Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Split52

Groei Autobedrijf

Recommended Posts

Hoi Allemaal!

 

Mijn naam is Michael, ik heb een autobedrijf gespecialiseerd in liefhebbers auto's van grofweg 25 jaar en ouder. 
Wij doen in zekere zin best iets goed want mensen komen van ver om hun auto's door ons te laten repareren. 

Het enorme aanbod van werk en het rookie zijn in ondernemerschap hebben er echter ook voor gezorgd dat het af en toe een zooitje was. 

Toch blijven mensen komen en de vraag naar een deskundig reparateur in dit segment wordt groter,

terwijl of misschien omdat het aantal garages kleiner wordt die deze materie beheersen.

 

Wij zijn met de laatste paar jaar met z'n 3en geweest maar sinds kort heb ik er een 4e medewerker bij die het werkplaatsaanbod in goede banen moet leiden.

Dit gaat hem goed af en ik zie dat het mij rust geeft om eens kritisch naar het bedrijf en de toekomst te kijken, dat is fijn.

 

Ik merk dat er groei in zit ondanks dat oude voertuigen inmiddels door sommigen verketterd worden.

De liefhebber schare kan op steeds minder plekken terecht en voor hen is het meer dan alleen een vervoersmiddel.

Voor de toekomst zou ik willen inspelen op dat "leuk rijden voor de hobby" gevoel en ook mensen die niet zo'n auto (kunnen) bezitten willen aanspreken.

Het bezit van (of rijden in) een oude auto moet leuk zijn zonder dat dit een enorme aanslag is op mens en milieu.. 

 

Nu de daadwerkelijke kwestie: 

 

Hoe ga ik mijn toekomst gedachten die op dit moment voor mij even duidelijk als vaag zijn, zo vormen dat het een grijpbaar plan voor de toekomst wordt?

Op dit moment bemerk ik dat door mijn roerloze dobberen wij niet echt vooruit komen. De welbekende stip aan de horizon lijkt meer op een schot hagel.

Je ziet overal dingen als Missie, Visie, Strategie, Duurzaam etc. etc. voorbij komen en ik snap dat dit belangrijk is... maar waar en hoe begin je zodat alles wat concreet wordt? 

Hoe bepaal je die stip aan de horizon als je vele dingen kunt ondernemen die in jouw straatje passen, hoe bepaal je waar je iets en waar je niets mee doet / kunt.

Internet staat vol over dit soort onderwerpen maar daardoor wordt het eigenlijk alleen maar troebeler water... 

 

Ik hoop dat iemand mij een klein beetje in de goede richting kan zenden.

 

Bedankt! 
Michael

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Liefhebberij in oudere auto's blijft altijd bestaan.

 

Als je de markt en de omgeving (milieu) een beetje volgt, kun je kansen en bedreigingen (SWOT) goed inschatten.

 

Je weet waarschijnlijk waar geld te verdienen is: onderhoud, reparaties, handel, renovatie, import, export...

 

Je hebt wellicht wat ideeën: ev-conversion, tuning...

 

Zolang je op korte termijn je winstgevendheid in de gaten houdt, kun je op langere termijn wat risico's nemen.

 

Dat laatste vergt uiteraard visie en durf. Bij Philips noemden ze dat vroeger Presidential Projects. Je kan je medewerkers en adviseurs vragen om hun kijk op de alternatieven, maar de baas hakt de knoop door.

 

Nodig ook eens wat buitenstaanders uit, of ga op bezoek bij iemand wiens kijk je interesseert. Bij e.Go bijvoorbeeld, of New Electric.

 

Edited by TwaBla
good old SWOT toegevoegd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi TwaBla,

 

Die korte termijn winstgevendheid is een punt die inderdaad nauwlettend in de gaten gehouden moet worden. 

Vooral het verbeteren van de processen en de daarbij behorende toekomstvisie vind ik lastiger. 

 

Er zijn teveel ideeën maar je moet realistisch zijn, niet alles is altijd (en zeker NU niet) uit te voeren.. 

Hoe maak je keuzes op basis van je toekomstbeeld én daarbij hoe bepaal je nauwkeurig die stip aan de horizon?

Horen daar een visie / missie / strategie formuleren bij? En hoe zorg ik dat dat geen oeverloos gewauwel wordt voor mijzelf/ het bedrijf/ anderen?

 

Die elektrificatie vind ik een erg nieuwsgierig ding, ik verwacht dat je gelijk hebt als je zegt dat dit mede de toekomst is! Eens induiken maar! 

Thanks voor de reactie en ook die links!

 

Michael

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 uur geleden, Split52 zei:

ik verwacht dat je gelijk hebt als je zegt dat dit mede de toekomst is!

 

Eerlijk gezegd: ik niet. Elektrificatie van oldtimers haalt datgene weg dat een oldtimer mede oldtimer maakt: het technische hart, het geluid, de geur van de verbranding, noem maar op.  In  2 woorden: techniek en emotie. En dat mis ik bij een elektrische oldtimer.

 

Op zich begrijpelijk dat sommige mensen  oldtimers willen elektrificeren, maar dan is het geen oldtimer meer. Meer een object voor dagelijks verkeer dat er een beetje uit ziet als een oldtimer.

 

Mede daarom roept de internationale Oldtimer-federatie ook op om eventuele elektrificatie van oldtimers omkeerbaar te maken. 

 

Quote

Het bezit van (of rijden in) een oude auto moet leuk zijn zonder dat dit een enorme aanslag is op mens en milieu.. 

 

Oldtimers zijn over het algemeen geen "enorme aanslag" op het milieu omdat deze auto's weinig kilometers maken (gemiddeld 2000 km per auto per jaar, een factor 6 minder dan een gemiddelde auto). 

 

In algemene zin: prima om je er op te oriënteren, alhoewel het aanbod al redelijk groot is, maar ga niet "vol gas" op dit ene idee.

Winstgevendheid en markt zijn allemaal heel belangrijk maar uiteindelijk draait het maar om één ding: wat wil jij? Waar ligt jouw passie? 

Zeker bij een emotie-product als een oldtimer kopen mensen niet wat je doet of hoe je het doet, maar vooral het waarom.


Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

 

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 2 leden online en 69 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept