Jaap Zanen Geplaatst: 13 december 2019 Jaap Zanen 1 0 Geplaatst: 13 december 2019 (aangepast) Beste mensen, Ik heb een beginnend fietsenzaak nu 5 jaar bezig voornamelijk scooters en sinds een jaar fietsen. Aangezien je als klein ondernemer niet tussen de grote fietsenmerken kan komen koop ik deze in bij een collega fietsenwinkel. Nou ben ik door een bepaald merk gecontacteerd dat ik reclame maak voor hun merk maar ik geen erkend dealer ben. Deze zo spoedig mogelijk te verwijderen, van facebook instagram website etc. omdat zij anders dreigen met juridische stappen. Mag ik dus geen reclame maken voor merken omdat ik geen erkend dealer ben? 13 december 2019 aangepast door Jaap Zanen onderwerp duidelijk maken Link naar reactie
0 Ron van der Kolk Geplaatst: 13 december 2019 Ron van der Kolk 3,4k 14 605 Geplaatst: 13 december 2019 Beste Jaap, Welkom op Higherlevel. Heb je meer informatie over waarop ze hun eis baseren? Je mag merkproducten die in de EU zijn ingekocht namelijk gewoon opnieuw in de handel brengen en daarvoor het merk gebruiken in advertenties, zolang je maar niet de indruk wekt dat je een verdere relatie hebt met het merk of de producent. De supermarkt op de hoek mag ook gewoon Calve Pindakaas verkopen zonder erkend dealer te zijn. De fabriek kan overigens wel stoppen met leveren aan de collega fietsenwinkel. Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. Link naar reactie
0 Branko Collin Geplaatst: 13 december 2019 Branko Collin 2,8k 4 268 Geplaatst: 13 december 2019 [Schrapt 75% van zijn reactie, omdat Ron het al heeft gezegd.] Verder is er een uitzondering voor luxemerken, maar in dat geval kun jij die rechtstreeks bij de fabrikant inkopen. Wat je op dit forum regelmatig ziet, is dat merkhouders gaan blaffen, omdat ze het merk exclusief willen houden. Daar hebben ze dan wel geen recht toe, maar door jouw leverancier af te knijpen, kunnen ze jou ook de toegang tot het merk ontzeggen. Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer. Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 13 december 2019 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 13 december 2019 Dat is in de fietshandel een reeds lang uitgevochten gevecht, maar wellicht heb je te maken met een bijzonder merk. Dan nog is merkuitputting waarschijnlijk van toepassing. Stel simpelweg in je reactie dat je inkoopt binnen de Europese Economische Ruimte (EER) en dat een merkhouder dan vanwege 'merkuitputting' geen invloed heeft op volstrekt legitieme wederverkoop. Vraag waarom dat in dit geval anders zou zijn. Geef nooit de naam van jouw inkoopadres door, dat hoef je ook niet te doen. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
0 Daniel_Nijmegen Geplaatst: 13 december 2019 Daniel_Nijmegen 674 3 57 Geplaatst: 13 december 2019 Stel ze voor dat dat probleem op te lossen is door met jou in gesprek te gaan om wel erkend dealer te worden zodat je rechtstreeks bij hun zal inkopen. Link naar reactie
0 StevenK Cyber Security Adviseur Geplaatst: 13 december 2019 StevenK Cyber Security Adviseur 4,7k 6 645 Geplaatst: 13 december 2019 In aanvulling: wat je bijvoorbeeld *niet* mag doen, is bij je advertenties ook bijvoorbeeld het logo van het merk gebruiken, maar je kunt wel een foto van het betreffende product, met het merk daarop zichtbaar, gebruiken. #ICT #Legal #manufacturing #sustainability Link naar reactie
0 TwaBla Geplaatst: 13 december 2019 TwaBla 22,7k 6 1426 Geplaatst: 13 december 2019 Lees ook even deze pagina's bij Boek 9, die gaan over merkuitputting. Op de vervolgpagina valt dit te lezen: Quote Gebruik in reclame toelaatbaar. Het is vaste rechtspraak dat, wanneer van een merk voorziene waren door of met toestemming van de merkhouder in de EER in de handel zijn gebracht, een wederverkoper niet alleen vrij is om die producten te verkopen maar ook om het merk te gebruiken in reclame voor dat product. Quote Ernstige reputatieschade. Indien in bijzondere omstandigheden door het gebruik van het merk in reclamemateriaal de reputatie van het merk ernstig geschaad wordt, kan daardoor echter wel van een gegronde reden sprake zijn, zoals het Hof in Dior v Evora (IEPT19971104) overwoog. Een “dergelijke ernstige schade zou kunnen ontstaan doordat de wederverkoper niet heeft voorkomen, dat het merk in de door hem verspreide reclamefolder werd afgebeeld te midden van andere merken die ernstig afbreuk kunnen doen aan het imago dat de merkhouder rondom zijn merk heeft weten op te bouwen”, aldus het Hof Quote Indien het merk in reclame zodanig wordt gebruikt dat de indruk kan ontstaan dat er sprake is van een commerciële band tussen de wederverkoper en de merkhouder “en met name dat de onderneming van de wederverkoper tot het distributienet van de merkhouder behoort of dat een bijzondere band tussen de twee ondernemingen bestaat”, kan dat een gegronde reden opleveren voor verzet tegen dat merkgebruik. Je mag dus wel reclame maken, maar niet de indruk wekken 'erkend wederverkoper' te zijn en niet omringd door ramsh. Uit voorzichtigheid is dan inderdaad aan te raden niet het merk apart af te beelden, maar wel het merkproduct zelf. Je mag in de omschrijving ook gerust vertellen dat je producten van dat merk verkoopt. Hiep hiep hoera: honderd jaar A4 (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie) Link naar reactie
Jaap Zanen
Jaap Zanen
Beste mensen,
Ik heb een beginnend fietsenzaak nu 5 jaar bezig voornamelijk scooters en sinds een jaar fietsen.
Aangezien je als klein ondernemer niet tussen de grote fietsenmerken kan komen koop ik deze in bij een collega fietsenwinkel.
Nou ben ik door een bepaald merk gecontacteerd dat ik reclame maak voor hun merk maar ik geen erkend dealer ben.
Deze zo spoedig mogelijk te verwijderen, van facebook instagram website etc. omdat zij anders dreigen met juridische stappen.
Mag ik dus geen reclame maken voor merken omdat ik geen erkend dealer ben?
aangepast door Jaap Zanenonderwerp duidelijk maken
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag