• 0

bedrijfsauto afschrijven

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een auto heeft nooit een waarde van 0, dus nee op de balans laat je een restwaarde staan die redelijk overeenkomt met de dagwaarde zolang de auto nog wordt gebruikt, meestal neemt men genoegen met 10-20% afhankelijk van de aanschafwaarde en hoef je niet elk jaar opnieuw te beoordelen wat de auto nog waard is.

Je hebt er zelf ook niet veel aan om de bus op 0 te zetten want dan is bij verkoop het hele verkoopbedrag winst en betaal je daar weer belasting over. dus het is zowel boekhoudkundig nodig om een waarde te hebben en het voorkomt ook weer een extra belasting bij verkoop of sloop.

Link naar reactie
  • 0

Denk nog een jaartje of drie er in te blijven rijden tenzij er grote reparatiekosten komen. Denk dat de restwaarde niet zoveel uitmaakt voor mij.  Tenzij je op zo'n randje van een schaal zit, of is dit onzin.  Maar stel ik zet het op nul en bij inruil geen inruilkorting maar gewoon korting te bedingen en dan voeren hun die auto af als service. Zou dat wat uitmaken ?

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Roel J zei:

Een auto heeft nooit een waarde van 0, dus nee op de balans laat je een restwaarde staan die redelijk overeenkomt met de dagwaarde zolang de auto nog wordt gebruikt, meestal neemt men genoegen met 10-20% afhankelijk van de aanschafwaarde e

10 uur geleden, Roel J zei:

Restwaarde van een auto is afhankelijk van de economische levensduur, het merk, het type, de staat van de auto aan het einde van de gebruiksperiode ... en dat kan best nul zijn, of zelfs negatief als deze naar de sloop moet worden gebracht.

Vooraf is dus niet te beoordelen of de restwaarde 10 tot 20% van de aankoopwaarde gaat worden. Je kan een auto best gebruiken tot de dood erop volgt ... van de auto welteverstaan.

 

10 uur geleden, Roel J zei:

Je hebt er zelf ook niet veel aan om de bus op 0 te zetten want dan is bij verkoop het hele verkoopbedrag winst en betaal je daar weer belasting over.

Daar staat tegenover dat je alle voorgaande jaren hogere afschrijvingskosten hebt gemaakt, waardoor de winst lager is uitgevallen en je dus minder belasting hebt betaald.

 

10 uur geleden, Roel J zei:

... en hoef je niet elk jaar opnieuw te beoordelen wat de auto nog waard is.

Als je besluit om nog twee of drie jaar extra met die auto door te blijven rijden, kan je misschien beter de restwaarde herwaarderen. 
 

Aangezien niemand - ook een ondernemer niet - de toekomst kan voorspellen, krijgt vrijwel iedereen te maken met boekwinst of boekverlies.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, slagsleutel zei:

Maar stel ik zet het op nul en bij inruil geen inruilkorting maar gewoon korting te bedingen en dan voeren hun die auto af als service. Zou dat wat uitmaken ?

Mij lijkt dat sterk op, met voorbedachte rade een auto onderwaarderen, om daarmee in de toekomst minder belasting te hoeven betalen.

Er zit moreel gezien wel enigszins verschil tussen ... restwaarde nul met inruilkorting en restwaarde nul met korting.

De vraag is of die paar pecunia die je denkt te besparen nu zoveel verschil uitmaken.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Cosara zei:

De vraag is of die paar pecunia die je denkt te besparen nu zoveel verschil uitmaken.

 
Denk ik eigenlijk ook wel maar ging voor mij meer om het te begrijpen.  In mijn omgeving hoor je allerlei verhalen. Laatst zei iemand dat hij zijn (dure) auto nu helemaal heeft afgeschreven en op nul heeft laten ztten. Dus ik denken ...dat kan toch niet met zo'n auto , restwaarde enzo ect ect.
Maar

12 uur geleden, Cosara zei:

Als je besluit om nog twee of drie jaar extra met die auto door te blijven rijden, kan je misschien beter de restwaarde herwaarderen.

 Hoe bedoel je dit,  hoger of lager.
Mijn busje is gewoon een dieseltje uit 2010 met weinig waarde maar het gaat meer om het idee.
Bedankt alvast, het is gewoon een puzzel :slightly-smiling-face:

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, slagsleutel zei:

Hoe bedoel je dit,  hoger of lager.

Hoger of lager waarderen, al naar gelang de verwachte toekomstige dagwaarde. Het blijft een schatting ... natte vingerwerk dus.

 

Dieselauto’s kan je wel afwaarderen ... gezien de nog te verwachten milieumaatregelen zal daar straks niemand veel interesse meer in hebben.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, slagsleutel zei:

Mijn busje is gewoon een dieseltje uit 2010 met weinig waarde maar het gaat meer om het idee.

 

Als je de bus nog gebruikt in je onderneming, heeft deze sowieso waarde, hoe laag ook. Daarbij komt nog eens de waarde van de toekomstige slooppremie ;-)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Slooppremie is toch extra korting op een nieuwe of nieuwere auto die daarvoor aangewezen is. Goedkoper dan je huidige auto (indien betrouwbaar) zal het niet worden.  Na alles gelezen te hebben zet ik de auto op € 50,- , lekker makkelijk. 
Waarde maakt dacht ik toch niets uit bij IB.

aangepast door slagsleutel
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, slagsleutel zei:

Na alles gelezen te hebben zet ik de auto op € 50,- , lekker makkelijk. 

Makkelijk, maar ook reëel?

 

7 minuten geleden, slagsleutel zei:

Waarde maakt dacht ik toch niets uit bij IB.

De afschrijving om tot die waarde te komen wel. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hoe je het went of keert op een gegeven ogenblik kan je toch niet meer kosten afschrijven dan dat die bedrijfsauto je heeft gekost bij aanschaf. Wat betreft afschrijving waarde dan.
Of bestaat er ook zoiets als opwaarderen wat Cosara al vermeldde, maar brengt dat weer niet allerlei andere zaakjes met zich mee.
Domweg gezegd je auto met een hogere restwaarde invullen en weer beginnen met afschrijven ????

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Makkelijk, maar ook reëel?

Als je er vanuit gaat dat je de auto de komende 10 jaar nog intensief blijft gebruiken waarschijnlijk wel ... en dan is nul euro ook wel reëel. 

 

Is de wettelijke afschrijving in vijf jaar van een smartphone reëel als het apparaat de wettelijke garantieperiode nog net aan haalt ?

 

1 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

De afschrijving om tot die waarde te komen wel. 

Vroeger of later gaat de correctie toch komen.

Boekwinst en boekverlies zijn doodnormale boekhoudkundige en fiscale zaken ... laten wij het niet moeilijker maken dan ze al zijn.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 321 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.