• 0

wie aansprakelijk voor merkrecht?

ik heb momenteel last van een claim vanwege schenden merkrecht.

Via een Duits verkoopplatform een brief gekregen dat ik merkrecht van een Belgische partij zou schenden (brief komt van Duitse jurist (vermoed ik)).

 

het gaat om een Belgische partij die in 2015 een hele partij merken gekocht heeft afkomstig uit een faillissement.

1 van die merken gaat het om .

Merkrechten zouden gelden in Duitsland, Frankrijk en nog paar landen en zou voor parfum, zeep en aanverwante producten gelden (klasse 3).

 

Nu kon ik eerst enkel 2 totaal andere producten vinden met de betreffende merknaam (niet als merk maar als algemeen veelgebruikte term in de naam). maar na lang zoeken kwam ik op platform een product tegen dat daar in de naam dus de betreffende term heeft heeft en badzout is.

In mijn eigen systeem heeft product andere naam maar naar platformen stuur je enkel EAN , prijs en voorraad en als dan bestaat komt het daar zo online met eerder door andere ingevoerde gegevens..

Op de verpakking blijkt ook de betreffende term  te staan (vertaald naar Nederlands:  Zeebries).

 

Het gaat om een product van een Amerikaans merk wat geïmporteerd wordt door een Nederlandse groothandel en waarvan ik het kan inkopen. Ik heb product echter nog nooit ingekocht en verkocht.

 

Nu heb ik dus niet rechtstreeks die brief gehad maar hebben ze het betreffende platform die brief gestuurd die weer doorgestuurd heeft naar alle partijen die dat betreffende product verkopen. de brief spreekt ook enkel van de merknaam zeebries en niet over specifieke producten.

 

Ik heb betreffende product nu even uitgezet en de claim ook doorgestuurd naar Nederlandse Importeur.

Ik heb ooit iets vergelijkbaars gehad en dat had ik naar NL fabrikant gestuurd die na onderzoek de naam van product had aangepast en met betreffende partij geregeld had).

 

Nu ben ik dus eigenlijk benieuwd wie er aansprakelijk is voor deze claim (is vergezeld van sommatie om verklaring te geven over aantal verkopen, te verklaren niet langer inbreuk te maken en 1995 euro te betalen).

Ik als uiteindelijke verkoper (aanbieder van product)

De Nederlandse Importeur

de Amerikaanse producent

Nog een andere partij

 

Dat even buiten dat zeebries een nogal algemene term is.

De betreffende partij is wat ik zo op internet vind in elkgeval al jaren bezig regelmatig dit soort brieven te verzenden.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jij bent als verkoper verantwoordelijk om geen inbreuk op het merkenrecht te plegen (dat wil zeggen: producten onder de beschermde merknaam te verkopen).

 

Als jij het product inkoopt bij een officiele verkoper in de EU van DE MERKHOUDER, mag je het natuurlijk verder verkopen onder die naam. Maar aangezien de producent Amerikaans is en de merkhouder Belgisch, denk ik niet dat dat het geval is.

 

Overigens pleegt waarschijnlijk die importeur in NL waarschijnlijk ook merkinbreuk als het merk ook in NL geldig is, maar dat is jouw probleem niet.

 

Als het merk nu alleen via een EAN nummer op het platform terecht komt en niet verder daadwerkelijk gebruikt wordt, zou je je misschien nog kunnen verschuilen achter: ik verkoop hetzelfde product onder een andere naam, dat die merknaam mee geimporteerd wordt is een technische fout waar ik niet voor verantwoordelijk ben, maar als het ook op de verpakking staat (zoals je zegt) dan zal dat verweer ook niet meer opgaan.

 

Dus, het lijkt erop dat jij verkeerd zit.

 

Of je het beste de brief negeert, of betaalt, of via een Duitse advocaat een antwoord indient dat je niet of minder zult betalen, dat kan ik niet beoordelen.

 

Misschien bluft de andere partij, en is hij niet van plan door te pakken, misschien bluft hij niet.

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie.

de naam van het product is: Crystal bath salt 75gr verkrijgbaar in 4 varianten waaronder Aqua

merk is Shunga

 

op platform heeft het de naam: Shunga "zeebries" Badesalz (6 x 75g)

 

op verpakking staat:

Sea Salt Crystals

Moonlight Bath

Bain de Minuit

Cristaux de mer

Zeebries * Brise d'ocean  (zeebries staat er dus in het engels)

 

 

het word zeebries word dus niet als merk gebruikt, niet als productnaam van het product zelf (wel staat op platform dus als onderdeel van de naam) maar wordt met zeebries verwezen naar de geur/frisheid van de zeelucht. een nogal algemene uitdrukking

 

Link naar reactie
  • 0

Zeebries wordt wel als merk gebruikt.  Ik zou in het echt geen badzout willen hebben dat naar een zeebries ruikt, meestal is dat niet zeer aangenaam, op zijn best neutraal.

 

Het zou best kunnen dat het merk te algemeen is om geldig te zijn, en dan zou je het ongeldig kunnen laten verklaren. Maar dat is een hoop werk/hoop geld zonder garantie op resultaat. Maar je zou het kunnen schrijven in een antwoord, en op die manier terugbluffen.

 

Of dat verstandig is, dat kan ik je echter niet adviseren.

 

Wel is het natuurlijk zo dat als je het inderdaad nooit gekocht/verkocht hebt, en als de naam alleen via een EAN, buiten jouw wil, op het platform gekomen is, de schade per definitie enorm beperkt is.  Je zou dat kunnen antwoorden, en hopelijk stoppen ze met hun brieven en claims, maar ik ben geen Duitse merkenadvocaat, dus ik weet niet of dat de beste actie is.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

het merk wordt door tegenpartij gebruikt als merk ja maar niet bij het product welke ik aanbied, daar wordt het gebruikt als beschrijving van de geur.

Het is beetje alsof je een merk Rozengeur registreert en vervolgens dus producten die aangeven dat het een rozengeur heeft gaat aanschrijven als zijnde inbreuk op dat merk.

 

Overigens heb ik zelf geen brief gekregen van de merkhouder.

de merkhouder heeft het betreffende platform aangeschreven en die hebben het dus weer doorgestuurd naar de verschillende aanbieders om de eventuele schending van merkrecht aan te pakken en binnen 7 dagen een standpunt betreffende die brief in te nemen en hun van alle relevante informatie te voorzien.

 

Ik heb dus een reactie naar het platform gestuurd met info. naar de betreffende merkhouder of hun advocaat heb ik dus niet gereageerd en is vooralsnog ook niet van toepassing.

Ik wacht nu reactie van platform eerst even af.

 

de mail van platform naar mij spreekt over:

 

Quote

Met betrekking tot uw productaanbiedingen op XXXXX heeft "Zeebries" een waarschuwing ontvangen over een inbreuk op het handelsmerk.

....

In bijlage vindt u de brief.
Daarom vragen wij u dringend om vóór 17 december 2019, 9:00 uur schriftelijk een standpunt over deze brief in te nemen en ons alle relevante informatie te verstrekken. We vragen u met name om eventuele bestaande handelsmerkrechten aan te pakken

 

overigens niet dat ik me (al) zorgen maak maar was benieuwd hoe het nu zat. en dat is duidelijk, ook als je binnen Nederland/Europa inkoopt  kan je dus inbreuk maken op merkrecht. Kan mooie handel zijn als zo een product door paar duizend verschillende verkopers verkocht wordt en je die allemaal stuk voor stuk 1995 euro zou kunnen laten betalen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur terug, Daniel_Nijmegen zei:

Het woord zeebries word dus niet als merk gebruikt, niet als productnaam van het product zelf (wel staat op platform dus als onderdeel van de naam) maar wordt met zeebries verwezen naar de geur/frisheid van de zeelucht. een nogal algemene uitdrukking.

 

Dat zou ik ook aan de tegenpartij zo duidelijk maken. Het woord 'zeebries' wordt niet als merk gebruikt, maar als omschrijving van de geurbeleving. Het is een algemeen bestaande uitdrukking* en het gebruik als zodanig kan anderen niet ontzegd worden.

 

Apple kan niemand verbieden te vertellen dat zeep naar appel ruikt.

 

* Zoek maar even en je vindt geurkaarsen, deodorant, zeep en talloze andere merkproducten die dit als geuromschrijving gebruiken. Als de afwijkende merknaam duidelijk zichtbaar is, kan van verwarring geen sprake zijn.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Daniel_Nijmegen zei:

. en dat is duidelijk, ook als je binnen Nederland/Europa inkoopt  kan je dus inbreuk maken op merkrecht.

 

Ja, als de verkoper inderdaad zelf ook het merk niet mag gebruiken.

 

Overigens heb je wel een paar niet-onaardige punten (zeebries is een geurbeschrijving, geen merk & het wordt via EAN automatisch toegevoegd zonder dat je dat wenst), maar ik vrees dat je het daarmee niet gaat redden als het op een rechtszaak zal aankomen. Maar misschien wel.

 

Je beste hoop is mijns inziens om inderdaad toch wat zinvolle argumenten te presenteren, om daardoor de andere partij duidelijk te maken dat ze niet zomaar zullen winnen, en hopelijk geven ze het op.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
26 minuten geleden, kuifje zei:

...maar ik vrees dat je het daarmee niet gaat redden als het op een rechtszaak zal aankomen. Maar misschien wel.

 

Kan het automerk de verkoop van producten met citroen verbieden? Weliswaar is Citroen een andere merkklasse maar dat geldt ook voor het merk Shunga, dat in eerste instantie om erotic art gaat.

 

De advocaat van die Belgische partij presenteert het als inbreuk, maar zet de verpakkingen naast elkaar en je ziet meteen dat er geen verwarring kan ontstaan en dat het woord 'zee wind' als geuromschrijving wordt gebruikt, zoals ook citroen en apple gebruikt kunnen worden.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Daniel_Nijmegen zei:

merk is Shunga

 

Is geregistreerd op naam van een Franse onderneming die ook actief is in klasse 3. Kenmerkend is de associatie met Japanse erotiek. Visueel een wereld van verschil. Voor de productgroep badzouten worden geurbelevingen omschreven met in de branche gangbare omschrijvingen. Kijk hier maar naar hondenshampoo.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Deze partij lijkt me een duidelijk geval van pogingen andere bedrijven af te persen met claims voor algemeen gangbare benamingen.

Ik heb in elkgeval naar het betreffende platform gereageerd en daarmee is voor nu voor mij de zaak afgedaan.

Ik wacht een eventuele reactie van het platform af en zie dan wel weer verder wat ik hier  mee moet.

Zal hier op de hoogte houden van eventuele vervolg.

Link naar reactie
  • 0

Deze vorm van afpersing is een bloeiende industrie in Duitsland; de Abmahnung.

Het is door de automatische aanvullingen  ook makkelijk scoren op platformen als ebay en amazon en dat gebeurt dan ook volop.

 

Het gaat hier om het merkrecht, dat is iets om je wel grote zorgen over te maken.

Een rekening van 1995 euro betekent een claim van 100.000 euro als het bij de rechter komt.

En bij niks doen komt het voor de rechter.

Deze abmahn advocaten laten zich niet weg bluffen, ze laten zich dit geweldige verdien model echt niet afpakken.

 

Neem direct een deskundig advocaat die het voor je afhandelt.

( en let daarbij speciaal op de verklaring die je moet ondertekenen, dat is vaak echt een super verdien model)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.