• 0

BTW over betalingen via ander platform

(aangepast)

Beste mede-ondernemers,

 

Ik kwam er even niet uit met de BTW en heb de belastingdienst gebeld met deze vraag. Ik twijfel toch aan hun antwoord, dus daarom stel ik deze vraag hier nog eens. Het gaat om heel kleine bedragen, maar ik wil de principes begrijpen en het goed doen.

Ik verkoop producten op mijn website, sommige via het betaalplatform Mollie.

Stel de klant moet inclusief verzendkosten en alles 50,00 euro betalen. Als diegene via ideal, en dus Mollie, betaalt, dan krijg ik daarvan 49,65, omdat zij transactiekosten in rekening brengen (35 cent). Over die transactiekosten zit 0,06 BTW.

 

De vrouw van de belastingdienst zegt dat ik dan BTW moet betalen over 49.95 bij de omzetbelasting, want dat is het bedrag dat ik ontvang, en dat die 0,06 voorbelasting wordt. De transactiekosten incl btw worden dan kosten voor de inkomstenbelasting (dus 0,35 cent).

Maar volgens mij is het een gouden regel dat BTW nooit in je winst en verlies rekening komt en zo komt het er toch in. Dat klopt dan toch niet?

Helemaal als ik dit toepas op verkopen op Bol.com.
Stel ik verkoop een product van 45,90. Daar rekenen zij bemiddelingskosten over, waar ook btw in zit. Ik krijg dan 29.42. (Er zitten hier ook nog verzendkosten in, maar dat is gemakkelijk, want daar zit geen btw op, dus dat zijn gewoon kosten.) Dus dan zou ik btw over die 29,42 moeten betalen, want dat is wat ik ontvang. Dan zou de btw over de bemiddelingskosten voorbelasting worden en de bemiddelingskosten incl btw op de kostenrekening. Dat is dezelfde rekensom.

Volgens mij kan dit niet kloppen.

Kan iemand mij vertellen hoe dit zit. Want als ik het verkeerd doe dan ben ik de schuldige. Ik ben nog heel klein en heb dus nog geen boekhouder. Daarbij wil ik de principes graag begrijpen, omdat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk blijft.

Alvast bedankt. Ik heb al veel geleerd op dit forum.

Groeten,
Mariska.

aangepast door MariskaTh
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klopt inderdaad niet. blijft altijd lastig om dingen aan de telefoon goed uit te leggen.

 

Jou omzet incl btw is gewoon 50 euro excl 21% btw is dat 41,32 excl btw dat is jou omzet.

De BTW van 8,68 moet je in principe afdragen en geef je aan als btw te betalen bij vraag 1a.

De btw op de transactiekosten van 6 cent vraag je terug bij vraag 5.

per saldo draag je dus 8.62 af over deze transactie.

Tenzij je in 2019 minder dan totaal 1883 euro btw hoeft af te dragen op de aangifte (saldo van vraag 5c) dan krijg je een deel van de btw terug op grond van de KOR (regeling tm 2019)

De Kor kan je voor het hele jaar verrekenen bij vraag 5d. en hier kun je berekenen hoeveel je terugkunt krijgen. (tot 1346 euro btw saldo by vraag 5c krijg je 100% terug)

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, MariskaTh zei:

Bij de kosten komt dan 0,35-0.06=0.29 cent over de transactiekosten.

Ja dat klopt, dat zijn gewoon transactie- of bankkosten, maar voor je BTW aangifte is dat niet relevant. Daar geef je geen kosten op alleen hoeveel btw je moet betalen en terug wilt vragen

 

21 minuten geleden, MariskaTh zei:

Ik dacht dat die KOR regeling alleen gold voor mensen die als ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn aangemerkt. Klopt dat?

 

Nee dat klopt niet!. De KOR is een regeling binnen de BTW en heeft niets te maken met Inkomstenbelastingheffing.

De regeling met afdrachtkoritng geldt alleen nog voor 2019. In 2020 veranderd de regeling dus voor jou is het een eenmalig voordeel.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.