• 0

Global virtual teams

Hoi Higherlevel, 

 

Ik ben nieuw op Higherlevel en ben van plan om actief deel te gaan nemen. Erg leuk initiatief! Bij deze heb ik ook gelijk mijn eerste vraag.

 

Zelf ben ik recentelijk een eenmanszaak gestart waarbij een virtual team helpt het bedrijf te laten groeien. Met virtual team bedoel ik het samenwerken met verschillende mensen over de wereld via Skype en verschillende andere online tools. Doordat je online wereldwijd kan opereren is het relatief gemakkelijk om toegang te hebben tot talent (bv. programmeurs). Ze hebben we dus een team samengesteld dat gezamenlijk een bedrijf gaat opzetten. 

 

Nu ben ik benieuwd wat hier allemaal komt bij kijken qua wet- en regelgeving. Onderstaand wat kenmerken: 

- We hebben een team van 8 mensen 
- Teamleden komen wonen & werken binnen én buiten de EU (o.a. Nederland, India, Roemenië, Colombia, Griekenland, Spanje)
- De eenmanszaak staat ingeschreven in Nederland
- We werken met freelancers (sommige ingeschreven en andere als privé persoon)
- Als vergoeding krijgt iedereen een aandeel in de toekomstige netto winst van de eenmanszaak (géén aandelen in een bv)

Nu vraag ik mij af waar we allemaal rekening mee moeten houden. Zo werken we met mensen uit verschillende landen, wordt er al actief gewerkt en zijn er overeenkomst afgesloten met de teamleden, maar zijn er bijvoorbeeld nog geen geldstromen, wel verwachten we binnenkort onze eerste winstverdeling te kunnen doen naar de teamleden. 

Hoop dat het bovenstaande genoeg context geeft. Ben vooral benieuwd naar de juridische en financiële aspecten die hierbij komen kijken. 

Alle tips en suggesties zijn welkom!


Alvast bedankt, 

Stefan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Stefan,

 

Welkom op Higherlevel.

 

1 uur geleden, Stefan Bakker zei:

- Als vergoeding krijgt iedereen een aandeel in de toekomstige netto winst van de eenmanszaak

Gaat iedereen dan jou een factuur sturen voor hun deel van die netto winst? 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
2 hours ago, Ron van der Kolk said:

Beste Stefan,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Gaat iedereen dan jou een factuur sturen voor hun deel van die netto winst? 

We waren eigenlijk van plan om gewoon een deel van de winst, zoals afgesproken, over te maken zonder factuur. Zou een factuur of andere manier verplicht zijn? 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een eenmanszaak alle winst zal jij belasting over moeten betalen je kunt niet zomaar richting de belastingdienst roepen dat je het met zijn zessen deelt.

formeel gezien zal jij dus de anderen moeten inhuren en dus moeten zji op zijn minst facturen gaan sturen zodat jij het als kosten kan verantwoorden. Anders ga je over de hele winst inkomstenbelasting betalen.

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Stefan Bakker zei:

We waren eigenlijk van plan om gewoon een deel van de winst, zoals afgesproken, over te maken zonder factuur. Zou een factuur of andere manier verplicht zijn? 

Daar was ik al bang voor, daarom vroeg ik het ook. Zoals Roel al aangeeft betaal jij dan eerst alleen inkomstenbelasting over de volledige winst. En als je niet uitkijkt daarbovenop misschien ook nog schenkbelasting voor de delen die je daarna naar de anderen overmaakt.

 

Als je 100.000 winst voor verdeling hebt, kan iedereen je een factuur sturen voor 12.500. De winst in de eenmanszaak die overblijft is dan 12.500 voor jou. Ieder kan dan met zijn eigen Belastingdienst regelen hoeveel inkomstenbelasting er betaald moet worden. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Stefan Bakker zei:

 

 

Ze hebben we dus een team samengesteld dat gezamenlijk een bedrijf gaat opzetten

(...)

- De eenmanszaak staat ingeschreven in Nederland

 

 

Dit spreekt elkaar juist tegen. Een eenmanszaak is geen gezamenlijk bedrijf.

 

Daarnaast moet je er rekening mee houden dat wanneer  een "vennoot" in een ander EU land jou als eenmanszaak een factuur stuurt voor diensten (jullie noemen dat kennelijk "aandeel winst") de BTW verlegd wordt naar jou. En de dienstverrichter moet een Opgaat ICP doen in zijn eigen EU land.

 

En als je allerlei 'vage' facturen van anderen krijgt (zoals hier als voorbeeld gegeven: 7 facturen voor 12.500,- euro want je winst was 1 ton...) dan kan je wel de nodige kritische vragen van de belastingdienst verwachten (als zij opletten dan).

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

 

 

Toch zou het wel mooi zijn als deze vraag in algemener zin beantwoord kan worden: hoe zet je samen met diverse ontwikkelaars in verschillende landen een goed samenwerkingsverband op? Er zijn mensen die daar ervaring mee hebben.

 

Een Nederlandse eenmanszaak lijkt me een wankele basis.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, TwaBla zei:

hoe zet je samen met diverse ontwikkelaars in verschillende landen een goed samenwerkingsverband op?

 

De vorm volgt de functie. En een goed samenwerkingsverband zet je vooral op door goede afspraken te maken over verdeling van eigendom, bevoegdheden, kosten en opbrengsten. 

 

Ik ben nu onderdeel van 2 samenwerkingsverbanden (1 internationaal, 1 vooralsnog nationaal) waarin ondernemers in wisselende samenstelling (cellen, teams) op basis van benodigde kennis, ervaring en contacten met elkaar samenwerken.

 

Bij beide samenwerkingsverbanden wordt per project afgesproken wie de kar trekt, waar het (intellectueel) eigendom van merk, klant en concept ligt, welke resources nodig zijn, en hoe de kosten en opbrengsten verdeeld worden. Vervolgens is daar een passende ondernemingsvorm bij gekozen (in beide gevallen een Nederlandse BV als centrale organisatie met samenwerkingsovereenkomsten met de eigen ondernemingen van de cel- of teamleden)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de toelichting! 

De constructie van een deel in de toekomstige winstverdeling geven hebben we een keer als advies gekregen. Hiermee hoefden we geen B.V. op te richten en in de startfase diverse kosten te maken (notaris & advocaat) wat voor de startup fase gunstig was. Soort light versie.

 

Echter begrijp ik dat er wel nog wat haken en ogen aan zitten in de uitvoering. 

- Een factuur vragen, om zo een deel van de winst uit te keren en om dit als kosten op te kunnen voeren moet geen probleem zijn. Echter zijn er ook een paar privé personen betrokken. Stel in het slechtste geval dat zij geen onderneming kunnen / willen oprichten: hoe zou je dit zonder factuur moeten verwerken? 

- Stel iemand levert een dienst binnen de EU. Dan moeten we hierover belasting betalen. Echter zijn er geen geldstromen. Hoe zit dit precies? 


- Stel je betaald de volledige inkomstenbelasting en doet daarna de winst uitkeren. Wat zou hier bij komen kijken? 

Alvast bedankt, 

Stefan
 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

34 minuten geleden, Stefan Bakker zei:

stel iemand is bereid €5.000 te investeren voor een aandeel in de winstverdeling in de eenmanszak. Hoe zou je dit moeten verwerken

 

Niet, want  drie  zaken kunnen niet:  je kunt niet investeren in een eenmanszaak, je kunt geen aandeel in de winst geven van een eenmanszaak en je  kunt geen winst verdelen in een eenmanszaak. 

 

Je hele uitgangspositie klopt niet. De eenmanszaak is niet de veilige en zeker niet de goedkope optie die je voor ogen had.  De vorm volgt de functie, maar jij doet het nu andersom: alles probeer je passend te maken in die ene eenmanszaak, terwijl je nu al merkt hoeveel dingen daar gewoon niet of niet eenvoudig in gaan passen. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 hour ago, Norbert Bakker said:

 

 

Niet, want  drie  zaken kunnen niet:  je kunt niet investeren in een eenmanszaak, je kunt geen aandeel in de winst geven van een eenmanszaak en je  kunt geen winst verdelen in een eenmanszaak. 

 


Als je afspreekt dat iemand een x bedrag betaald voor een x aandeel van de toekomstige winst van eenmanszaak dat kun je dat toch gewoon overeenkomen? Of anders gezegd, zou je kunnen toelichten waarom dit niet mag? 
 

Ik zal geen namen noemen, maar vanuit een innovatie programma van een corporate en een advocaten bureau begreep ik dat dit soort 'revenue sharing' overeenkomsten steeds populairder worden. 

aangepast door Stefan Bakker
Link naar reactie
  • 0
38 minuten geleden, Stefan Bakker zei:

Als je afspreekt dat iemand een x bedrag betaald voor een x aandeel van de toekomstige winst van eenmanszaak dat kun je dat toch gewoon overeenkomen?

 

Je kunt van alles  (proberen) overeen (te) komen, maar dat betekent nog niet dat het ook handig en verstandig is. Zeker niet als je zaken wil afspreken waar de gekozen vennootschap en het daaraan gekoppelde belastingregime nu juist niet op is ingericht. hoop gedoe om dat al alleen in Nederland kloppend te krijgen, laat staan dat je te maken hebt met meerdere landen binnen en buiten de EU.

 

38 minuten geleden, Stefan Bakker zei:

Of anders gezegd, zou je kunnen toelichten waarom dit niet kan? 

 

Dat hebben 3 mensen voor mij al gedaan, te weten Roel, Ron en Shoptillyoudrop. 

En ondertussen heb je zelf nog wat extra haken en ogen toegevoegd aan deze "lightversie"

 

38 minuten geleden, Stefan Bakker zei:

Ik zal geen nemen noemen, maar vanuit een innovatie programma van een corporate en een advocaten bureau begreep ik dat dit soort 'revenue sharing' overeenkomsten steeds populairder worden. 

 

En gaven die corporate en dat advocatenbureau daarbij ook specifiek aan dat dat ook handig en verstandig is  vanuit een eenmanszaak en eentje die internationaal gaat opereren?  

 

Want naast een hoop juridische en fiscale haken en ogen vind ik dat ook uit risicotechnisch oogpunt niet erg verstandig.

Uiteindelijk is er maar 1 persoon op deze aardbol die voor alles wat er mis kan gaan aansprakelijk is.  Jij mag voor de spiegel gaan staan en 1 x raden wie dat is :neutral-face:

En verzekeren van operationele restrisico's (aansprakelijkheid voor beroepsfouten) wordt in deze samenwerkingsvorm ook erg omslachtig...zo niet onmogelijk door de gekozen samenwerkingsvorm. Hadden die corporate en dat advocatenbureau daar al over nagedacht? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens de eendentest is dit samenwerkingsverband een vof — en die kán al ontstaan bij wilsovereenstemming over iets dat op een vof lijkt.

 

Quote

Een v.o.f. ontstaat op het moment dat er tussen de aspirant-vennoten wilsovereenstemming is bereikt omtrent het sluiten van een overeenkomst die de kenmerken van een v.o.f. inhoudt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zo te horen heb je veel klokken horen luiden op verre afstand.

 

Misschien helpt het als je eerst eens vertelt wat jullie gaan ontwikkelen en welke diensten daarbij geleverd worden zonder geldstromen.

 

Het kan variëren van sofware, games, communities tot online party selling voor denkbeeldige Tupperware...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de toelichting!

 

Enigzins verwarrend omdat wij er vanuit gingen dat deze constructie dus wel kan op basis van advies dat we hadden gekregen. 

Iemand tips wat we het beste kunnen doen in de huidige situatie? 

We zijn dus al actief aan het ondernemen vanuit een eenmanszaak met mensen die hieraan meewerken binnen en buiten de EU. Gezamenlijk zijn we een platform aan het ontwikkelen, b2b matchmaking platform,  waarbij programmeurs, designers en sales mensen samenwerken omdat dit te bouwen en vervolgens te verkopen. 

Overigens blij dat ik hier wat heb gepost en bedankt voor alle reacties! :) 
 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Stefan Bakker zei:

Enigzins verwarrend omdat wij er vanuit gingen dat deze constructie dus wel kan op basis van advies dat we hadden gekregen. 

Mijn voorbeeld met facturen was een simplistisch voorbeeld om geld vanuit de eenmanszaak bij anderen te krijgen die daar ook werk voor hebben gedaan. In feite zijn het dan leveranciers. Het is geenszins een advies om jullie constructie zo op te tuigen, want daar is een eenmanszaak totaal niet geschikt voor. In een eenmanszaak heb je geen investeerders/aandelen/gezamenlijkheid en kun je geen afspraken maken over winstverdeling, terwijl je dat wel wilt. Het volledig eigenaarschap en de volledige winst behoren toe aan de eigenaar van de eenmanszaak. Dat wil ook zeggen dat alle risico's, inclusief hoofdelijke aansprakelijkheid, volledig bij die eigenaar komen te liggen. Bijzonder onverstandig voor jou dus! Waarom dit is geadviseerd is me een raadsel.

 

1 uur terug, Stefan Bakker zei:

Iemand tips wat we het beste kunnen doen in de huidige situatie? 

Een andere adviseur inhuren om een goede constructie te laten inrichten die past bij jullie doelstellingen, eisen en wensen. Met alle respect, maar je hebt zelf in mijn ogen te weinig basiskennis om dit op te zetten en een internationaal samenwerkingsverband opzetten is meer iets voor vergevorderden. Je wilde liever geen kosten maken schreef je, maar nu een beetje investeren om het goed te regelen kan je later een hoop ellende schelen. 
 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.