• 0

Kortingspercentage op uurtarief?

Hallo ondernemers,

 

Sinds 5 jaar heb ik een webdesign bedrijf dat als hobby is begonnen, het is nog steeds mijn hobby, alleen gaat het inmiddels een heel stuk beter.

En blijft het klantenbestand steeds verder groeien.

Maar helaas gaat het nog steeds niet goed genoeg om ervan te kunnen leven.

 

Het uurtarief dat ik reken is 22,50 excl. b.t.w.

Voor projecten reken ik een vaste prijs, als ik de prijs die ik reken deel door het aantal uren dat ik ermee bezig ben geweest, dan ligt het uurtarief dan meestal veel lager.

Gemiddeld kost een website bij mij 350 euro excl. b.t.w. en een webwinkel ongeveer 550 euro excl. b.t.w.

 

Van verschillende mensen (geen klanten) hoor ik dat mijn tarief te laag is.

Ik ben professioneel, maar geen super expert, ik kan dus niet alles maken wat bedrijven willen, daarom zijn de meeste klanten die ik heb eenmansbedrijven.

Ik ben bang dat als ik meer ga vragen dat klanten dan naar een ander gaan.

 

Als een bestaande klant aanpassingen gedaan wilt hebben, dan factureer ik dat op uurbasis zonder onderhoudscontract o.i.d.

Ik heb een tijdje geleden naar al mijn klanten een brief gestuurd met de mogelijkheid voor een onderhoudscontract, maar heb hier helaas geen reacties op gekregen.

 

Om wat meer vaste inkomsten te krijgen wil ik proberen om een aantal klanten een vast aantal uren te laten inkopen met korting.

Maar omdat mijn uurtarief al laag is, heb ik geen idee wat ik voor kortingspercentage kan geven.

 

Bijvoorbeeld bij het volgende aantal uren per maand:

5 uur per maand € per uur .....

10 uur per maand € per uur .....

20 uur per maand € per uur .....

 

Ik hoop dat er iemand wat advies kan geven, want de inkomsten zijn zo wisselend dat ik de ene maand boven het minimumloon zit en de andere maand er ver onder zit.

Op zich heb ik doorlopend nieuwe opdrachten, het is dus niet zo dat ik tijden zonder werk zit.

 

Ik hoop dat er mensen zijn die mij hier wat advies over kunnen geven.

 

Groeten,

Jouri

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb ook wel eens geprobeerd om uren vooraf te laten inkopen, geen enkele reactie. Wat je wel kan doen zijn beveiliginsupdates uitvoeren. Stel dat je bijvoorbeeld werkt met Open Source webwinkels en deze aanpast voor de klant, dan komen er redelijk snel gaten tevoorschijn waar 'hackers' gebruik van kunnen maken.

 

Zo kun je bijvoorbeeld een onderhoudscontract sluiten waar je de laatste 'patch installeert' met het argument 'veiligheid' zit je in deze tijd wel goed. Je moet echt naar contracten toe, om te zorgen dat je ziet welke inkomster er komen in de toekomst. Nu is het iedere maand hopen op voldoende inkomsten en dat werkt niet echt lekker.

 

Ik zou me verdiepen in de reden dat de onderhoudscontracten niet werken, of althans je mailing werkte niet.

 

Als je wil experiementeren met een hoger uurtarief, doe dat dan bij nieuwe klanten. Dus reken iets meer aan advies vooraf door bijvoorbeeld het project te splitsen in de delen. Omschrijving, Domeinnaam (namen), Sjablonen, Sjabloon correctie, webwinkel, content import (productjes erin zetten), training, oplevering, onderhoud van web patches, hosting (die kun je vast als als reseller ergens inkopen).

 

Domeinnamen, hosting zijn kleine bedragen die je vast met een goede deal bij een bestaande hostingpartij kan onderbrengen, hun de zorgen jij de provisie ;) Kijk ook eens naar zoekoptimalisatie pakketjes achteraf (net werkt in de markt als je hun helpt bij het aanmelden dan de site in zoekmachines) Denk ook eens aan programma's als Arelis of IBP (www.arelis.com) die helpen je bij de zoekoptimalisatie). Daar kun je eenvoudig een extra pakket bij verkopen voor je klanten...

 

Anyway mijn2cent hier...

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jouri,

 

ik ken veel mensen die vanuit hun hobby langzaam maar zeker uitgroeien tot een eigen bedrijf (mijzelf incluis). Dan moet je op een gegeven moment de overstap maken van een fles wijn voor bewezen diensten naar een serieus uurtarief. Of van een hobby-uurtarief naar een professioneel uurtarief.

 

Het typische is dat het vaak moeilijk is om een fatsoenlijk uurtarief te durven vragen voor iets dat jij zelf zo leuk en gemakkelijk vindt. Maar als je om je heen kijkt, zie je dat het niet vanzelfsprekend is dat wat jij goed en gemakkelijk doet, ook gemakkelijk is voor anderen. Dus jouw hobby komt voort uit jouw kernkwaliteit. En daar mag je best een tarief voor vragen dat boven je huidige prijs ligt. Misschien dat je klanten je dan ook anders gaan bekijken (en dat hoeft niet negatief te zijn!).

 

Nu is het natuurlijk altijd moeilijk om bestaande klanten opeens te confronteren met een andere prijszetting. Voor deze moet je dus beslissen of je hun een andere prijs zou willen vragen. Je kunt je ook afvragen wat de reden is dat ze juist bij jou klant zijn. In de beste zakelijke relatie is er immers altijd sprake van een win-win situatie. Als ze jou een (te) lage prijs betalen, hebben zij er wel baat bij, tenminste op korte termijn, maar jijzelf? Hoe kun je jouw bedrijfskapitaal (jouw kennis) op peil houden voor 22,50 per uur? Kun je hier nog opleidingen voor volgen?

 

Vergelijk jouw prestatie eens met andere beroepen. Als je van je 22,50 je belasting aftrekt, houd je dan nog genoeg over? Wat betaal ik bijvoorbeeld voor een bouwvakker als hij (wit) mijn huis komt verbouwen? Een uitvoerder of tegelzetter kost toch al gauw 65 Euro. Dat zijn vaklui. Maar jij toch zeker ook?

 

Ik zou in elk geval niet proberen meer werk te krijgen door met mijn tarief te zakken. Voor elk procent dat je weggeeft, moet je een veelvoud van procenten omzetten. Eén van de oudste marketinglessen is dat het meer werk-effect van prijsdalingen altijd slechts voor de korte termijn is. Vast werk ontstaat veel eerder uit goede relaties, die ontstaan door veel contact en als klanten zich realiseren dat jij hun webwerk veel beter en efficiënter kunt doen dan zijzelf. In het creëren van dat besef kun je beter investeren.

 

Succes,

Daphne

Link naar reactie
  • 0

Als je een andere koers wil varen moet je bereid zijn de consequenties daarvan te accepteren- dat kan betekenen dat je klanten verliest. Het geeft even wat 'frictie in het systeem', maar als je nu toch wel een goeie stroom opdrachten hebt dan hou je die waarschijnlijk wel.

Waarom zet je er niet bij je huidige klanten b.v. 10 euro bij op, kondig dit gewoon aan en laat een 'opening' ("Stelt dit u voor onoverkomelijke bezwaren neemt u dan contact met mij op " - dan kun je of uitleggen waarom het gestegen is en dat jij ook brood op de plank moet, of je kunt, als iemand echt geen klant meer bij je kan zijn als je iets stijgt met je prijs, aanbieden dan maar 5 euro te stijgen (maar nooit helemaal geen stijging, het gaat ook om het principe!)) en nieuwe klanten moeten 20 euro per uur méér betalen dan je vorige tarief.

 

Waarom korting geven? Het gevaar is groot dat je communiceert: ik ben eigenlijk te duur, en als u me nou de zekerheid geeft door vantevoren mijn uren in te kopen ben ik ook uit de brand en reken ik u wat ik eigenlijk waard ben.

Onderhoudscontracten e.d. zijn volgens mij ook meer iets dat wat grotere bedrijven eerder aanschaffen dan eenmanszaken, en mensen diensten vantevoren laten inkopen is razend moeilijk.

 

Probeer anders eens zoiets als een Pechservice, voor [x] euro in het jaar blus jij 5 brandjes. Een beetje het ANWB model dus :-)

 

Overigens, je zegt dat je professioneel bent maar dat je niet alles kunt wat bedrijven vragen en dus geen expert bent-- beetje gevaarlijke redenatie. Ik kan ook niet alles wat bedrijven me vragen maar dat komt JUIST omdat ik een expert ben.

 

Wisselende inkomsten als ondernemer moet je vooral zien op te vangen door in tijden dat je wat over hebt te sparen. Jij komt als zelfstandige nou eenmaal anders aan je 'buit' dan loonsl...mensen in loondienst. Pas op dat je niet nét zo denkt als zij, en ondertussen een radicaal andere broodwinning hebt (wat zo is!!) en gaat streven naar maandelijks hetzelfde bedrag, want dan frustreer je jezelf alleen maar.

 

Volgens mij zou je je eigen 'winstgevoel' wel een beetje wakker mogen schudden, hup, centen verdienen, omhoog dat uurtarief, rammen met die bak! ;D

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis, Daphne en Annedien,

 

Vanmorgen een vraag gesteld op dit forum en voor het eind van de ochtend al zoveel reacties! Zoveel reacties had ik niet verwacht. Heel hartelijk dank.

 

Ik heb al jullie reacties gelezen en zijn voor mij heel waardevol !!!

 

Ik heb besloten om na lange tijd toch mijn uurtarief te gaan verhogen. Bestaande klanten ga ik een zakelijke brief sturen waarin ik uitleg waarom het uurtarief omhoog gaat.

Waarschijnlijk doe ik dit binnenkort of per 1 januari.

 

Ik weet nog niet precies hoe hoog het gaat worden, maar ik zat zelf te denken aan 30 euro excl. b.t.w. per uur. Dus een verhoging van 7,50 euro per uur. (Het uurtarief verdubbelen vindt ik veel te veel).

 

Wat betreft de korting op het uurtarief:

Jullie hebben wel gelijk, dat ik dat eigenlijk niet moet doen, maar ik kan verder niets bedenken om het aantrekkelijk te maken om een soort onderhoudscontract af te sluiten.

 

Alle beveiligingsupdates worden namelijk door de providers geinstalleerd en problemen met een website komen eigenlijk ook niet voor.

Dus een soort wegenwacht hulp is voor mij niet mogelijk.

 

Ik moet dus iets anders gaan verzinnen om vaste inkomsten te genereren.

Wel heb ik even zitten denken om bijvoorbeeld aan te bieden om een gevraagde aanpassing bijvoorbeeld binnen 1 dag te doen met een onderhoudscontract en anders wordt dit binnen 3 dagen gedaan.

Maar dit is eigenlijk ook geen optie, omdat klanten van mij gewend zijn dat kleine aanpassingen eigenlijk dezelfde dag of de volgende dag gedaan worden. En als ik met vakantie ben kan ik die tijd niet nakomen met het onderhoudscontract.

 

Zoals jullie kunnen lezen is het voor mij erg moeilijk om daarop iets aantrekkelijks te verzinnen, maar ik geef niet op!!

 

Link naar reactie
  • 0

Uurtarieven verhogen is altijd een lastige kwestie, vooral om het bestaande klanten uit te leggen.

 

In dit geval is het nog veel moeilijker, omdat je gewoon mijlenver van een 'normaal' tarief voor deze branche af zit. Als je je tarief verdubbelt zit je eigenlijk nog steeds te laag, al denk ik dat er dan wel (beter) van de leven zou zijn.

 

Een aardige insteek is om bestaande klanten gedurende een overbruggingsperiode (bijv 3 of 6 maanden) zoveel korting op het nieuwe tarief te geven dat ze uiteindelijk het oude blijven betalen. Als je naar 30 euro zou gaan is dat uiteraard geen probleem, maar of ze een verdubbeling accepteren betwijfel ik. Aan de andere kant: ik denk niet dat ze veel te kiezen hebben, voor 30 euro per uur vind je geen webontwerper (afgezien van zwartwerkers).

 

....

ik ben eigenlijk te duur, en als u me nou de zekerheid geeft door vantevoren mijn uren in te kopen ben ik ook uit de brand en reken ik u wat ik eigenlijk waard ben.

 

Ik weet niet of je per se die uitleg moet geven aan vooraf ingekochte uren voor een voordeeltarief. De kosten voor zoiets kunnen lager zijn: Je kunt die uren beter plannen, en als ze niet gebuikt worden dan heb je toch het geld verdient.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je klanten bellen met het nieuws dat je je tarief gaat verhogen en dat vervolgens per brief bevestigen. Verhoog het tarief ook pas een aantal maanden nadat je het gemeld hebt.

 

Een verdubbeling voor je bestaande klanten is misschien wat fors maar voor nieuwe klanten kun je het zeker doen. Mochten nieuwe klanten je te duur vinden dan zijn er wel mogelijkheden om met de prijs te spelen (zomaar korting geven is overigens geen optie) Er zijn wat andere draadjes over korting geweest.

 

Een onderhoudscontract is aantrekkelijk voor een bedrijf omdat je beschikbaarheid inkoopt en er minder administratieve rompslomp is (factuurtje voor een half uur werk....) Als jij aan je klant uitlegt dat al die kleine klusjes veel papierwerk opleveren, je in het afgelopen jaar 10x zo'n klusje voor hem gedaan hebt en dus op het idee gekomen bent om een support contract op te zetten dan wil hij misschien wel. Je kunt dan bv. 5% korting geven omdat jij kosten bespaard en die graag deelt met je klant (en als compensatie voor zijn renteverlies) Maar de enige potentiele wist die je hier mee haalt is dat je kleine klusjes die je eerst niet factureerde nu wel kunt rekenen. Meer werk krijg je er niet door.

 

Meer werk krijg je alleen door nieuwe dingen te verkopen. Ben je al bezig om iDeal ondersteuning in je webshops te krijgen? Zo ja: mailing naar je klanten dat je wat nieuws hebt voor ze! Of biedt rond kerst een kerstuiterlijk aan voor de sites/shops. Etc.

Link naar reactie
  • 0

Of biedt rond kerst een kerstuiterlijk aan voor de sites/shops. Etc.

 

Dit vind ik echt een goed idee!

 

Denk aan de belangrijke dagen voor je klante. De bloemenman heeft bijv. moederdag een leuke frisse look op zijn site. De kerstlook is erg leuk zoals reeds geopperd was, ook kun je vast nog dagen uit de branche vissen waar mensen een mailing doen etc.

 

Suggesties doen aan je klanten en echt meedenken in hun business dat zal zeker werk opleveren!

Link naar reactie
  • 0

Een verdubbeling voor je bestaande klanten is misschien wat fors maar voor nieuwe klanten kun je het zeker doen. Mochten nieuwe klanten je te duur vinden dan zijn er wel mogelijkheden om met de prijs te spelen (zomaar korting geven is overigens geen optie) Er zijn wat andere draadjes over korting geweest

 

Waarschijnlijk zullen nieuwe klanten niet opkijken van een tarief van 45 euro, in mijn ogen is dat zelfs nog tamelijk goedkoop (als je redelijk snel werkt met goed resultaat). De meeste klanten zullen wel inzien dat je van 22.50 per uur nooit structureel kunt bestaan, of je moet waanzinnig veel declarabele uren kunnen maken.

 

Overigens heb ik zelf de neiging om meer op project- dan op uurbasis aan de slag te gaan... ik denk nl dat een klant veel meer heeft aan een offerte waarbij service-X geleverd wordt tegen kostenplaatje-Y... het maakt voor een klant eigenlijk weinig uit of je er nou 10, 20 of 30 uur mee bezig bent.

Link naar reactie
  • 0

Dit forum is vol van mensen die de markt willen veroveren door de goedkoopste te willen zijn. Daarvoor moet je innovatief zijn of een chinees.

Ben je gewoon een vakman /vrouw vraag dan reele tarieven.

Hoe kom je daar achter? Vraag collega's, vraag offertes aan. Vraag het (indirect) aan je klant. Weten wat je klant er voor over heeft om zijn of haarprobleem op te lossen is veel waard.

 

Ik heb onderzoek gedaan naar uurtarieven en geloof me, een tarief van 30 euro per uur is wel het minste dat je moet vragen. Daaronder ben je niet geloofwaardig. Ook is het slecht voor je zelfrespect om voor een te laag tarief te werken, ben je niet meer waard?

 

- een tariefverhoging heeft ook voordelen. Je raakt de klanten kwijt die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. De klanten waar je de meeste tijd aan kwijt bent en de meeste ergenis aan hebt zijn de eersten die verdwijnen als je tarief omhoog gaat.

 

Overigens is het wellicht verstandig om geen uurtaief te berekenen maar per diensten vaste tarieven te vragen of op aannneembasis te werken.

 

Een antwoord op je vraag, geef nooit korting op je uurtarief. Dat kost je geld. Lok klanten op een andere manier, service en kwaliteit helpen ook. (kwaliteit is vaak al doen wat je beloofd binnen de afgesproken kaders.)

 

Succes!

Ondernemer, adviseur, samensteller Prijzen & Tarievengids, ZZP Gids, Handboek Parttime ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jouri,

 

Heb zelf een website en heb regelmatig dat ik er dingen aan veranderd wil hebben. Meestal een update van een bestaande tekst, of bijvoorbeeld een nieuwsbericht.

 

Ik belde dan altijd mijn mannetje hiervoor en vervolgens lag er dan vaak een factuur op de mat.

 

Op een gegeven moment dacht ik, dat moet anders kunnen en heb zelf aan hem voorgesteld, om iets van een 'servicecontract" bij hem af te sluiten.

 

We hebben samen doorgenomen wat er zoal regelmatig veranderd wordt en hoe vaak. En op basis daarvan is een servicecontract afgesloten.

 

Groot voordeel voor mij is dat ik nu heel veel aanpassingen kan doen en precies weet wat het kost.En het is natuurlijk voordeliger alsvoorheen, omdat hij nu verzekerd is van een bepaald stukje inkomen en daardoor kan hij mij wat meer korting geven.

 

Begrijp dus niet zo goed waarom je bestaande klanten niet hebben gereageerd op jouw voorstel voor een onderhoudscontract.

Mischien moet je duidelijk aangeven dat het voor hun ook veel handiger is!

 

Verder wil ik je adviseren om je prijs te verhogen, want wat je nu vraagt is echt heel weinig. En als je daar dan ook nog korting op wilt geven, kun je er nooit goed van leven.

 

Succes met alles!

 

Groeten,

 

Niels28

 

 

Dununba percussieworkshops

www.dununba.nl

Barafoli - Afrikaanse percussieband

www.barafoli.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo deskundigen,

 

Ik ben echt heel blij met jullie adviezen.

Jullie hebben een andere kijk op mijn situatie, waardoor ik er ook weer anders tegenaan kijk.

Een adviesbureau inschakelen is voor mij te duur en helaas heb ik geen mensen in mijn omgeving die mij hier advies over kunnen geven.

Dit forum is voor mij dus heel handig.

 

Inmiddels ben ik bezig met een onderzoek wat een redelijk tarief is om te vragen en welke inkomsten ik nodig heb om er een normaal salaris aan over te houden.

 

De totaalprijzen voor nieuwe klanten (nieuwe websites) heb ik inmiddels wat omhoog gedaan, ik moet nog even afwachten wat de klanten van de offertes vinden.

 

Verder ben ik bezig met het maken van de brief om mijn klanten op de hoogte te brengen van mijn nieuwe uurtarief.

Een van de argumenten die ik noem is dat het uurtarief de laatste jaren zeer minimaal gestegen is, maar mijn kennis daarentegen wel vele malen groter is geworden. De ingangsdatum voor het uurtarief zet ik denk ik op 1 november. Waarschijnlijk zullen veel klanten voor die tijd nog contact opnemen om voor het huidige tarief wijzigingen uit te voeren.

 

Mochten jullie nog andere tips/adviezen voor mij hebben, dan zijn die van harte welkom.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik heb alvast een voorzetje gemaakt voor je brief:

 

{naam van jou bedrijf} is succesvol. Steeds meer bedrijven weten ons te vinden. En steeds vaker krijgen wij opdrachten. Mede dankzij uw vertrouwen vanaf het eerste begin zijn wij in staat om te groeien! De kennis en ervaring die wij opdoen bij al onze klanten - allerlei soorten en maten bedrijven - komt ook u ten goede. De afgelopen tijd hebben wij ons dan ook gericht op de professionalisering van ons bedrijf en onze kennis.

 

{naam van je bedrijf} is klein begonnen. De hobby groeit nu uit naar een serieus bedrijf. Daar zijn wij trots op. Dat betekent echter wel dat we meer marktconforme tarieven moeten gaan rekenen voor een gezonde bedrijfsvoering. Het uurtarief zal dan ook vanaf 1 november 2005 € 32,50 excl. btw bedragen. Ondanks deze stijging ten opzichte van het huidige uurtarief is het nog altijd bijzonder scherp.

 

U als klant heeft de afgelopen jaren vertrouwen in ons gehad. Uw opdrachten hebben het mogelijk gemaakt dat wij konden groeien. Daar zijn we u dankbaar voor. Daarom hebben wij speciaal voor bestaande klanten een overgangstarief: van 1 november 2005 tot en met 1 april 2006 betaalt u slechts € 27,50.

 

We hopen u op deze manier open en volledig geïnformeerd te hebben. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt ons via de in deze brief vermelde adresgegevens bereiken.

 

Verder nog:

- Zorg dat de brief er verzorgd uitziet. Geen taalfouten. Geen slordig, slap papier. Liefst met kleurenlogo.

- Ik heb gezien dat er aangeraden wordt nooit korting te geven op je uurtarief. Ik ben het daar niet mee eens. Wat je niet moet doen, is je uurtarief bijstellen. Kortom: je rekent straks altijd 32,50. Ook bij je klanten met een overgangsregeling, maar in de offerte en op de factuur maak je zichtbaar dat daar vervolgens weer een x bedrag afgaat. Zo wennen ze alvast aan het nieuwe tarief. Nieuwe klanten die je veel werk of een grote opdracht willen geven, kun je matsen. Maar opnieuw: je rekent je vaste uurtarief, maar laat vervolgens de korting zien. Zo voorkom je dat mensen denken dat ze altijd een aangepast uurtarief kunnen krijgen, of dat andere bedrijven je gaan bellen met de opmerking: je rekent bij bedrijf x een ander uurtarief...

Dat moet je niet hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die voorbeeld brief ziet er goed uit!!

De brief had ik inmiddels al helemaal klaar, maar heb wel een aantal dingen uit jouw brief gebruik.

De brief heb ik aan een aantal mensen laten lezen, zodat ik er zeker van ben dat alle spelfouten etc eruit zijn.

Erg bedankt voor je voorbeeld, hier heb ik zeker wat aan gehad!!

 

Hoe ik aan mijn klanten kom?

Eigenlijk komen alle klanten via mon-op-mond reclame en het overige kleine percentage via een advertentie die ik wel eens zet en via internet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.