• 0

Chinezen leveren „meuk“ en wij lopen op klompen.

Naar aanleiding van een reactie op een eerdere post mbt China het volgende:

 

Altijd wordt er weer gescholden op chinezen omdat ze per definitie „meuk“ zouden leveren en dat ergert me omdat dat maar de halve waarheid is. Dat ze ook uitzonderlijk hoge kwaliteit kunnen leveren blijkt wel uit het feit, dat veel gerenommeerde merken ook in China laten produceren en geen kwaliteitsproblemen hebben.

 

Maar waarom leveren ze dan ook meuk en waarom is het ene product dan zo goed en het andere zo slecht?

 

Het antwoord is eenvoudig. Dat ligt enkel en alleen aan degene die in China bestelt. De kwaliteitseisen en voorschriften verschillen van markt tot markt. Als je goederen bestelt die oorspronkelijk voor bv de afrikaanse of russische markt bestemd zijn, kun je die in veel gevallen hier niet kwijt omdat onze eisen/voorschriften veel hoger/strenger zijn. Neem bv een eenvoudige emmer. Krassen en deuken zal men in Afrika en Rusland eerder accepteren dan hier omdat deze emmer nog steeds zijn functie kan vervullen. Hier blijven ze in de schappen als „meuk“ staan. Ook al zijn ze voor de varkensstal bestemd.

 

Een tweede en niet onbelangrijke reden is onze gierigheid. Vooral wij nederlanders zijn kampioen wat betreft het pingelen om de prijs. Het moet altijd goedkoper. Velen beseffen niet, dat dat vaak alleen tenkoste van de kwaliteit kan. Slechtere materialen en, indien het handwerk betreft, een hogere output in dezelfde tijd zijn vaak de enige mogelijkheid om de prijs te drukken.

 

Betaal een redelijke prijs dan voorkom je veel problemen. Ik spreek hier uit eigen ervaring.

 

Toen ik in 1995 voor het eerst Canton Fair bezocht om picknickmanden te kopen, kwam ik op een stand met prachtige manden voor USD 10,-. Als „goede“ inkoper wist ik de prijs te drukken naar USD 9,50 en kocht er meteen 2.000. Toen ze hier aankwamen bleek er 20% onverkoopbaar wegens slechte afwerking. Ik had mijn les geleerd. Toen ik het jaar daarop weer ging, veranderde ik van tactiek. Ik vond dezelfde mand voor dezelfde prijs op een andere stand. Omdat ik wat aarzelde zei men meteen „we kunnen nog wel wat aan de prijs doen“. Men was verbaasd over mijn reactie want ik zei dat ik USD 10,50 wilde betalen ipv USD 10,- als ik dezelfde kwaliteit zou krijgen als op de stand stond. Een paar maanden later kwamen ze aan en er zat niet 1 mand bij die slecht en onverkoopbaar was. Sterker nog, de kwaliteit was zo uitzonderlijk goed dat ik mijn verkoopprijs kon verhogen met 20%. Een andere prettige bijkomstigheid was dat mijn orders voorrang kregen als de levertijd een belangrijke rol speelde. Al met al een win – win situatie voor mij en de leverancier.

 

Wil je echt alle risico's uitsluiten, laat dan aan de hand van uitvoerige en duidelijke instructies een kwaliteitscontrole uitvoeren door een erkend instituut. Doe dit vooral als de producten aan wettelijke eisen moeten voldoen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, ChinaTradeConsult zei:

Een tweede en niet onbelangrijke reden is onze gierigheid. Vooral wij nederlanders zijn kampioen wat betreft het pingelen om de prijs.

 

Nou was je zo mooi bezig om vooroordelen aan de kaak te stellen, kom je zelf met zo'n stereotiep. :face-screaming-in-fear:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Nou was je zo mooi bezig om vooroordelen aan de kaak te stellen, kom je zelf met zo'n stereotiep. :face-screaming-in-fear:

 

:face-with-tears-of-joy: Dat is een goeie. Maar kijk eens naar de folders die je bijna dagelijks in de bus krijgt of kijk op de etalageruiten in de stad. Je kunt hier toch bijna niks meer aan de man brengen als je geen "SALE met kortingen tot wel 70%" hebt of "2 voor de prijs van 1"  verkoopt. Wij zijn pas over te halen wat te kopen als we korting krijgen. Ook al is het korting op een adviesprijs die nooit de echte verkoopprijs is geweest. Je vindt dat in geen enkel ander land ter wereld. Ik heb het tot dusver, in deze mate, nog nooit in een ander land gezien. Ja, Black Friday is een wereldwijd evenement. Maar overal tijdelijk. Hier is het het hele jaar "Black Friday"

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Niet alle Hollanders lopen op klompen, niet alle Chinezen verkopen meuk, maar wel alle Nederlanders zijn krenten.

 

Nog een paar statistieken (als tegenwicht): Nederlanders zijn de meest gulle mensen in liefdadigheid (ga in België eens collecteren) en Nederlanders zijn ontzettend spaarzaam. Bovendien: bij ons in Brabant krijg je gerust een tweede mariakaakje bij de thee!

 

De suggestie om een leverancier meer te bieden, vind ik een mooie tactiek!

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Prima post, en op veel meer vlakken toe te passen. Wij hebben meer dan 300 verschillende types t-shirts in ons aanbod. Meer dan 5000 (!!) pennen. Natuurlijk zit daar verschil tussen. 

 

Als we de vraag krijgen 'wat kosten 100 bedrukte t-shirts' stellen wij dan ook altijd enkele wedervragen om vast te stellen waar de shirts voor bedoeld zijn. 

 

Het is alleen voor de klant vaak moeilijk om het onderscheid te zien en te (willen) begrijpen. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Heel veel "A kwaliteit" producten komen ook gewoon uit china.
Dat is niet hetzelfde als de "meuk" van Ali, omdat daar een (westers) merk tussen zit die met de chinees onderhandeld heeft over de kwaliteit en eerst 36 demo toestellen heeft teruggestuurd met verbeter voorstellen.
Eigenlijk kan je zeggen: Ja een Chinees levert meuk, tenzij je hem vraagt om dat niet te doen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

Een tweede en niet onbelangrijke reden is onze gierigheid. Vooral wij nederlanders zijn kampioen wat betreft het pingelen om de prijs.

Niks pingelen ... het is kijken, kijken, en niet kopen.

 

Nederlanders gaan zuinig met hun geld om ... wikken en wegen ... dat heeft weinig tot niets met gierigheid te maken.

 

Ik weet wel een paar landen/culturen waar het pingelen(onderhandelen) nog erger is.

 

 

aangepast door Roel J
Citaat aangepast naar de juiste schrijver..

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, ChinaTradeConsult zei:

Naar aanleiding van een reactie op een eerdere post mbt China het volgende:

 

Altijd wordt er weer gescholden op chinezen omdat ze per definitie „meuk“ zouden leveren en dat ergert me omdat dat maar de halve waarheid is. 

Om de opmerking maar even in het juiste perspectief te zetten, dit ging over een post met als vraag "ik wil voor het eerst producten uit China importeren maar weet nu niet hoe ik verder moet" waarbij TS is gewezen op zijn productaansprakelijkheid als importeur.   Ook gezien onderstaand krantenbericht mijns inziens geen overbodige opmerking.  Ik snap dat er ook deugdelijke producten gemaakt  worden maar voor speelgoed met giftig plastic is "meuk" wel een treffende omschrijving. Zeker als met het  China Export symbool een andere indruk gewekt  wordt. TS heeft overigens ook het advies gehad om vooraf de kwaliteit te laten testen. 

 

https://www.ad.nl/binnenland/alarm-om-goedkope-spullen-webshops-belastingfraude-en-slechte-kwaliteit~a9401502/

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Cosara zei:

Niks pingelen ... het is kijken, kijken, en niet kopen.

 

Nederlanders gaan zuinig met hun geld om ... wikken en wegen ... dat heeft weinig tot niets met gierigheid te maken.

 

Nou, hier moet ik je toch tegenspreken. Je gaat niet naar China naar een beurs om te kijken en niet te kopen. En niet alleen daar kom ik ze tegen. Het blijkt ook uit de aanvragen die wij van Nederlandse klanten krijgen. Onze Duitse klanten leggen de nadruk op een goede kwaliteit. Bij Nederlandse klanten is het overwegend de prijs.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

Altijd wordt er weer gescholden op chinezen omdat ze per definitie „meuk“ zouden leveren en dat ergert me omdat dat maar de halve waarheid is. Dat ze ook uitzonderlijk hoge kwaliteit kunnen leveren blijkt wel uit het feit, dat veel gerenommeerde merken ook in China laten produceren en geen kwaliteitsproblemen hebben.

 

Dat klopt natuurlijk. Als je maar goede kwaliteitseisen en controle hebt kun je prima iets in China laten fabriceren. Een A-merk smartphone, TV of wat dan ook wordt er gemaakt en is geen "meuk". 

 

De "goedkope meuk" is denk ik vooral wat mensen geleverd krijgen als ze bestellen via AliExpress, Wish, DX en dergelijke. Dat is bewust kiezen voor zo goedkoop mogelijk gemaakte producten, zeker als je voor de laagste prijs op zo'n platform gaat. Ze verkopen er ook heel goede producten, maar die zijn duurder, je ziet het verschil niet af aan de afbeeldingen, en je weet het eigenlijk ook niet helemaal zeker (tenzij iemand ervaring heeft met een verkoper oid). 

 

Het is natuurlijk wel een kwestie van nadenken: Maakt het uit als het plots kapot gaat? Bij een of ander bluetooth speaker prul denk ik dat dat zelden een issue is, maar ik ga geen setje remklauwen bij Ali bestellen en die onder mn auto monteren. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
6 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Het is natuurlijk wel een kwestie van nadenken: Maakt het uit als het plots kapot gaat? Bij een of ander bluetooth speaker prul denk ik dat dat zelden een issue is...


Totdat die ontploft in je woonkamer, zoals dit hoverboard.... maar ja, dat kan met een iphone blijkbaar ook gebeuren.

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.