• 0

Geschil met opdrachtnemer / incassokantoor

(aangepast)

Weliswaar off topic als het gaat om Streya. Ik heb een geschil met een bouwvakker/zzp (slecht uitgevoerd werk en daarom gemotiveerd niet betaald ). De bouwvakker heeft nu IP Nederland op me afgestuurd. IPN stuur me eerst een sms dat ik moet betalen, zonder uitleg, binnen 3 dagen, daarna kreeg ik een mail met 2e aanmaning dat ik binnen 2 dagen moet betalen. Daarop heb ik gereageerd naar IPN met een gemotiveerde uitleg waarom ik niet betaal. IPN gaat hierop niet in en nu krijg ik een aankondiging dat ze een dagvaarding gaan opstellen en  dat ik bezoek krijg van een gerechtsdeurwaarder binnen 5 dagen, waarschijnlijk het Noordhollands Incassokantoor. Zeer benieuwd naar jullie ervaringen met beide (IPN en NHIK) en hoe dit te stoppen, via rechter?

 

Alvast bedankt 

aangepast door Richard Theuws
Topic afgesplitst; gaat om een heel ander onderwerp dan het originele topic.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gewoon voor de rechter laten komen. Een incassobureau kan niets anders doen dan dreigen en druk zetten, dat is precies wat ze nu bij jou doen. Ook een deurwaarder kan niets zonder een vonnis van de rechter. Dus laat ze jou maar dagvaarden, en dan zal de rechter wel besluiten wie er in zijn recht staat.

 

Houd er wel rekening mee dat die rechter ook kan besluiten dat de ZZP'er in zijn recht staat, en dan kan het wel eens een stuk duurder uitvallen voor je. Maar als je denkt dat je in je recht staat moet je je niet laten intimideren door een incassobureau.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Boris1968 zei:

Zeer benieuwd naar jullie ervaringen met beide (IPN en NHIK) en hoe dit te stoppen, via rechter?

 

Dat zijn dezelfde mensen, die al eerder problemen gehad hebben omdat ze net doen alsof ze deurwaarders zijn. Dat zijn het dus niet. No-cure, no-pay cowboys. Het dreigen met deurwaardersbrieven en dagvaardingen is onderdeel van hun standaard repertoire. Dreigen is niet hetzelfde als doen. Jij mag het risico zelf inschatten. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

Had  min of meer al begrepen dat NHIK geen gerechtsdeurwaarder is, dus zij kunnen me helemaal niet dagvaarden en een gang naar de rechter is dan ook niet mogelijk begrijp ik dat goed?

 

En mocht het wel tot een rechtszaak komen; die zie ik met vertrouwen tegemoet. De bouwvakker heeft bij mij voorzetramen geplaatst, zodanig dat de ramen nu niet meer dicht kunnen omdat het sluitwerk niet meer past. Tis alleen dat ik er werk van heb, moet denk ik een onafhankelijk rapport laten opstellen (kosten waarvan ik maar moet afwachten of ze vergoed worden bij een positief uitslag door rechter) en evt advocaat.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Boris1968 zei:

Bedankt!

Had  min of meer al begrepen dat NHIK geen gerechtsdeurwaarder is, dus zij kunnen me helemaal niet dagvaarden en een gang naar de rechter is dan ook niet mogelijk begrijp ik dat goed? 

 

Nee dat begrijp je niet goed, iedereen kan een ander dagvaarden (jij kunt dat ook). Ze kunnen alleen geen beslag leggen op je spullen of bankrekening, daarvoor is eerst een uitspraak van een rechter nodig. Ze kunnen je dus niet dwingen te betalen of je spullen verkopen zonder dat ze eerst naar de rechter moeten. 

Heb je de bouwvakker de gelegenheid gegeven om zijn fout te herstellen? En het kan ook zo zijn dat de bouwvakker recht blijkt te hebben op een gedeeltelijke betaling. Heeft hij je wel korting aangeboden ofzo?

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Bob de webbouwer zei:

Nee dat begrijp je niet goed, iedereen kan een ander dagvaarden (jij kunt dat ook).

Kan dit zonder tussenkomst van een deurwaarder? Mag je zelf de dagvaarding 'betekenen'?

 

Je kunt de dagvaarding wel zelf opstellen maar volgens mij heb je daarna altijd een deurwaarder nodig.

 

Maar een "gang naar de rechter" is in genoemd geval natuurlijk altijd wel mogelijk. Het inschakelen van een deurwaarder (door NHIK) is niet zo moeilijk.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dacht dat een gerechtsdeurwaarder een beschermd beroep is, een openbaar en benoemd ambtenaar en verplicht lid van de koninklijke beroepsorganisatie van gerechtsdeurwaarders.

 

Ja, ik heb de bouwvakker per brief de kans gegeven de fout te herstellen. Hij heef tot 10 december de tijd. in de brief heb ik ook aangegeven dat per 10 december hij in gebreke is en ik het recht heb de overeenkomst te ontbinden. Heb IPN daarvan melding gemaakt en daar geen reactie op gekregen van IPN.

 

Bouwvakker heeft gereageerd op mijn brief via Whatapp met de woorden dat hij de factuur uit handen heeft gegeven aan IPN en dat hij  "er niets meer mee doet"

aangepast door Boris1968
aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Zo te zien heb je inderdaad een deurwaarder nodig om iemand te dagvaarden. Maar zo'n incassobureau kan natuurlijk ook een externe deurwaarder inschakelen, net zoals jij dat zelf kan.  Het is dus niet zo dat een gang naar de rechter niet mogelijk is als je zelf geen deurwaarder bent.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Een deurwaarder is formeel enkel nodig om de dagvaarding te betekenen aan gedaagde. Iedereen kan een dagvaarding opstellen. Of het verstandig is om dit zonder jurist/deurwaarder te doen is een tweede.

Dat je in je recht staat ómdat werk slecht is uitgevoerd, hoeft ook niet het geval te zijn. Je moet immers iemand in gebreke stellen en een kans geven de gebreken te verhelpen / alsnog de overeenkomst na te komen.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2019 om 11:53, Boris1968 zei:

Ja, ik heb de bouwvakker per brief de kans gegeven de fout te herstellen. Hij heef tot 10 december de tijd. in de brief heb ik ook aangegeven dat per 10 december hij in gebreke is en ik het recht heb de overeenkomst te ontbinden. Heb IPN daarvan melding gemaakt en daar geen reactie op gekregen van IPN.

 

Bouwvakker heeft gereageerd op mijn brief via Whatapp met de woorden dat hij de factuur uit handen heeft gegeven aan IPN en dat hij  "er niets meer mee doet"

 

Dat is dus gebeurd...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.