• 0

Borg in beginbalans boeken (exact)

Beste,

 

Onlangs ben ik overgestapt van het boekhoudsysteem Moneybird naar Exact Online en ben ik nu bezig met de beginbalans in te voeren.

Enkel kom ik er niet helemaal uit hoe ik de borg moet boeken in de beginbalans.

(Ik heb geen bankboeking van de borg welke ik betaald heb omdat ik toendertijd nog geen Exact Online gebruikte)

Ik kwam op internet tegen dat ik waarschijnlijk zelf nog een grootboekrekening moet openen voor de borgsom. (met nummer 1405?)

 

Hebben jullie dit misschien al een keer eerder gedaan of eventueel de kennis om dit uit te voeren?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een borgsom moet inderdaad op de balans staan. Dus het is inderdaad gebruikelijk om een rekening "borgsommen" te hebben als je die hebt uitstaan.

Een bankboeking is geen voorwaarde om borg te mogen boeken, die bankboeking heeft ooit wel in moneybird plaatsgehad waardoor het daar nu op de eindbalans staat.

Het is alleen maar belangrijk dat je de eindbalans van moneybird één op één overneemt naar Exact online en dat je van elk bedrag op de balansrekening een goede specificatie hebt van waar het bedrag uit bestaat.
 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Neluss zei:

Ik kwam op internet tegen dat ik waarschijnlijk zelf nog een grootboekrekening moet openen voor de borgsom.

Financiële vaste activa - waarborgsommen.

Een grootboekrekening met nummer1405 zou kunnen als dat reeds bestaat voor (waar)borgsommen in Exact online, of als het nog vrij definieerbaar is. Het mag ook een ander vrij (niet gebruikt) nummer zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties, fijn dat jullie met me mee willen denken.

Helaas heb ik de borg boeking in Moneybird niet ingevoerd waardoor ik het niet over kan nemen van de balans.

Moet ik dan een grootboekrekening aanmaken in Exact(bv 1405) en dan daar het bordbedrag op boeken en aan de andere kant me eigen vermogen met €200 ophogen?

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Neluss zei:

Helaas heb ik de borg boeking in Moneybird niet ingevoerd (...)

Dus je vond toen dat de uitgave naar de kosten kon, waarschijnlijk omdat je "nog moet zien of je dat geld ooit nog terug krijgt" of zoiets.

 

Dan vind je dat nu toch ook, neem ik aan?

 

Waarom nou moeilijk doen over 200 euro begrijp ik eerlijk gezegd niet zo...

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Neluss zei:

Helaas heb ik de borg boeking in Moneybird niet ingevoerd waardoor ik het niet over kan nemen van de balans.

Prima, maar dan moet je hen nu ook niet opeens in je begin balans frommelen..

Midden in het jaar overgaan van boekhoudpakket is al niet ideaal, maar de absolute minimum voorwaarde is dan wel dat je eindbalans moneybird gelijk is aan je begin balans exact. Anders krijg je verschillen.

Als je wilt corrigeren is dat prima maar dat moet je dan ofwel in moneybird doen voor je de eindbalans opmaakt of in exact nadat de begin balans is overgenomen en klopt.

 

Wanneer heb je die borg betaald? was dat in 2019 of in een reeds afgesloten boekjaar?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ongeveer 1.5 jaar geleden met de onderneming en heb toen gebruik gemaakt van Moneybird tot eind December 2018, begin van het jaar ben ik overgestapt naar Exact online. 

Ik heb de borg in November 2018 betaald. Omdat ik toen niet wist hoe ik de borg moest boeken en in Moneybird hoefde ik ook niet de bankboekingen aan facturen te koppelen, staat de borg niet in mijn boekhouding.

Ik ben nu alles nog een keer aan het checken voor het einde van het jaar en voor zover is alles goed overgenomen en is de balans gelijk. Enkel zou ik dan nog  de borg willen inboeken/corrigeren zodat alles weer klopt.

Link naar reactie
  • 0

In dat geval zijn er geen consequenties voor het resultaat. Ik zou dan nu begin januari een boeking maken om de borg over te brengen van prive naar de rekening borgsommen

 

De boeking word dat

1405 Waarborgsommen 200 euro

aan .... Privestorting                     200 euro

 

maar dat doe je dus niet in de begin balans want dan krijg je een verschil, trek het gewoon recht met een boekdatum 2 januari o.i.d.

in 2018 kun je niet meer boeken omdat je al aangifte hebt gedaan en voor 200 is het niet zinvol opnieuw aangifte te doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.