• 0

Valt dit onder tandarts?

Een vriendin van mij wilt een soort overgebitje verkopen die de mensen over hun eigen gebit erin kunnen klikken en eruit halen.

Het gaat hier niet om porselein of composiet maar om flexibel materiaal.

Er wordt eerst een afdruk gemaakt en de afdruk wordt gestuurd naar het buitenland die het daar weer voor haar maken en terug sturen.

Valt dit onder tandarts? Aangezien ze geen ingrepen uitvoert of verdovingen gebruikt. Het is niet een medisch hulpmiddel, iedereen die een mooie lach wilt kan zo een gebitje bestellen.

We denken meer dat het onder detailhandel-mondstukjes valt.

Maar is het mogelijk om een afdruk te nemen van de klant? of de klant kan zelf een afdruk laten maken dmv een potje pasta bij ons te kopen en met een mond afdruk lepel

Onze vraag is: Kan je dit verkopen? Is er een vergunning voor nodig? Het is niet schadelijk en het is een soort cosmetisch  esthetisch mond stukje.

Hoe zit het met de btw is dit dan ook 21%?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, schoonheid2300 zei:

1.) Valt dit onder tandarts?

2.) Kan je dit verkopen?

3.) Is er een vergunning voor nodig?

4.) Hoe zit het met de btw is dit dan ook 21%?

 

1.) "Arts" en "tandarts" zijn begrippen die in de wet geregeld zijn. Daar 'valt' niet dingen zomaar onder, wanneer je je geen arts, tandarts of dergelijke bent.

 

2.) Vast wel, wanneer iemand 'gek genoeg' is om het te kopen (het is een vrij land!).

 

3.) Kan ik mij niet echt voorstellen - maar niet zo mijn ding eigenlijk, vergunningen... - een vergunning om iets op de markt te brengen dat je "voor de leuk" in je mond stopt...? Van wie dan? Voor wat?  

 

4.) Inderdaad 21% BTW.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp is het een soort opzet-stukje dat je kunt plaatsen zonder iets aan de bestaande tanden te doen - technisch vergelijkbaar met gekke tanden voor carnaval of iets in die geest. 

 

De vraag is echter wel 'welk buitenland': Het lijkt me dat zoiets een CE markering behoeft. Als het uit de EU komt zelden een probleem, maar als het van verder komt mogelijk wel: je zou dat CE certificering nodig hebben die "bewijst" dat het product veilig is. Dat bewijs hoef je mogelijk zelf niet te produceren als er al iets soortgelijks op de markt is, maar certificering op basis daarvan blijft noodzakelijk. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Als ik het goed begrijp is het een soort opzet-stukje dat je kunt plaatsen zonder iets aan de bestaande tanden te doen - technisch vergelijkbaar met gekke tanden voor carnaval of iets in die geest. 

 

De vraag is echter wel 'welk buitenland': Het lijkt me dat zoiets een CE markering behoeft. Als het uit de EU komt zelden een probleem, maar als het van verder komt mogelijk wel: je zou dat CE certificering nodig hebben die "bewijst" dat het product veilig is. Dat bewijs hoef je mogelijk zelf niet te produceren als er al iets soortgelijks op de markt is, maar certificering op basis daarvan blijft noodzakelijk. 

 

Hoi,

 

Neen niet in de EU.

Ik zou eigenlijk een document moeten hebben van de producent dat het veilig is? of is dat een soort certificatie?

Het is een mondstukje inderdaad maar niet met carnaval tandjes maar wel mooie tandjes dat mensen kunnen aankopen op maat gemaakt, daarvoor moet ik altijd een afdruk van de klanten pakken ( kan een tandarts alleen een afdruk nemen of maakt dit niet uit?

Ik raak hun echte tanden uiteraard niet aan, dat blijft hetzelfde.

Link naar reactie
  • 0

Beste schoonheid2300,

 

Welkom op Higherlevel.

 

12 uur geleden, schoonheid2300 zei:

Het is niet schadelijk

Hoe weet je dat zo zeker?

 

1 uur geleden, schoonheid2300 zei:

Neen niet in de EU.

Een product van buiten de EU importeren dat mensen in hun mond gaan stoppen? Jij bent als importeur volledig productaansprakelijk voor de veiligheid van dat product. Denk aan schadelijke stoffen en loszittende onderdelen die ingeslikt kunnen worden bijvoorbeeld.

 

1 uur geleden, schoonheid2300 zei:

Ik zou eigenlijk een document moeten hebben van de producent dat het veilig is?

Dat wil die producent vast leveren, maar dat garandeert niet dat het product echt veilig is en ontslaat je ook niet van de productaansprakelijk. Je moet er zelf voor zorgdragen dat het aantoonbaar aan de Europese regels voldoet. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2019 om 11:55, Branko Collin zei:

Overige voorbeelden van zaken die mensen over hun tanden schuiven:

- Snurkbeugels.

- Knarsbitjes.

- Gebitsbeschermers voor tijdens het sporten.

 

Hier is een voorbeeld van een knarsbitje wordt gemaakt door de klant een afdruk van de tanden te laten opsturen.

 

Ja, maar dat is een knarsgebitje en die van mij ziet er ook zo uit alleen is het om een mooie lach te krijgen want in principe veranderd er niets aan de klant zijn tanden.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zul je toch een CE markering nodig hebben om het te mogen verkopen in de EU. 

 

Het lijkt een redelijk ongevaarlijk product, maar dat is het niet per se: Er zouden bijvoorbeeld schadelijke plasticizers uit kunnen lekken, of het zou slecht ontworpen kunnen zijn waardoor de kans te groot is dat er iets los komt en de gebruiker erin stikt. Voor die risico's ben je als importeur wel aansprakelijk. Niet dat een CE certificering je ontslaat van die verantwoordelijkheid, maar het maakt de kans dat je opdraait voor eventuele schade wel een stuk kleiner gezien je product tenminste voldoet aan de europese eisen. 

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het handig om je verzekeringsagent te vragen wat een aansprakelijkheidsverzekering zou kosten en waaraan je (product) moet voldoen om die af te kunnen sluiten. 

 

Ik ben het verder eens met Ben dat het een redelijk ongevaarlijk product lijkt, maar er kan je weinig ergers gebeuren dan dat iemand ziek wordt (of erger) door jouw product, of je nu verzekerd bent of niet. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Zonder CE certificaat denk ik niet dat er een partij is die dit wil gaan verzekeren, althans niet tegen een premie die lager is dan je marge. 

 

Maar ook met is het denk ik een lastig verhaal, gezien het potentiele risico voor een degelijk product extreem groot is vergeleken met de marge per stuk. 

 

Je zou denken dat het ergste geval is dat er iemand in stikt en dood gaat, maar dat is het bepaald niet: Stel dat iemand er in stikt, net niet sterft, maar wel achter blijft met hersenschade en daarvoor een leven lang verpleging nodig heeft, inkomen misloopt, etc. Zoiets loopt qua schade in de tonnen of meer. 

 

Wellicht is het beter om zoiets in een BV of andere vorm zonder persoonlijke aansprakelijkheid te gieten. De kans dat het catastrofaal mis gaat lijkt me zeer gering, maar -als- dat gebeurd ga je er in ieder geval niet persoonlijk failliet aan... al denk ik dat je nog steeds moet voldoen aan CE eisen om het uberhaupt op de markt te mogen brengen, en me je wellicht onbehoorlijk bestuur aan de broek knoopt als het misgaat als je dat nalaat. 

 

Soms hebben relatief kleine producten gewoon een heel vervelend risicoprofiel: je kan iets voor een ton per stuk verkopen dat potentieel minder schadelijk is dan iets van 100 euro. 

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, schoonheid2300 zei:

Ok en wie checkt of  je iets op de markt mag brengen? Krijgt men een controle?

 

Dat is in eerste instantie jouw verantwoordelijkheid als ondernemer. Je kunt wel controle krijgen van bijvoorbeeld de NVWA. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, schoonheid2300 zei:

En die hebben ons verteld dat we toestemming moeten hebben om het product te mogen verkopen.

 

Toestemming van wie?

 

13 uur geleden, schoonheid2300 zei:

Maar wat als er geen patent op staat? 

 

Wat bedoel je? Een patent heeft weinig tot niets te maken met toestemming voor verkoop. ( Maar als blijkt dat jouw fabrikant inbreuk maakt op het patent van een ander heb jij daar wel mee te maken)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.