• 0

Verkopen c.q. reclame zonder erkend dealerschap

(aangepast)

Beste mensen,

 

Ik heb een beginnend fietsenzaak nu 5 jaar bezig voornamelijk scooters en sinds een jaar fietsen.

Aangezien je als klein ondernemer niet tussen de grote fietsenmerken kan komen koop ik deze in bij een collega fietsenwinkel.

Nou ben ik door een bepaald merk gecontacteerd dat ik reclame maak voor hun merk maar ik geen erkend dealer ben.

Deze zo spoedig mogelijk te verwijderen, van facebook instagram website etc. omdat zij anders dreigen met juridische stappen.

Mag ik dus geen reclame maken voor merken omdat ik geen erkend dealer ben?

aangepast door Jaap Zanen
onderwerp duidelijk maken
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Jaap,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Heb je meer informatie over waarop ze hun eis baseren? Je mag merkproducten die in de EU zijn ingekocht namelijk gewoon opnieuw in de handel brengen en daarvoor het merk gebruiken in advertenties, zolang je maar niet de indruk wekt dat je een verdere relatie hebt met het merk of de producent. De supermarkt op de hoek mag ook gewoon Calve Pindakaas verkopen zonder erkend dealer te zijn. De fabriek kan overigens wel stoppen met leveren aan de collega fietsenwinkel.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

[Schrapt 75% van zijn reactie, omdat Ron het al heeft gezegd.] :slightly-smiling-face:

 

Verder is er een uitzondering voor luxemerken, maar in dat geval kun jij die rechtstreeks bij de fabrikant inkopen.

 

Wat je op dit forum regelmatig ziet, is dat merkhouders gaan blaffen, omdat ze het merk exclusief willen houden. Daar hebben ze dan wel geen recht toe, maar door jouw leverancier af te knijpen, kunnen ze jou ook de toegang tot het merk ontzeggen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Dat is in de fietshandel een reeds lang uitgevochten gevecht, maar wellicht heb je te maken met een bijzonder merk. Dan nog is merkuitputting waarschijnlijk van toepassing. Stel simpelweg in je reactie dat je inkoopt binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en dat een merkhouder dan vanwege 'merkuitputting' geen invloed heeft op volstrekt legitieme wederverkoop. Vraag waarom dat in dit geval anders zou zijn. Geef nooit de naam van jouw inkoopadres door, dat hoef je ook niet te doen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Lees ook even deze pagina's bij Boek 9, die gaan over merkuitputting. Op de vervolgpagina valt dit te lezen:

 

Quote

Gebruik in reclame toelaatbaar. Het is vaste rechtspraak dat, wanneer van een merk voorziene waren door of met toestemming van de merkhouder in de EER in de handel zijn gebracht, een wederverkoper niet alleen vrij is om die producten te verkopen maar ook om het merk te gebruiken in reclame voor dat product. 

 

Quote

Ernstige reputatieschade. Indien in bijzondere omstandigheden door het gebruik van het merk in reclamemateriaal de reputatie van het merk ernstig geschaad wordt, kan daardoor echter wel van een gegronde reden sprake zijn, zoals het Hof in Dior v Evora (IEPT19971104) overwoog. Een “dergelijke ernstige schade zou kunnen ontstaan doordat de wederverkoper niet heeft voorkomen, dat het merk in de door hem verspreide reclamefolder werd afgebeeld te midden van andere merken die ernstig afbreuk kunnen doen aan het imago dat de merkhouder rondom zijn merk heeft weten op te bouwen”, aldus het Hof

 

Quote

Indien het merk in reclame zodanig wordt gebruikt dat de indruk kan ontstaan dat er sprake is van een commerciële band tussen de wederverkoper en de merkhouder “en met name dat de onderneming van de wederverkoper tot het distributienet van de merkhouder behoort of dat een bijzondere band tussen de twee ondernemingen bestaat”, kan dat een gegronde reden opleveren voor verzet tegen dat merkgebruik.

 

Je mag dus wel reclame maken, maar niet de indruk wekken 'erkend wederverkoper' te zijn en niet omringd door ramsh. Uit voorzichtigheid is dan inderdaad aan te raden niet het merk apart af te beelden, maar wel het merkproduct zelf. Je mag in de omschrijving ook gerust vertellen dat je producten van dat merk verkoopt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.