Ga naar inhoud
  • 0

Groei Autobedrijf

Newbee     3 0

Hoi Allemaal!

 

Mijn naam is Michael, ik heb een autobedrijf gespecialiseerd in liefhebbers auto's van grofweg 25 jaar en ouder. 
Wij doen in zekere zin best iets goed want mensen komen van ver om hun auto's door ons te laten repareren. 

Het enorme aanbod van werk en het rookie zijn in ondernemerschap hebben er echter ook voor gezorgd dat het af en toe een zooitje was. 

Toch blijven mensen komen en de vraag naar een deskundig reparateur in dit segment wordt groter,

terwijl of misschien omdat het aantal garages kleiner wordt die deze materie beheersen.

 

Wij zijn met de laatste paar jaar met z'n 3en geweest maar sinds kort heb ik er een 4e medewerker bij die het werkplaatsaanbod in goede banen moet leiden.

Dit gaat hem goed af en ik zie dat het mij rust geeft om eens kritisch naar het bedrijf en de toekomst te kijken, dat is fijn.

 

Ik merk dat er groei in zit ondanks dat oude voertuigen inmiddels door sommigen verketterd worden.

De liefhebber schare kan op steeds minder plekken terecht en voor hen is het meer dan alleen een vervoersmiddel.

Voor de toekomst zou ik willen inspelen op dat "leuk rijden voor de hobby" gevoel en ook mensen die niet zo'n auto (kunnen) bezitten willen aanspreken.

Het bezit van (of rijden in) een oude auto moet leuk zijn zonder dat dit een enorme aanslag is op mens en milieu.. 

 

Nu de daadwerkelijke kwestie: 

 

Hoe ga ik mijn toekomst gedachten die op dit moment voor mij even duidelijk als vaag zijn, zo vormen dat het een grijpbaar plan voor de toekomst wordt?

Op dit moment bemerk ik dat door mijn roerloze dobberen wij niet echt vooruit komen. De welbekende stip aan de horizon lijkt meer op een schot hagel.

Je ziet overal dingen als Missie, Visie, Strategie, Duurzaam etc. etc. voorbij komen en ik snap dat dit belangrijk is... maar waar en hoe begin je zodat alles wat concreet wordt? 

Hoe bepaal je die stip aan de horizon als je vele dingen kunt ondernemen die in jouw straatje passen, hoe bepaal je waar je iets en waar je niets mee doet / kunt.

Internet staat vol over dit soort onderwerpen maar daardoor wordt het eigenlijk alleen maar troebeler water... 

 

Ik hoop dat iemand mij een klein beetje in de goede richting kan zenden.

 

Bedankt! 
Michael

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Legend     22,5k 5 1384
(aangepast)

 

Liefhebberij in oudere auto's blijft altijd bestaan.

 

Als je de markt en de omgeving (milieu) een beetje volgt, kun je kansen en bedreigingen (SWOT) goed inschatten.

 

Je weet waarschijnlijk waar geld te verdienen is: onderhoud, reparaties, handel, renovatie, import, export...

 

Je hebt wellicht wat ideeën: ev-conversion, tuning...

 

Zolang je op korte termijn je winstgevendheid in de gaten houdt, kun je op langere termijn wat risico's nemen.

 

Dat laatste vergt uiteraard visie en durf. Bij Philips noemden ze dat vroeger Presidential Projects. Je kan je medewerkers en adviseurs vragen om hun kijk op de alternatieven, maar de baas hakt de knoop door.

 

Nodig ook eens wat buitenstaanders uit, of ga op bezoek bij iemand wiens kijk je interesseert. Bij e.Go bijvoorbeeld, of New Electric.

 

aangepast door TwaBla
good old SWOT toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Newbee     3 0

Hoi TwaBla,

 

Die korte termijn winstgevendheid is een punt die inderdaad nauwlettend in de gaten gehouden moet worden. 

Vooral het verbeteren van de processen en de daarbij behorende toekomstvisie vind ik lastiger. 

 

Er zijn teveel ideeën maar je moet realistisch zijn, niet alles is altijd (en zeker NU niet) uit te voeren.. 

Hoe maak je keuzes op basis van je toekomstbeeld én daarbij hoe bepaal je nauwkeurig die stip aan de horizon?

Horen daar een visie / missie / strategie formuleren bij? En hoe zorg ik dat dat geen oeverloos gewauwel wordt voor mijzelf/ het bedrijf/ anderen?

 

Die elektrificatie vind ik een erg nieuwsgierig ding, ik verwacht dat je gelijk hebt als je zegt dat dit mede de toekomst is! Eens induiken maar! 

Thanks voor de reactie en ook die links!

 

Michael

Link naar reactie
  • 0
Moderator     17,5k 27 1865
14 uur geleden, Split52 zei:

ik verwacht dat je gelijk hebt als je zegt dat dit mede de toekomst is!

 

Eerlijk gezegd: ik niet. Elektrificatie van oldtimers haalt datgene weg dat een oldtimer mede oldtimer maakt: het technische hart, het geluid, de geur van de verbranding, noem maar op.  In  2 woorden: techniek en emotie. En dat mis ik bij een elektrische oldtimer.

 

Op zich begrijpelijk dat sommige mensen  oldtimers willen elektrificeren, maar dan is het geen oldtimer meer. Meer een object voor dagelijks verkeer dat er een beetje uit ziet als een oldtimer.

 

Mede daarom roept de internationale Oldtimer-federatie ook op om eventuele elektrificatie van oldtimers omkeerbaar te maken. 

 

Quote

Het bezit van (of rijden in) een oude auto moet leuk zijn zonder dat dit een enorme aanslag is op mens en milieu.. 

 

Oldtimers zijn over het algemeen geen "enorme aanslag" op het milieu omdat deze auto's weinig kilometers maken (gemiddeld 2000 km per auto per jaar, een factor 6 minder dan een gemiddelde auto). 

 

In algemene zin: prima om je er op te oriënteren, alhoewel het aanbod al redelijk groot is, maar ga niet "vol gas" op dit ene idee.

Winstgevendheid en markt zijn allemaal heel belangrijk maar uiteindelijk draait het maar om één ding: wat wil jij? Waar ligt jouw passie? 

Zeker bij een emotie-product als een oldtimer kopen mensen niet wat je doet of hoe je het doet, maar vooral het waarom.


Ik help ondernemers aan betrouwbare en betaalbare voorzieningen bij arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en pensioen. Vragen of offertes: contact

 

Zelf online je Movir AOV berekenen én afsluiten? -> www.aovzelfdoen.nl 

 

Link naar reactie
  • 0
Newbee     4 0

Hallo Michael,

 

Van het schot hagel naar schieten met scherp en zorgen voor een heldere stip aan de horizon is soms lastig. Zeker wanneer je zelf druk bent met het runnen van ‘je tent’ en er continue ‘middenin’ zit. 

 

Woorden als missie, visie, strategie klinken dan vooral erg hol. En toch gaat het er om dat je juist hier (vanuit ‘jouw waarom’ zoals Norbert Bakker aangeeft in zijn laatste zin) invulling aan gaat geven.

 

Met andere woorden: waarom doe je wat je je doet? Hoe kijk jij aan tegen de markt? Hoe denk jij dat deze zich gaat ontwikkelen o.b.v. jouw ervaringen?  Wanneer je daar antwoord op kunt geven, dan heb je je visie en missie te pakken. Vervolgens kun je antwoord geven op de vraag waarin jouw bedrijf zich onderscheidt van concurrenten/concullega’s, met andere woorden: wat zijn jouw Unique Selling Points. Of beter nog: wat zijn de redenen waarom jouw klanten bij jou terecht komen (de Unique Buying Reasons van jouw klanten die maken dat ze bij jou kopen/diensten afnemen). Wanneer je daar antwoord op kunt geven, dan kun je vervolgens inhoud geven aan de strategie waarmee je met je bedrijf aan de slag kunt gaan.

 

Persoonlijk krijg ik het gevoel dat je eigenlijk heel goed weet wat je zou willen, maar dat de duidelijke lijnen ontbreken. Het gebrek aan de duidelijke lijnen lijkt de reden te zijn, waarom er geen concrete stappen worden gezet. Terwijl het zetten van concrete stappen er voor zorgt dat die duidelijke lijnen worden neergezet…. Een beetje een vicieuze cirkel. Dit kom ik in de praktijk vaker tegen bij ondernemers die willen doorgroeien naar de volgende fase.

Je kunt dat uiteraard doen met een bedrijfsadviseur, maar je kunt er ook prima zelf mee aan de slag.

 

Heel veel succes met je bedrijf en met je mooie product.

Vriendelijke groet, Edwin Joosten

 

 

Link naar reactie
  • 0
Newbee     3 0
(aangepast)

Mensen hartelijk dank voor jullie voorgaande antwoorden, slordig dat ik er nadien nooit weer op gereageerd heb. excuus.

 

Ik heb meteen wel weer een vraagje namelijk:

 

Onze groei gaat goed en we zijn voornemens om eea in een BV structuur te zetten.

Holding met de vaste activa en de werkmaatschappij met personeel en voorraden die de vaste activa huren van de holding.

Inmiddels is er ook een andere activiteit (verhuren van campers) ontstaan waar veel vraag naar blijkt te zijn, gaat goed dus. 

Er zijn meer dingen in ontwikkeling.

 

De eigenlijke vraag is nu: Als wij van de andere activiteit een aparte werkmaatschappij maken en de naam bijna gelijk houden hoe zit het met eventueel failliet bijv. van een van de werkmaakschappijen? En de aansprakelijkheid op de rest van de maatschappijen en/of holding.

 

concreet: 

 

Holding: Autoboer

Wms: Autoboer garage

Wms: Autoboer verhuur
Wms: Autoboer media

etc. 

 

Hoe hou ik dit zuiver om zo risico avers mogelijk te werken?

 

Thanks again,

Michael

aangepast door Split52
Link naar reactie
  • 0
Moderator     20,2k 31 1673

Elke werkmaatschappij is in beginsel verantwoordelijk en aansprakelijk voor zijn eigen schulden en claims tegen hem. Pas bij onbehoorlijk bestuur komen bestuurders in zicht. Denk daarbij aan het doen of nalaten van bestuurshandelingen die leiden tot een faillissement.

 

Versimpeld:

Medewerker laat een auto van de brug vallen: normaal bedrijfsrisico, werkmaatschappij aansprakelijk.

 

Als vervolgens de werkmaatschappij de schade niet kan betalen en blijkt dat er geen verzekering is gesloten ter dekking van dit soort schades, dan kun je het ontbreken van die verzekering aanmerken als onbehoorlijk bestuur.


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar reactie
  • 0
Legend     416 12

Ik denk dat je jezelf niet te veel moet laten afleiden door allerlei randzaken. Je hebt een goedlopende garage voor oudere auto's. Als je focust op het bieden van goede kwaliteit voor een redelijke prijs (goedkoop hoeft niet). Dan zul je enorm groeien, want dan heb je een beter aanbod dan 98% van de andere garages. Het kwaliteitsniveau is niet al te best in de garagewereld. Je grootste probleem gaat het werven van goede mensen zijn.

 

Zorg er voor dat je processen op orde zijn, dat het netjes is in en rondom je bedrijf, dat je kwaliteit blijft leveren en je zal lekker doorgroeien. Focus enkel hier op.

 

Ik zou geen 3 werkmaatschappijen oprichten. Je risico is al behoorlijk afgedekt doordat je een holding en een werkmaatschappij hebt. Je kunt je bezittingen zoals je merknaam, voorraad en onroerend goed nog uit je werkmaatschappij houden, maar dat heeft ook nadelige gevolgen voor mogelijke financiering. Dus hou het vooral simpel, want het leidt allemaal af.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Verberg sidebar
  • Wie is er online?
    6 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.