• 0

Voorraad vs omzet Bol.com actualiseren

Goedenavond,

 

Dit jaar ben ik begonnen met verkopen via Bol.com.

Bij iedere verkoop werk ik meteen mijn voorraad bij.

De uitbetaling factuur van Bol.com vindt straks begin januari 2020 plaats, de voorraad die hier tegenover staat is dus al verwerkt in de boekhouding voor het jaar 2019.

 

Is deze manier van voorraad bijhouden toegestaan ? Of moet ik mijn voorraad pas actualiseren nadat ik ben uitbetaald door Bol.com .

laatste maand 2019 maak ik verlies omdat mijn voorraad slinkt en de bijbehorende omzet pas begin Januari 2020  uitbetaald wordt.

 

Ik hoor het graag van jullie 

 

Jessica 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Je voorraad moet je nu afboeken want op 31-12 mag alleen de werkelijke voorraad op de balans staan.

MAAR je moet ook de bijbehorende omzet in december boeken ook al ontvang je die pas begin januari. Voor de inkomstenbelasting moeten de kosten tegelijk met de omzet verantwoord worden, je mag dus geen verlies rapporteren alleen omdat je de omzet nog niet ontvangen hebt

Daarvoor gebruik je een tussenrekening op de balans "nog te ontvangen bedragen"

Link naar reactie
  • 1

de factuur van bol.com over de maand december wordt op 01-01-2020 aangemaakt en dat is ook de factuurdatum.

Op die factuur staan alle kosten over december 2019 en staat ook de omzet die je over december 2019 gemaakt hebt op bol.com.

Nu kan je natuurlijk ook voor elke verkoop direct een factuur maken.

 

wat ik zelf doe is per uitbetalingsfactuur zowel de kosten als de omzet boeken. Ik hou gewoon de factuurdatum aan maar verander in boekhouding de periode waarvoor kosten en omzet zijn zodat factuur van 1 januari gewoon meegenomen wordt voor december.

 

Alles wat ik in december inkoop wordt geboekt als voorraad handelsgoederen. op 1 januari maak ik balans op van wat er nog op voorraad is en dan verwerkt de boekhouder dat als inkoopwaarde van omzet over de maand ervoor.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

De manier van Daniel om een uitbetalingsfactuur van 1 januari 2020 te koppelen aan het 3e kwartaal 2019 lijkt mij het meest handig.

Mijn voorraad blijf ik gewoon ¨live¨ actualiseren, dus daar zie ik verder geen problemen in. 

Ik ga even uitzoeken hoe ik de factuur straks naar een andere btw termijn kan overboeken.

 

Groet Jessica

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2019 om 18:40, Roel J zei:

Je voorraad moet je nu afboeken want op 31-12 mag alleen de werkelijke voorraad op de balans staan.

MAAR je moet ook de bijbehorende omzet in december boeken ook al ontvang je die pas begin januari. Voor de inkomstenbelasting moeten de kosten tegelijk met de omzet verantwoord worden, je mag dus geen verlies rapporteren alleen omdat je de omzet nog niet ontvangen hebt

Daarvoor gebruik je een tussenrekening op de balans "nog te ontvangen bedragen"

Beste Roel, 

Dan zou ik dus eventueel het bedrag, welke nu op mijn bol.com account staat kunnen verplaatsen naar deze ¨tussenrekening¨ 

Dit wordt dan een ¨winst verlies rekening¨ met ¨ontvangen omzet ¨ en op het moment dat bol.com uitbetaalt  boek ik deze tussenrekening  over naar de rekening waarop bol.com de uitbetaling heeft gedaan en de factuur van bol.com verwerk ik gewoon als altijd. 

 

Jessica

 

Link naar reactie
  • 0

Ja op zich klopt dat, maar nu heb je nog niet de volledige omzet van december en je mag best wachten met boeken tot de factuur van Bol er is. Dan kun je in 2019 gewoon het exacte bedrag als omzet en nog te ontvangen omzet boeken en de factuur ook meteen weer tegenboeken op de tussenrekening, dat is het snelst.

 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Roel J zei:

Ja op zich klopt dat, maar nu heb je nog niet de volledige omzet van december en je mag best wachten met boeken tot de factuur van Bol er is. Dan kun je in 2019 gewoon het exacte bedrag als omzet en nog te ontvangen omzet boeken en de factuur ook meteen weer tegenboeken op de tussenrekening, dat is het snelst.

 

Oke, dan ga ik het op deze manier aanpakken. Ik neem aan dat dit alleen voor de jaarsovergang lees inkomstenbelasting van toepassing is en deze methode dus niet hoef te gebruiken voor de kwartaalaangifte omzetbelasting, dus factuur 1 april 2019 hoef ik niet in maart 2019 in te boeken.

 

Groet jessica

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt voor de btw hou je de factuurdatum, of datum bankontvangst aan (bij toepassing kasstelsel) maar in dit geval is dat altijd in hetzelfde kwartaal

Alleen voor de inkomstenbelasting mag je "voorafgaande journaalposten" / boekingen maken om rekening te houden met kosten of omzet waarvan nog geen factuur is maar die wel in 2019 horen. Sterker nog het is een vereiste dat je kosten en opbrengst in dezelfde periode in het resultaat verantwoord.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.