• 0

WW bij opheffing BV

Dag allen,

 

Ik ben een beginnende ondernemer en merk dat ik tegen heel veel zaken aanloop. Gelukkig heb ik al een uur op dit forum heel fijn gelezen en al veel opgestoken. Ik heb een vraag over het volgende (UWV gebeld maar zij kunnen me niet helpen).

 

Ik heb recent een BV opgericht met 3 andere personen. De BV heeft aandelen welke zijn verdeeld onder ons 4. Twee mensen hebben 4.9% (ivm opgeven bij de belastingdienst) de overige aandelen zijn 50/50 verdeeld tussen mijzelf en de laatste persoon.  Naast dat ik deze aandelen bezit ga ik ook in loondienst bij deze BV. We hopen middels onze inkomsten ervoor te zorgen dat ik mijn loonkosten kan betalen ('zelf redzaam' zijn dus).

 

Wat als blijkt dat over 6 maanden het niet zo is dat wij onszelf kunnen bedruipen van de inkomsten. Dan moeten we mogelijk concluderen dat de BV niet levensvatbaar is. Wat betekent dit voor mij? Kan ik dan als nog de WW in? Of kan dat niet omdat ikzelf ook mede eigenaar van deze BV ben? Gelden hier andere regels voor? Of is het zo dat als we vanuit de BV de sociale verzekeringen betalen onze werknemers (me included) wél recht hebben op WW?

 

Alle tips/inzichten zijn welkom!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Nanouk,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

7 minuten geleden, Nanouk123 zei:

Wat betekent dit voor mij? Kan ik dan als nog de WW in? Of kan dat niet omdat ikzelf ook mede eigenaar van deze BV ben? Gelden hier andere regels voor?

Het hangt vooral af van je uitgangssituatie. Ben of was je werknemer en had je recht op WW door einde contract bepaalde tijd of vaststellingsovereenkomst? 

In dat geval kunnen je huidige WW rechten mogelijk nog binnen een X termijn herleven indien je het bedrijf staakt en je uitschrijft als ondernemer

 

8 minuten geleden, Nanouk123 zei:

Of is het zo dat als we vanuit de BV de sociale verzekeringen betalen onze werknemers (me included) wél recht hebben op WW?

 

Nee. Het is geen keuzemenu.

 

In dit geval lijkt het me een hele tour om voor jou en de andere 45,1% aandeelhouder  werknemerschap aannemelijk te maken! (meestal is het andersom).

Ook al draag je premies af: dat garandeert geen recht op uitkering.  Wil je definitieve zekerheid, vraag dan de belastingdienst vooraf om een beschikking omtrent de sociale verzekeringsplicht 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik werk momenteel nog in loondienst aan een universiteit. Dit contract loopt 1 april af (was contract voor bepaalde tijd). Op basis daarvan krijg ik WW. Ik zou ook aanvullend WW mogen krijgen als de BV nog niet voldoende inkomsten genereerd. Echter zit ik meer van wat als dit 1 maand wel zo is (voldoende klanten), maar de maand erna niet. Dat vind ik echt super spannend (eng).

 

Ik kan dus helemaal niet in dienst van de BV lees ik hier, ik doe 'gewoon' werk voor de BV waar ik een bedrag (in loon) voor krijg.  Als dat zo is, dan hebben we alleen de 4 aandeelhouders welke werkzaamheden doen voor de BV en dus ook geen sociale premie verzekering nodig omdat geen van ons deze kan krijgen. Dan moeten we dus zelf iets opstellen voor pensioen etc.

 

Ik moet me hier duidelijk meer/beter in verdiepen. Anders had ik mogelijk andere keuzes gemaakt (bijv. geen aandelen in de BV maar 'gewoon' in loondienst gaan). Ik zie nu niet zo het voordeel van aandeelhouder zijn behalve dat het in geval van verkoop iets oplevert (maar die kans acht ik erg klein).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.