wie die rekening is. Een briefhoofd om te controleren of het bedrijf nog wel operationeel is en of de naam van het bedrijf/degene die je die rekening heeft gestuurd hetzelfde is als de naam van de beneficiary. Zie mijn eerdere opmerking over een failliete leverancier. "Payment term T/T". Wanneer? Als je je bestelling plaatst of als de goederen klaar staan voor verzending en je eventueel een inspecteur kunt sturen om de goederen te controleren? Ik zou je voorlopig geen groen licht geven hier iets te bestellen. Laat staan iets te betalen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Richard Theuws zei:

Mooi, dat is bij ons ook vaak zo, ook weer opgelost.

Dit is wat mij betreft geen oplossing.  Dit is gewoon overal ja op zeggen tot de betaling binnen is en het pakket verstuurd.  EWX en DAP zijn wezenlijk verschillend, maar goed, als het pakketje geleverd wordt is er niets aan de hand. Als dat onverhoopt niet gebeurd is het nog maar afwachten of de Chinees überhaupt wel weet wat DAP inhoudt......

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.