• 0

KOR 2020

(aangepast)

Hallo allemaal,

 

Sorry als dit niet de goede plek is, ben hier nieuw.

 

Ik heb net mijn netnummer aangevraagd en ben ondernemer voor de belasting, omdat ik niet in aanmerking kwam voor een KvK nummer (Maar 1 werkgever). 

 

Even wat achtergrond informatie, ik heb een vaste baan voor 40 uur per week en ga er ongeveer 4 uur per week/40weken per jaar bij werken. Hier schatten wij een exbtw inkomsten van 12.000 per jaar.  Ik zou dus in aanmerking komen voor de nieuwe KOR 2020. Klopt het dat dit niet voor de inkomstenbelasting geld als ik onder de 20.000/jaar blijf? Dan lijkt me dit een goede regeling voor mij, maar zou het dus op zn vroegst ingaan in februari als ik het nu aanvraag. Ik heb nog wat openstaande uren, zou ik dat zonder problemen nog in 2019 kunnen laten betalen onder de oude regeling omdat dit btw bedrag onder de 1334 zou zijn?

 

Ik hoor graag jullie antwoorden . 

 

Met vriendelijke groet,

 

Tarik Luisman

aangepast door KiratSiul
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op HL.

 

3 uur geleden, KiratSiul zei:

Hier schatten wij een exbtw inkomsten van 12.000 per jaar.  Ik zou dus in aanmerking komen voor de nieuwe KOR 2020. Klopt het dat dit niet voor de inkomstenbelasting geld als ik onder de 20.000/jaar blijf?

Nee. Je moet niet naar je inkomsten kijken. Je moet kijken naar je omzet. Als die onder de €20.000 zit dan zou je voor de nieuwe kor in aanmerking kunnen komen.

 

Door wie worden deze uren betaald? Want in de nieuwe regeling mag je geen btw in rekening brengen. Een ondernemer zit dan dus ook niet te wachten op een (hogere) rekening zonder btw. Of factureer je aan particulieren?

 

Mijn advies is om even heel goed de nieuwe regeling door te nemen want ik denk dat je die nog niet zo goed begrijpt.

 

(Tevens gaat dit per kwartaal dus kun je pas op zijn vroegst in het 2e kwartaal 2020 meedoen omdat de inschrijving nu al te laat zou zijn)

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties.

 

Sorry, ik bedoelde ook, geschatte omzet van 12.000 per jaar. Ik ben nieuw in deze wereld van ondernemers, dus ik heb nog niet de goede termen paraat.

 

Ik heb het al overlegd met mijn werkgever en die vind een hogere rekening zonder btw niet erg.

 

Wel jammer dat dit per kwartaal in gaat, ik was sowieso al te laat geweest voor de deadline zie ik.

 

Als ik dit jaar nog betaald krijg en de BTW is minder dan 1334 euro, klopt het dat dit dan in zijn totaliteit niet belast wordt?

En zou dit dan ook gelden voor het eerste kwartaal van 2020 als ik nog niet onder KOR2020 val, maar daar vanaf Q2 2020 wel onder val?

Link naar reactie
  • 0

Voor 2019 zou je nog de oude KOR toe kunnen passen (als je er inderdaad voor in aanmerking komt).

 

Voor het eerste kwartaal 2020 gaat dat echter niet meer op en zul je de btw af moeten dragen. Maar als de werkgever (overigens een raar woord voor een ZZP'er) geen bezwaar maakt tegen een hogere rekening dan kun je toch nu ook al een hogere prijs rekenen? De btw krijgt hij toch terug.

 

Stel je uurtarief is nu €75 (4x40x75=12.000). Dan reken je nu dus €90,75 incl. btw. Je mag de btw behouden (KOR 2019). In 1e kwartaal reken je €90,75 excl. btw en je stuurt dus een factuur voor €109,81/u incl. btw. De btw moet jij dan afdragen maar kan de werkgever terugkrijgen. Vanaf het tweede kwartaal reken je dan zonder btw €90,75 en de werkgever kan niets af trekken.

 

Ik begrijp alleen niet waarom de werkgever akkoord zou gaan met een verhoging van 21% over de netto kosten (van €75 naar €90,75). Eigenlijk zou je hem dan nu ook al €109,81/u incl. btw in rekening kunnen brengen. Maakt geen schijnbaar toch niets uit voor hem :grinning-face:

 

(Vergeet je dan ook niet op tijd aan te melden)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle respons!

 

Weer een geval, geen idee wat de juiste termen zijn. Maar ik heb dus alleen een ob-nummer en geen KvK omdat ik maar 1 opdrachtgever heb en dus niet in aanmerking kwam voor een KvK nummer. Vandaar dat ik het nog een werkgever noemde.

 

Volgens mij snap ik je verhaal, dankjewel. Zal het overleggen.

Even theoretisch, is het mogelijk om gewerkte uren in Q1 2020 pas in Q2 te factureren als ik onder de KOR 2020 val? Of mag/werkt dat niet zo?

 

Je hebt het over op tijd aanmelden, dat gaat dan over de nieuwe KOR? Want ik kan niets vinden over aanmelden voor de KOR 2019.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, KiratSiul zei:

Even theoretisch, is het mogelijk om gewerkte uren in Q1 2020 pas in Q2 te factureren als ik onder de KOR 2020 val? Of mag/werkt dat niet zo?

Over het eerste kwartaal 2020 zou je gewoon nog btw aangifte moeten doen (net als over het 4e kwartaal 2019). Daar kom je niet onderuit (ook al zou het een 0 aangifte zijn). Alleen kun je voor het 4e kwartaal 2019 nog aangeven dat je gebruik wilt maken van de KOR. In het 1e kwartaal 2020 kan dat niet meer en zul je de berekende btw gewoon af moeten dragen.

 

Uren behoor je eigenlijk te factureren in/voor de maand dat je ze maakt (uiterlijk 15e van de opvolgende maand). Maar dat maakt voor je werkgever en jou eigenlijk niet zoveel uit. Je rekent dan gewoon al die €90,75 excl. btw. En in het eerste kwartaal zet je dan btw bovenop. Die moet jij dan afdragen en kan de werkgever terugvragen. En vanaf het 2e kwartaal mag je geen btw meer in rekening brengen en reken je €90,75 zonder btw en hoef je geen btw-aangifte meer te doen.

 

Omdat de werkgever de btw in het 1e kwartaal toch terug kan vragen hoef je dus geen uren op te sparen.

 

Het enige voordeel dat je overigens hebt is dat je geen btw aangifte meer hoeft te doen. Je verdient er dus niet meer mee (zoals bij de oude KOR). Maar dat komt ook omdat de werkgever in feite al akkoord gaat met een netto verhoging van jouw tarief van 21% (vandaar mijn verbazing daarover).

Link naar reactie
  • 0

Hoi, 

 

Nog even voor de zekerheid zodat ik alles op een rij heb. Wij hebben al 75 euro ex btw afgesproken. Dat wil dus zeggen dat ik dit jaar nog 75 euro ex btw reken (dus 90,75 euro inclusief btw op de factuur). Waar ik de volledige btw mag houden omdat dit minder dan 1334 euro is. Vervolgens vraag ik dus in q1 2020 nog steeds 75 euro ex btw reken (dus 90,75 euro inclusief btw op de factuur), maar daar krijg ik geen btw terug. (Hier zal ik dan de volledige 21% over het totaal verdiende moeten afdragen aan de belastingdienst, correct?). Daarna doe ik mee aan de KOR 2020 en vraag ik weer 75 euro ex btw, wat dus neerkomt op 75 euro op factuur waarvan werkgever niks terug kan vragen aan btw, correct? Dat betekent dat ik dus Q1 2020 effectief minder verdien dan de rest van 2020 en 2019. 

 

Klopt dit?

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
32 minuten geleden, KiratSiul zei:

Dat betekent dat ik dus Q1 2020 effectief minder verdien dan de rest van 2020 en 2019. 

Nee. Als je in Q2 ook 75 factureert (dus zonder btw), dan verdien je dus ook niet meer (net als in Q1). Na dit jaar verdien je gewoon netto wat je factureert zonder btw. Alleen met de nieuwe KOR zet je er geen btw op (en hoeft niets af te dragen) en zonder KOR factureer je met btw (maar moet die ook afdragen).

 

Met de nieuwe KOR kun je dus niet meer 'verdienen' zoals voorheen. Als je meer wilt verdienen zul je je uurtarief omhoog moeten gooien (wat een ondernemer/werkgever natuurlijk niet zo leuk vindt). Het enige voordeel wat je met de KOR hebt is dat je die btw aangifte niet meer hoeft te doen, wat 5 min van je tijd scheelt per kwartaal (want administratie moet je nog steeds bijhouden).

 

Je had het erover dat je 'werkgever' akkoord ging met €90,75 zonder btw in Q2? Ik neem aan dat ie daar op teruggekomen is (want het is effectief duurder voor hem).

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ah nee, daar was ik denk ik toch niet duidelijk genoeg over. Afgesproken bedrag was gewoon 75 euro ex btw, ongeacht welke regeling. Dus daar heb ik alleen nog dit jaar "profijt" van? Enige wat nu nog onduidelijk is voor mij is hoe ik ervoor zorg dat ik nog in 2019 mee doe met oude KOR (Kan geen aanmelding daarvoor vinden) en of dit ook maar enig effect heeft op mijn inkomsten belasting mbt mijn vaste baan van 40 uur per week?

 

En ik had de eerste reactie gemist in mijn reacties, maar als ik dit als bijbaan doe dan moet ik daar toch veel meer belasting over betalen, tenzij ik het zwart doe (wat niet gewenst is)?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, KiratSiul zei:

Ah nee, daar was ik denk ik toch niet duidelijk genoeg over. Afgesproken bedrag was gewoon 75 euro ex btw, ongeacht welke regeling. Dus daar heb ik alleen nog dit jaar "profijt" van?

Ah, ja, dat dacht ik al. Dan verdien je hoe dan ook in 2020 'maar' 75/u en hebt geen voordeel van btw.

 

14 minuten geleden, KiratSiul zei:

Enige wat nu nog onduidelijk is voor mij is hoe ik ervoor zorg dat ik nog in 2019 mee doe met oude KOR

Dit geef je bij de laatste aangifte van 2019 aan. Dus in januari 2020 geef je bij aangifte Q4 2019 aan dat je gebruik wilt maken van de KOR. Je hoeft dan geen btw te betalen (en hebt die wel ontvangen via de factuur). Zorg dus dat alle uren van 2019 op 31 december gefactureerd worden.

 

14 minuten geleden, KiratSiul zei:

en of dit ook maar enig effect heeft op mijn inkomsten belasting mbt mijn vaste baan van 40 uur per week?

Hoe dan ook is het niet terug hoeven betalen van de btw (over Q4 2019) voordelig. Of je daar nu veel belasting over moet betalen of niet. Altijd voordeliger dan het niet hebben van dat inkomen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ok dankjewel, ik denk nu mijn allerlaatste vraag. Met de nieuwe KOR hoef je dus geen btw te betalen, maar dit wordt dus wel bij de rest van mijn "vaste" inkomen opgeteld en belast voor de inkomenstenbelasting? Het is dan handig om +-50% van de omzet opzij te zetten voor de inkomstenbelasting? Of heb ik het (weer) compleet mis en staan die 2 dingen los van elkaar?

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, KiratSiul zei:

Het is dan handig om +-50% van de omzet opzij te zetten voor de inkomstenbelasting?

Ja, je moet over "overige werkzaamheden" wel inkomstenbelasting betalen. Het is dus inderdaad wel handig dat je daarvoor al wat opzij zet. Of dat 49,50% (hoge schaal > € 68.507) of 37,35% (lage schaal < € 68.507) is hangt even van je totaalinkomen af. Maar als je 50% opzij zet, dan zit je in ieder geval wel goed.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.