• 0

Privé en zakelijk inkopen bij de Makro

Hallo,

 

Wij zijn gisteren bij de Makro geweest, hebben hier een aantal artikelen gekocht zowel zakelijk als prive. Dit staat op één bon. Ik wilde de bon in onze administratie verwerken maar zonder de prive artikelen. Kan dit? Of niet in de administratie opnemen en voor de volgende keer prive en zakelijk apart afrekenen? 
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen expert in boekhouden, maar denk dat je de bon als volgt kunt opnemen: reken het totaal van de zakelijke uitgaven uit, schrijf dit op de factuur, streep de privé artikelen door en verwerk het zakelijk deel dan in de administratie.

Wat ook kan: het totaal verwerken in de administratie en een extra boeking maken waarin het privé gedeelte wordt teruggeboekt, bijvoorbeeld via de rekening-courant.

Ik weet niet wat boekhoudkundig de beste wijze is, maar beide methoden zijn getalsmatig correct.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Grensarbeider zei:

Ik ben geen expert in boekhouden, maar denk dat je de bon als volgt kunt opnemen: reken het totaal van de zakelijke uitgaven uit, schrijf dit op de factuur, streep de privé artikelen door en verwerk het zakelijk deel dan in de administratie.

Wat ook kan: het totaal verwerken in de administratie en een extra boeking maken waarin het privé gedeelte wordt teruggeboekt, bijvoorbeeld via de rekening-courant.

Ik weet niet wat boekhoudkundig de beste wijze is, maar beide methoden zijn getalsmatig correct.


Oké, de betaling is trouwens voldaan via onze prive rekening ivm nog geen zakelijke rekening. Wij boeken normaal een factuur in en boeken de openstaande post weg op rekening betaling prive voldaan (o.i.i.d.r.) 

Link naar reactie
  • 1
Op 15-12-2019 om 12:40, Sannetjh zei:

Wij zijn gisteren bij de Makro geweest, hebben hier een aantal artikelen gekocht zowel zakelijk als prive. Dit staat op één bon. Ik wilde de bon in onze administratie verwerken maar zonder de prive artikelen. Kan dit? Of niet in de administratie opnemen en voor de volgende keer prive en zakelijk apart afrekenen? 

 

Wat je volgens mij kunt doen is het factuurbedrag volledig inboeken, maar dan opgesplits in een aantal regels. Alle privézaken op de factuur boek je in als een bedrag inclusief btw op "0XXX Privé", terwijl je geen btw-rubriek aangeeft (zo vallen die zaken niet in de kosten van de onderneming en vraag je ook niet onterecht btw terug). Alle zakelijke dingen boek je normaal in exclusief btw, waarbij je de juiste btw-tarieven eraan hangt om terug te vragen. Vervolgens boek je de betaling van de factuur als als privéstorting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 16-12-2019 om 14:50, prinsrachid zei:

 

Wat je volgens mij kunt doen is het factuurbedrag volledig inboeken, maar dan opgesplits in een aantal regels. Alle privézaken op de factuur boek je in als een bedrag inclusief btw op "0XXX Privé", terwijl je geen btw-rubriek aangeeft (zo vallen die zaken niet in de kosten van de onderneming en vraag je ook niet onterecht btw terug). Alle zakelijke dingen boek je normaal in exclusief btw, waarbij je de juiste btw-tarieven eraan hangt om terug te vragen. Vervolgens boek je de betaling van de factuur als als privéstorting.

Bedankt! Dit moet het inderdaad worden. 

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, zeker bij iets als de Marko kijken ze echt niet raar op bij een dergelijk verzoek. 

 

Bovendien zou het wel eens kunnen dat je de ene lading wilt betalen vanaf een prive rekening en de andere vanaf een zakelijke, met verschillende pinpassen. 

 

Overigens heb ik dat mensen ook wel eens zien doen bij de AH - geen idee of dat ging om een verschil tussen zakelijk en prive of domweg voor boodschappen voor jezelf en boodschappen die je voor een ander doet (familielid oid). Als je het los van elkaar op de lopende band zet is het geen enkel probleem, afgezien van de irritatie bij degene achter je in de rij bij de AH :)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Als je het los van elkaar op de lopende band zet is het geen enkel probleem, afgezien van de irritatie bij degene achter je in de rij bij de AH :)

Zelfscan is bij AH dé oplossing.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Zelfscan is bij AH dé oplossing.

Helaas niet in dit geval, want bij steeds meer zelfscans staat een bordje dat je niet in gedeeltes mag afrekenen.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Helaas niet in dit geval, want bij steeds meer zelfscans staat een bordje dat je niet in gedeeltes mag afrekenen.

Dan neem je natuurlijk wel twee scanners mee :grinning-face:

 

Alleen maakt dat het er niet makkelijker op bij een e.v. steekproef :face-with-tears-of-joy:

(Dan moet je weer met twee wagentjes rond gaan lopen)

 

Link naar reactie
  • 0

 

Op 20-12-2019 om 01:10, Bazzio zei:

en de volgende keer wel gewoon apart afrekenen .. :winking-face:

ook als je zakelijk even wat meeneemt bij de Appie of zo, altijd apart afrekenen, maakt het boekhouden zoveel makkelijker!

 

Dat is de belangrijkste reden, je eigen gemak. volgens de fiscale regels maakt het allemaal niet zo uit voor dit soort leveranciers of je apart of op 1 factuur afrekent zolang je in je boekhouding de priveitems maar op prive opnames boekt en de btw dan niet als aftrekt. Zeker als je net begint met boekhouding kan dat uitsplitsen een kleine uitdaging zijn.

Link naar reactie
  • 0

Zelfscans van het soort waarbij je dingen scanned als je ze in je mandje/wagentje gooit, of het soort waarbij je achteraf je boodschappen langs de scanner haalt bij het verlaten van de winkel? 

 

Over die steekproef zou ik me overigens niet zo heel druk maken, die is heel goed in het 'random' selecteren an personen die aan een bepaald profiel voldoen, en als je daar niet aan voldoet gebeurt het nooit :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.