• 0

Facturen Bol.com voldoende om verkopen aan te tonen ?

Beste Higher level leden,

 

Sinds enige tijd verkoop ik mijn producten op Bol.com en krijg hier iedere maand een factuur met specificaties van binnen, welke ik invoer in de boekhouding.

Specificaties bewaar ik allemaal digitaal.

Is dit voldoende voor de belastingdienst als "bewijs" zijnde mbt mijn verkopen ?

Specificaties bevatten namelijk geen klantgegevens, alleen het land, datum, bestelnummer, product, aantal, prijs en btw.

 

PS Bij mijn uitgaande Bol.com bestellingen voeg ik alleen de pakbon toe van Bol.com en geen eigen factuur.

Deze pakbonnen bewaar ik verder ook niet.

 

Dus wil de belastingdienst weten aan welke persoon ik via Bol.com individueel verkocht heb, of ziet de belastingdienst Bol.com als zijnde klant en nemen zij hier genoegen mee ?

 

Ik hoor graag hoe de andere (Bol.com verkopers) dit doen.

 

Alvast bedankt :)

 

Jessica Schie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, Roel J zei:

Bij de supermarkt hoef je toch ook je naam niet op te geven. Bij verkoop aan particulieren is er geen facturatieplicht op naam. Alleen ondernemers hebben een factuur op naam nodig om de btw terug te kunnen vragen.

Bedankt voor je heldere uitleg Roel, Ik zou voortaan ook mijn naam niet meer doorgeven bij de kassa in de supermarkt :)

Link naar reactie
  • 1

Bij bol.com krijgt de klant dan ook een betaaloverzicht (en geen factuur) met de melding:

Quote

Dit document is een overzicht van je aankoop bij een externe bol.com verkoper. Een factuur met btw-gegevens is op te vragen bij de betreffende verkoper.

Het is inderdaad niet verplicht om een factuur uit te reiken bij verkoop aan particulieren. Maar als er dus een bedrijf aanklopt bij jou die wel een factuur wil hebben, dan kun je de omzet van die verkoop overboeken van bol.com naar die klant en een juiste verkoopfactuur uitreiken. Dat vergt wel wat boekhoudhandelingen.

 

Let op dat je bij de kassabon bij een supermarkt alleen bij onder de €100 de BTW af kunt trekken. Daarboven heb je wel een factuur op naam nodig. (Dit is overigens niet het geval voor benzinebonnen)

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Rik · zei:

Maar als er dus een bedrijf aanklopt bij jou die wel een factuur wil hebben, dan kun je de omzet van die verkoop overboeken van bol.com naar die klant en een juiste verkoopfactuur uitreiken.

 

Ben je formeel niet verplicht om altijd een factuur te verstrekken als je weet dat de afnemer een bedrijf is?

En niet pas als iemand bij je aanklopt?

 

Dat de supermarkt het alleen maar op verzoek doet omdat die niet weten wie hun klanten zijn kan ik begrijpen.

Maar bij online bestellingen weet je wel van te voren of iemand een bedrijfsnaam heeft ingevuld...

 

 

2 uur geleden, Emile2000 zei:

Specificaties bevatten namelijk geen klantgegevens, alleen het land, datum, bestelnummer, product, aantal, prijs en btw.

 

Houd er verder rekening mee dat je op termijn ook bij leveringen aan het buitenland verplicht wordt een factuur te verstrekken.

(factuur versturen is bij afstandsverkopen waarbij het BTW percentage van het land van de particuliere klant wordt gehanteerd verplicht.

nu heb je nog drempelbedragen waardoor dat niet hoeft als je weinig aan het buitenland verkoopt, maar die gaan verdwijnen).

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Maxn zei:

Ben je formeel niet verplicht om altijd een factuur te verstrekken als je weet dat de afnemer een bedrijf is?

En niet pas als iemand bij je aanklopt?

 

1 minuut geleden, Maxn zei:

Maar bij online bestellingen weet je of iemand wel of niet een bedrijfsnaam heeft ingevuld...

Krijg jij dan van bol.com door dat de bestelling door een bedrijf gedaan is?

Zoniet, dan weet jij dus ook niet of het om een bedrijf gaat.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, Rik · zei:

Krijg jij dan van bol.com door dat de bestelling door een bedrijf gedaan is?

 

TS verstuurt de bestellingen...

 

2 uur geleden, Emile2000 zei:

PS Bij mijn uitgaande Bol.com bestellingen voeg ik alleen de pakbon toe

 

Dus ja, ik ga er voor het gemak wel vanuit dat deze weet naar wie die heen moeten. :slightly-smiling-face:

 

Hij houd zijn administratie alleen graag klein:

 

Quote

Deze pakbonnen bewaar ik verder ook niet.

 

En denk ook dat dat niet helemaal in overeenstemming met de fiscale bewaarplicht is...

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Maxn zei:

en je formeel niet verplicht om altijd een factuur te verstrekken als je weet dat de afnemer een bedrijf is?

 

Nee formeel ben je alleen verplicht om een btw factuur uit te reiken als daarom wordt gevraagd.

uiteraard doe je er als ondernemer verstandig aan om als je regelmatig aan ondernemers levert dat je dan je proces zo in regelt dat er bij invullen van een bedrijfsnaam automatisch een btw factuur volgt zodat je niet allerlei losse verzoeken krijgt waardoor om btw facturen. Veel ondernemers die zowel aan particulieren als ondernemers leveren kiezen er dan al standaard voor altijd een btw factuur te maken omdat je dan nooit extra werk hebt en het voor de automatisering vaak ook makkelijker is om altijd hetzelfde document uit te printen.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
59 minuten geleden, Roel J zei:

Nee formeel ben je alleen verplicht om een btw factuur uit te reiken als daarom wordt gevraagd.

 

Lees in de regelgeving toch wat anders.

 

Omzetbelasting, administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

 

Quote

3.2.5.2. Facturering op verzoek

 

De hoedanigheid van de afnemers van detailhandelaren en uitgevers van tijdschriften bij wie de bedrijfsuitoefening vooral is gericht op de verkoop van goederen of het verlenen van diensten aan particulieren kan op het tijdstip van de levering niet steeds worden vastgesteld.

Op grond van praktische overwegingen en voor zover nodig op grond van artikel 63 van de AWR, keur ik het volgende goed.

Goedkeuring

Detailhandelaren en uitgevers van tijdschriften hoeven, behoudens de gevallen waarin zij weten of in redelijkheid moeten weten dat hun afnemers kwalificeren als ondernemer, aan hun afnemers pas een factuur uit te reiken als die afnemers (ondernemers) daarom vragen.

 

Mij maak je niet wijs dat als je van Bol doorkrijgt dat er door bijvoorbeeld "ABC B.V." een bestelling is geplaatst, je niet weet dat de afnemer een ondernemer is.

Dat de TS graag uiteindelijk alleen de maandelijkse specificaties in zijn administratie opneemt omdat dat minder werk is, neemt niet weg dat hij gewoon weet door wie er besteld wordt...

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Maxn zei:

 

Ben je formeel niet verplicht om altijd een factuur te verstrekken als je weet dat de afnemer een bedrijf is?

En niet pas als iemand bij je aanklopt?

 

Dat de supermarkt het alleen maar op verzoek doet omdat die niet weten wie hun klanten zijn kan ik begrijpen.

Maar bij online bestellingen weet je wel van te voren of iemand een bedrijfsnaam heeft ingevuld...

 

 

 

Houd er verder rekening mee dat je op termijn ook bij leveringen aan het buitenland verplicht wordt een factuur te verstrekken.

(factuur versturen is bij afstandsverkopen waarbij het BTW percentage van het land van de particuliere klant wordt gehanteerd verplicht.

nu heb je nog drempelbedragen waardoor dat niet hoeft als je weinig aan het buitenland verkoopt, maar die gaan verdwijnen).

Hoi Maxn, gaat het btw drempelbedrag buiten Nederland per 1 januari a.s al verdwijnen of... ?

Ik richt me namelijk ook via Bol.com op Belgie.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Maxn zei:

 

Lees in de regelgeving toch wat anders.

 

Omzetbelasting, administratieve-, facturerings- en andere verplichtingen

 

 

Mij maak je niet wijs dat als je van Bol doorkrijgt dat er door bijvoorbeeld "ABC B.V." een bestelling is geplaatst, je niet weet dat de afnemer een ondernemer is.

Dat de TS graag uiteindelijk alleen de maandelijkse specificaties in zijn administratie opneemt omdat dat minder werk is, neemt niet weg dat hij gewoon weet door wie er besteld wordt...

Uiteraard weet ik door wie er besteld wordt maar zolang het particulieren zijn zie ik de noodzaak niet om deze gegevens te bewaren

Link naar reactie
  • 1
11 minuten geleden, Emile2000 zei:

Hoi Maxn, gaat het btw drempelbedrag buiten Nederland per 1 januari a.s al verdwijnen of... ?

Ik richt me namelijk ook via Bol.com op Belgie.

 

Nee, naar verwachting pas een jaartje later.

Dus ja, volgend jaar kan je nog voor max. 35k aan Belgie verkopen zonder er iets mee te maken te hebben.

 

Maar je kan beter te vroeg je administratie op orde hebben dan te laat.

Link naar reactie
  • 0

Een collega- verkoper heeft mij destijds laten weten reeds bericht vanuit België te hebben gekregen met het verzoek om alle verkopen aan te tonen, omdat de Belgische fiscus achterhaald had dat hij via bol ook in België actief is, zonder daar btw aangiften te doen. 

Deze man is maandenlang bezig geweest om alle gewenste documenten (van de voorgaande 5 jaren!) op de juiste manier aangeleverd te krijgen. 

 

Er zitten nog teveel hobbyisten die vele risico's teveel voor lief nemen, totdat de belastingdienst aanklopt, of er iets anders mis gaat 

 

Zorg dus dat je goed geïnformeerd bent voordat je gaat verkopen online, of begin er niet aan. 

 

Zelf heb ik in tussentijd ook diverse aanpassingen gedaan omdat ik niet alles conform regelgeving had, ook onwetendheid (vooral mbt verkopen in België) en je haalt hiermee meer werk en correcties tevoorschijn dan je lief is...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je bericht, ik heb inmiddels Nederland en Belgie gescheiden binnen Bol.com, ieder een apart verkopersaccount, zodat het overzichtelijk blijft voor mij en de eventuele fiscus zuiderburen.

Zolang ik onder de 30.000 euro omzet blijf voor Belgie zou ik het jaar 2020 zonder problemen door moeten komen.

 

Link naar reactie
  • 0
Op 5-12-2019 om 01:09, Emile2000 zei:

Bedankt voor je bericht, ik heb inmiddels Nederland en Belgie gescheiden binnen Bol.com, ieder een apart verkopersaccount, zodat het overzichtelijk blijft voor mij en de eventuele fiscus zuiderburen.

Zolang ik onder de 30.000 euro omzet blijf voor Belgie zou ik het jaar 2020 zonder problemen door moeten komen.

 

Hoi! Heb je voor een NL + belgisch account gescheiden ook een belgisch btw-nummer nodig? Wij gaan dit kwartaal over de 35000 drempel, maar zou bij god niet weten hoe ik dit bij de belgische belastingdienst aan moet gaan geven

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.