• 0

Zakelijke kilometers bij halen en brengen bij zakenreis

Goedendag,

 

Ik ben ZZP-er en regelmatig voor opdrachten in het buitenland. Voor het reizen naar Schiphol heb ik 3 opties:  1. Met de trein , 2 Met de prive auto en parkeren op Schiphol. 3. Met de prive -auto mij laten brengen en halen. Het gaat dus op de laatste optie.

 

Als ik naar schiphol rijdt met mijn vrouw en deze de auto weer mee naar huis neemt en dan bij terugkomst weer naar schiphol rijdt en ik weer van Schiphol terug rijdt, wat wordt er dan aangemerkt als zakelijke kilometers en welke zijn dan als kosten aftrekbaar en waar ik dan later ook mijzelf de 19 cent vergoeding kan geven? Zijn dat 2 enkele ritten of 2 retour ritten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
31 minuten geleden, insparcom zei:

Het kan een zakelijke beslissing zijn om de partner te laten chauffeuren. Neem nu mijn geval:

Schiphol halen en brengen retour met de auto. 2 * 2 * 50 km a €0,19 = €38 ,00

Taxi: Heen en paar dagen later terug: speciaal tarief: €95,00

Daar durf ik de discussie wel over aan.

 

Maar goed, de TS geeft aan dat er ook een trein rijd...

Weinig zakelijks aan om dan het dubbele aan kilometers te gaan rijden.

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, insparcom zei:

Schiphol halen en brengen retour met de auto. 2 * 2 * 50 km a €0,19 = €38 ,00

Taxi: Heen en paar dagen later terug: speciaal tarief: €95,00

Daar durf ik de discussie wel over aan.

Ik ook wel ...

De onbelaste kilometervergoeding is maximaal van 19 cent per kilometer ... je echtgenote of een aardige buurvrouw mag voor het halen en brengen (2x2) ook het dubbele of meer vragen. Geen wet die dat verbiedt.

 

1 minuut geleden, Maxn zei:

Maar goed, de TS geeft aan dat er ook een trein rijd...

Weinig zakelijks aan om dan het dubbele aan kilometers te gaan rijden.

Wel eens met een paar koffers met bus, tram en trein gereisd ?

Het is geen taak van de Belastingdienst om te beoordelen hoe het geld wordt uitgegeven.

 

"Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid.

Bij de beoordeling van de vraag of kosten aftrekbaar zijn, letten wij [Belastingdienst] op het motief waarmee u kosten hebt gemaakt. Als duidelijk is dat u de kosten volledig hebt gemaakt voor de zakelijke belangen van uw onderneming, accepteren wij de kosten als aftrekpost.

U bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten u voor de onderneming maakt en hoeveel. Wij bemoeien ons daar gewoonlijk niet mee. Alleen als uw kosten vergeleken met de zakelijke belangen erg hoog zijn, kunnen wij ingrijpen: er mag dan worden getoetst of er tussen die twee nog wel een redelijke verhouding is."

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Cosara zei:

Ik ook wel ...

De onbelaste kilometervergoeding is maximaal van 19 cent per kilometer ... je echtgenote of een aardige buurvrouw mag voor het halen en brengen (2x2) ook het dubbele of meer vragen. Geen wet die dat verbiedt.

 

Je aardige buurvrouw maakt (doorgaans :slightly-smiling-face:) geen onderdeel uit van het huishouden.

Je echtgenote wel.

 

Wet IB:

 

Quote

Artikel 3.17. In aftrek beperkte kosten ten behoeve van de belastingplichtige

 

1Bij het bepalen van de winst komen, onverminderd de artikelen 3.14, 3.15 en 3.16, kosten en lasten die verband houden met de volgende posten, tot het bij die posten aangegeven gedeelte in aftrek:

[...]

b.tot het privé-vermogen van de belastingplichtige behorend of door hem in privé gehuurd vervoermiddel: € 0,19 per kilometer;

[...]

4 Voor de toepassing van dit artikel, behoudens het eerste lid, onderdeel c, worden met de belastingplichtige gelijkgesteld personen die behoren tot zijn huishouden.

 

 

9 minuten geleden, Cosara zei:

Wel eens met een paar koffers met bus, tram en trein gereisd ?

 

Jazeker.

(Wel prive overigens. Zakelijk blijf ik meestal niet zo lang weg, en probeer ik het bij handbagage te houden.)

 

Quote

Zakelijke kosten: geen toetsing van uw beleid.

 

Dat klopt. Geef alleen aan dat je afwijking van de regels moeilijk kan rechtvaardigen met dat dit zakelijk zou zijn.

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, Maxn zei:

Je aardige buurvrouw maakt (doorgaans :slightly-smiling-face:) geen onderdeel uit van het huishouden.

... een goede reden om meer dan 19 ct per kilometer te vragen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
59 minuten geleden, Maxn zei:

Dat klopt. Geef alleen aan dat je afwijking van de regels moeilijk kan rechtvaardigen met dat dit zakelijk zou zijn.

 

Je mag je vrouw dus geen 45 cent per kilometer betalen. Maar als heen en weer rijden a €0,19 de goedkoopste optie is, dan valt er niets onzakelijks in te ontdekken.

 

Voor de volledigheid: OV kost iett meer dan 46 euro retour. En rijdt niet om 5 uur 's morgens. Ook nog eens ;-).

aangepast door insparcom
tikfoutje in het sommetje

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, insparcom zei:

Voor de volledigheid: OV kost iest meer dan 26 euro retour

 

Goedkoper dan de genoemde 38 EUR voor de auto dus.

 

Quote

En rijdt niet om 5 uur 's morgens. Ook nog eens ;-).

 

Dat kan wel een overweging zijn. Maar dat is ook afhankelijk van waar je woont.

(Hier in de randstad rijd NS nachtnet de hele nacht. Pak zelf dan wel een Ubertje om op station te komen.)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, insparcom zei:

Je mag je vrouw dus geen 45 cent per kilometer betalen.

Natuurlijk mag dat ... alleen is de eerste 19 ct/km onbelast,  daarboven niet.

 

De keuze in chauffeur is geheel vrij ... echtgenote, buurvrouw, uber, taxi, bus, tram, trein... who cares ... in ieder geval niet de Belastingdienst.

 

... misschien zou de Belastingdienst dat wel moeten zijn, want hoe lager de kosten, des te hoger de winst en dus meer belasting te betalen.

 

58 minuten geleden, Maxn zei:

Dat kan wel een overweging zijn. Maar dat is ook afhankelijk van waar je woont.

(Hier in de randstad rijd NS nachtnet de hele nacht. Pak zelf dan wel een Ubertje om op station te komen.)

Dat Ubertje kan en mag ook linea recta doorrijden naar Schiphol ... tegen de tijd dat je trein er aan zit te komen, zit jij al lang en breed op het vliegveld aan de koffie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.