• 0

Vergelijkbare handelsnaam

Dag allemaal,

 

Ik heb 3j geleden een webshop ontwikkeld en de handelsnaam geregistreerd bij de KvK. Fictief maar vergelijkbaar: PRODUCTFABRIEK.NL. De producten worden in opdracht van mij geproduceerd door een 3e partij en vanuit de fabriek direct verzonden naar de eindgebruiker.

 

Een aantal weken geleden kreeg ik een mail, over werknemers die onder werktijd zouden blowen en daarbij het kenteken van het voertuig. Het voertuig was niet van mij en ik dacht dat de persoon zich gewoon vergist had in de bedrijfsnaam.

 

Vandaag werd ik gebeld door een meneer die boos was dat wij al twee dagen op zijn privéterrein parkeerde. Dit is uiteraard niet het geval en ik heb gevraagd om foto's. Het kenteken kwam overeen met het mailtje een aantal weken ervoor.

 

Ik ben er nu achtergekomen dat er in mijn branche ook ander bedrijf actief is onder de naam DE PRODUCT FABRIEK. Ze hebben geen website, waardoor mensen al snel bij mij uitkomen. Ze produceren voor zover ik kan zien niet, maar installeren wel soortgelijke producten van een ander merk.

 

Bij controle blijkt dat de handelsnaam wel geregistreerd is bij de KvK en dat dit 2 maanden eerder heeft plaatsgevonden dan die van mij. Hoe dit heeft kunnen gebeuren, is mij niet helemaal duidelijk. Ik dacht dat de KvK hier een controle op uitvoerde? Ik heb toentertijd bij het bedenken van de naam niets vergelijkbaars kunnen vinden in het register, maar waarschijnlijk dan toch dit bedrijf over het hoofd gezien.

 

Er ontstaat duidelijk verwarring bij mensen. Ik heb een hoop tijd en geld geïnvesteerd in dit project en het zou vervelend zijn om te switchen van bedrijfsnaam / domeinnaam.

 

- Kan deze partij het staken van mijn activiteiten onder deze handelsnaam eisen?
- Heeft deze partij recht op de domeinnaam en zou ik die over moeten dragen, wanneer zij dat eisen?
- Is er iets wat ik zou kunnen doen, naast overstappen naar een andere handelsnaam.

 

Goed advies is van harte welkom!

 

Groet, Arturo

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 minuten geleden, Arturo zei:

Ik dacht dat de KvK hier een controle op uitvoerde?

 

Nee dat doen ze niet, dat dien jij als ondernemer zelf te doen.

 

4 minuten geleden, Arturo zei:

- Kan deze partij het staken van mijn activiteiten onder deze handelsnaam eisen?

Eisen kan altijd. Of ze ook enige grond hebben dat is de vraag. Als ze inderdaad eerder waren en in dezelfde branche zijn en verwarring voor de hand ligt -wat je zelf al vastgesteld hebt- dan zou het best kunnen zijn dat je daaraan zou moeten toegeven.

 

6 minuten geleden, Arturo zei:

- Is er iets wat ik zou kunnen doen, naast overstappen naar een andere handelsnaam.

 

Mocht het er op aankomen, dan zal je waarschijnlijk aan het kortste eind trekken. Zij waren (iets) eerder, zitten in dezelfde branche en mensen raken nu al verward van jullie bedrijfsnaam. Dat zijn prima gronden om jou te dwingen om een andere naam te kiezen.

 

Vervelend als het is zou je misschien beter nu al de problemen voor kunnen zijn door je naam op voorhand al te veranderen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Niet registratie telt bij handelsnamen maar gebruik. 

 

Jij verkoopt blijkbaar een product dat vervolgens gedropshipped wordt. Of zij verkopen weet je niet, maar ze installeren wel. Dat suggereert een verschil. Jouw product vergt geen professionele installatie, hun product wel.

 

De kans dat jij hen het gebruik van die handelsnaam kan ontzeggen is gering. Dan zou je moeten aantonen dat ze die naam later zijn gaan gebruiken. En het kost je een paar centen. 

 

Blijft als enige optie over: jouw naam veranderen. Of een beetje aanpassen. Net zoals HEMA Amsterdam....

 

Je kan ook standaard een andere kleur gebruiken of een logo toevoegen.

 

Of de hele zaak verder negeren.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 154 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.