• 0

Tips voor starters? [ontwerpstudio met focus op huisstijl]

(aangepast)

Beste lezers,

 

Ik ben sinds kort van klaar met school en ben bezig met het opzetten van mijn eigen onderneming. Nu heb ik al heel veel geregeld maar mis ik nog de klanten, daarom mijn vraag aan ervaren ondernemers of jullie tips hebben voor iemand die de grote mensen wereld instapt? Daarbij vraag ik me ook af hoe het voor mij de aankomende jaar(en) uit gaat zien. Zit ik elke dag achter een bureau te coldcallen?Of zit er veel variatie in?

 

Achtergrond informatie:

Mijn onderneming is een ontwerpstudio dat zich focust op logo en huisstijl opgericht in december 2019 samen met 2 vormgevers (freelancers).

 

Met vriendelijke groet,

Mustafa 

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Mustafa D zei:

Nu heb ik al heel veel geregeld maar mis ik nog de klanten,

 

Heb je al een doelgroep voor ogen? Voor mijn schoonmaakbedrijf had ik als doelgroep MKB bedrijven tot 10-25 werknemers voor ogen en geen scholen, kinderdagverblijven of overheden. (die heel vaak met aanbesteding werken) Voor jou een doelgroep startende ondernemers kunnen zijn.

 

35 minuten geleden, Mustafa D zei:

Zit ik elke dag achter een bureau te coldcallen?Of zit er veel variatie in?

 

geen idee, zelf ben ik in 2013 met een stapel visitekaartjes bedrijven op bedrijfsterreinen af gegaan. Met wat advertenties in lokale bladen werkte dat voor mij prima. Vanaf 2016 heb ik zelf geen acquisitie meer gedaan, via mijn netwerk kreeg ik voldoende aanbevelingen. Wellicht kan je via de KVK nog adressen van starters kopen. Verder zal je het van een goede eigen website en online marketing moeten hebben. 

 

35 minuten geleden, Mustafa D zei:

Mijn onderneming is een ontwerpstudio dat zich focust op logo en huisstijl opgericht in december 2019 samen met 2 vormgevers (freelancers).

 

Hoe moeten we dat samen opgericht zien? als een vof? Of huur jij de freelancers per klus in?

aangepast door henkh
typefout hersteld
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, henkh zei:

Heb je al een doelgroep voor ogen? Voor mijn schoonmaakbedrijf had ik als doelgroep MKB bedrijven tot 10-25 werknemers voor ogen en geen scholen, kinderdagverblijven of overheden. (die heel vaak met aanbesteding werken) Voor jou een doelgroep startende ondernemers kunnen zijn.

 

Ik heb ook MKB bedrijven in gedachte, 10-100 werknemers? voor de rest heb ik geen idee.

7 minuten geleden, henkh zei:

Hoe moeten we dat samen opgericht zien? als een vof? Of huur jij de freelancers per klus in?

Ik heb me zelf als eenmanszaak ingeschreven en ik huur de freelancers

 

Edit:

het lijkt mij handig om zo veel mogelijk bedrijven te benaderen?

aangepast door Mustafa D
Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Mustafa D zei:

Ik heb ook MKB bedrijven in gedachte, 10-100 werknemers? voor de rest heb ik geen idee.

 

1 uur terug, Mustafa D zei:

Mijn onderneming is een ontwerpstudio dat zich focust op logo en huisstijl

 

Denk dat grotere bedrijven lastiger binnen halen is omdat die vaak al een huisstijl hebben. Of ze moeten het aangepast willen hebben. Starters zullen voor jou een interessanter doelgroep zijn zeker als je verder  geen idee hebt hoe klanten te werven. Starters zullen vaak wel minder middelen hebben voor een huisstijl.

 

Toen ik in 1984 mijn eerste bedrijf begon werd ik benaderd door een pas gestarte ontwerper die via KVK alle starters afging met zijn portfolio en visitekaartje. En een vlotte babbel. Maar in de huidige internettijd zal dit wel niet meer werken.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, henkh zei:

Denk dat grotere bedrijven lastiger binnen halen is omdat die vaak al een huisstijl hebben. Of ze moeten het aangepast willen hebben. Starters zullen voor jou een interessanter doelgroep zijn zeker als je verder  geen idee hebt hoe klanten te werven. Starters zullen vaak wel minder middelen hebben voor een huisstijl.

Ik heb het idee dat starters vaak geen budget hebben? dus is het dan wel handig om hun als doelgroep te nemen?  aangezien een logo laten maken al gouw 1000(+) euro kan kosten. 

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Mustafa D zei:

Ik heb het idee dat starters vaak geen budget hebben?

 

"Starters" heb je in allerlei soorten en maten:

 

Bijvoorbeeld doe-het-zelf starters die geen geld uit willen geven aan administratie ("doe ik zelf wel..."), contracten ("pluk ik wel van internet..."), advies ("vraag ik wel op HL...") etc. Dat lijkt mij geen aantrekkelijke doelgroep in dit geval, want die plakken vast hun eigen logo's zelf bij elkaar.

 

Maar je hebt ook wel startende ondernemingen en 'groeiers' die wat meer investeren in hun bedrijf. Die intermediairs en adviseurs inschakelen voor belangrijke vraagstukken, die sowieso hun kostbare tijd niet willen besteden aan bijvoorbeeld administratie/belastingen omdat zij daar toch geen verstand van hebben, overeenkomsten op maat laten maken enz., enz.

 

Die moet je volgens mij hebben voor je logo's e.d.

Volgens mij tref je hen vaak aan in het 'netwerk-circuit' rond business-clubs zoals "MKB" en dergelijke.

 

Word zelf lid van een plaatselijke business-club, zou ik zeggen!

En een 'extra tip' (voor als je in de buurt van A'dam zit): vanaf 2020 is er elke 3e donderdag van de maand een "MKB Groeiborrel" in Café Wildschut in Amsterdam (de eerste dus op 16 januari). Helemaal gratis, kost je alleen een paar biertjes, en daar zullen vast de nodige ondernemers van MKB A'dam verschijnen.     

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, shoptillyoudrop zei:

Maar je hebt ook wel startende ondernemingen en 'groeiers' die wat meer investeren in hun bedrijf. Die intermediairs en adviseurs inschakelen voor belangrijke vraagstukken, die sowieso hun kostbare tijd niet willen besteden aan bijvoorbeeld administratie/belastingen omdat zij daar toch geen verstand van hebben, overeenkomsten op maat laten maken enz., enz.

 

Die moet je volgens mij hebben voor je logo's e.d.

Volgens mij tref je hen vaak aan in het 'netwerk-circuit' rond business-clubs zoals "MKB" en dergelijke.

 

Word zelf lid van een plaatselijke business-club

Goed idee! Business clubs ga ik zeker onderzoek naar doen. En daarbij een kvk lijst met startende ondernemers? Genoeg te doen voor mij. Dank voor de tips! Mocht jullie nog andere tips of tricks hebben zijn ze altijd welkom!

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, henkh zei:

Denk dat grotere bedrijven lastiger binnen halen is omdat die vaak al een huisstijl hebben. Of ze moeten het aangepast willen hebben.

 

Momenten waarop bedrijven in mijn ervaring hun huisstijl aangepast of zelfs helemaal vernieuwd willen hebben:

- Als ze een ander bedrijf hebben overgenomen.

- Als ze door een ander bedrijf zijn overgenomen.

- Als ze andere markten gaan aanboren.

 

Daarnaast hebben grote bedrijven niet één logo, maar een hele vracht (voor elk apart merk één). Of ze willen juist alles weer onder het paraplumerk consolideren en daarvoor moet de huisstijl worden aangepast.

 

Als er al een reden is dat grote bedrijven lastig zijn binnen te halen, is dat omdat a) er heel veel concurrentie voor die prospects is, b) het officiële inkoopkanaal hoge drempels opwerpt, en c) het grote bedrijf meer wil kopen dan jij in je eentje kunt leveren. B en c kun je als uitdaging zien, maar je kunt er ook voor kiezen om binnen die bedrijven de afdelingen afzonderlijk te benaderen - die hebben vaak een eigen budget.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tot nu toe veel succes op instagram wat dat betreft, bij mij gaat het ook vooral om visuele dingen (productfotografie en cgi), en bij jou ook, en daar is instagram perfect voor. De mooie visuals zijn het waardoor jij opvalt (en de juiste hashtags, voor mij dus bijvoorbeeld #productfotografie), en gewoon zo veel mogelijk actief zijn (het liefst iedere dag maar dat lukt mij ook niet altijd), ook met instagram stories, daar kan je mooi "behind the scenes" dingen laten zien van je bedrijf. Hoe dingen die jullie maken vorm krijgen. Mensen vinden het leuk om het proces te zien, zo laat je ook zien dat je er verstand van hebt. Daarnaast zijn een mooie website met portfolio en goede SEO ook belangrijk. Ik heb in mijn hele carriere als cgi artist (en nu productfotograaf) nog nooit iemand ge-coldcalled. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen! Ben ik totaal niet geschikt voor. Ik stuur wel emails als ik denk dat een bepaald bedrijf veel zou hebben aan mijn diensten, want dan kan ik meteen wat voorbeelden meesturen, dat gaat met een telefoontje niet. Als je wel van het bellen en sales bent dan kan je wel een paar dagen later het bedrijf bellen en vragen of ze jouw email hebben gelezen etc. Misschien kan je ook wat research doen op gebied van advertenties op instagram of facebook. Ik doe dat zelf nog niet, maar wil me er wel een keer in verdiepen.

Productfotografie en CGI in Brabant - liandifoto.nl

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Liandi zei:

Ik heb tot nu toe veel succes op instagram wat dat betreft, bij mij gaat het ook vooral om visuele dingen (productfotografie en cgi), en bij jou ook, en daar is instagram perfect voor. De mooie visuals zijn het waardoor jij opvalt (en de juiste hashtags, voor mij dus bijvoorbeeld #productfotografie), en gewoon zo veel mogelijk actief zijn (het liefst iedere dag maar dat lukt mij ook niet altijd), ook met instagram stories, daar kan je mooi "behind the scenes" dingen laten zien van je bedrijf. Hoe dingen die jullie maken vorm krijgen. Mensen vinden het leuk om het proces te zien, zo laat je ook zien dat je er verstand van hebt. Daarnaast zijn een mooie website met portfolio en goede SEO ook belangrijk. Ik heb in mijn hele carriere als cgi artist (en nu productfotograaf) nog nooit iemand ge-coldcalled. Ik zou niet weten hoe ik dat moet doen! Ben ik totaal niet geschikt voor. Ik stuur wel emails als ik denk dat een bepaald bedrijf veel zou hebben aan mijn diensten, want dan kan ik meteen wat voorbeelden meesturen, dat gaat met een telefoontje niet. Als je wel van het bellen en sales bent dan kan je wel een paar dagen later het bedrijf bellen en vragen of ze jouw email hebben gelezen etc. Misschien kan je ook wat research doen op gebied van advertenties op instagram of facebook. Ik doe dat zelf nog niet, maar wil me er wel een keer in verdiepen.

instagram heel interessant, ik had al op internet gelezen dat het goed werkt om dingen te posten maar nu vraag ik me af wat?

ik ben zelf wel afgestudeerd grafisch vormgever maar ik doe er niet veel mee. daarom dat ik met freelancers werk en vind het veel leuker om te ondernemen en klanten bezig zijn. 

 

wat post jij Liandi? heb je tips ervoor en zou ik eventueel je instagram account mogen bekijken

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Mustafa D zei:

ik ben zelf wel afgestudeerd grafisch vormgever maar ik doe er niet veel mee. daarom dat ik met freelancers werk en vind het veel leuker om te ondernemen en klanten bezig zijn. 

Hoe weet je dat je liever met en voor klanten werkt als je nog geen klanten hebt?

 

En waarom bied je die klanten, die je niet hebt, professionele diensten aan van een beroep dat je zelf liever niet beoefent?

 

Je bent pas sinds kort klaar met school; misschien moet je daarom je draai in dit vak nog vinden. Anders zou ik zeggen dat het nooit te laat is om jezelf opnieuw uit te vinden en een ander vak te leren.

Link naar reactie
  • 1
21 minuten geleden, Mustafa D zei:

instagram heel interessant, ik had al op internet gelezen dat het goed werkt om dingen te posten maar nu vraag ik me af wat?

ik ben zelf wel afgestudeerd grafisch vormgever maar ik doe er niet veel mee. daarom dat ik met freelancers werk en vind het veel leuker om te ondernemen en klanten bezig zijn. 

 

wat post jij Liandi? heb je tips ervoor en zou ik eventueel je instagram account mogen bekijken

 

Ik post vooral mooie plaatjes. ;) De mooiste voorbeelden van wat ik maak. Ik post niet alles wat ik maak, veel mensen willen iets wat helemaal niet bij mijn eigen stijl past (kleurrijk en vrolijk) en dat laat ik dan alleen in de stories zien of helemaal niet (stories is een beetje messy en free-for-all terwijl de feed meer permanent en netjes is). In mijn eigen feed post ik ook dingen die ik gewoon voor mezelf maak, "self assignments" zeg maar, alleen voor mijn portfolio. Om te laten zien wat ik echt kan, ook al willen veel mensen iets wat veel simpeler is. Dat is wat je kan doen als je even geen opdracht hebt - werken aan je portfolio. Ik gebruik mijn Instagram feed dus vooral als portfolio. Je kan mij vinden onder @liandifoto_nl Veel andere instagrammers posten ook af en toe een mooie selfie, want het is ook leuk om jezelf (en misschien de mensen die met jou samenwerken) te laten zien. Mensen willen graag de persoon achter het bedrijf zien. Sommige feeds bestaan ook alleen maar uit selfies maar daar ben ik echt niet van, past ook helemaal niet bij mijn soort bedrijf, bij jou ook niet echt denk ik. Bij ons gaat het meer om de mooie dingen die wij maken.

Productfotografie en CGI in Brabant - liandifoto.nl

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
15 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Hoe weet je dat je liever met en voor klanten werkt als je nog geen klanten hebt?

 

En waarom bied je die klanten, die je niet hebt, professionele diensten aan van een beroep dat je zelf liever niet beoefent?

 

Je bent pas sinds kort klaar met school; misschien moet je daarom je draai in dit vak nog vinden. Anders zou ik zeggen dat het nooit te laat is om jezelf opnieuw uit te vinden en een ander vak te leren.

Ik had toen ik nog op school zat het werk zelf gedaan aan vrienden/familie en kleine eenmanszaken, toen kwam ik erachter dat het werk dat ik doe niet persee aansloot op wat ik leuk vind terwijl ik wel heel vet vindt wat vormgevers maken.

 

Waarom zou ik zelf het beroep moeten uitoefenen om klanten binnen te halen? ik weet hoe de het in elkaar zit met grafisch vormgeven .

 

Ja misschien is dit niet iets voor mij maar time will tell. Ik wil gewoon aankomend jaar alles geven wat ik in me heb.  als het niet lukt dat ik dan weer terug naar school gaan

aangepast door Mustafa D
Link naar reactie
  • 0

Hey Mustafa, Ik zeg beginnen met een eigen website, kennissenkring, Google Ads en Facebook. Vervolgens uitbouwen met Flyers en (eventueel) koud bellen inderdaad. Zal op een gegeven moment wel gaan lopen. Je kan natuurlijk werken met korting voor klanten die andere klanten aanbrengen. Dat scheelt jou weer werk.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Highio zei:

Mustafa D?

 

Zijn jullie nog altijd actief als ondernemer en van plan om de onderneming voort te zetten?

 

Groet,

 

Highio

Beste Highio

 

We zijn zeker nog actief. we doen hard ons best om onze onderneming bekender te maken. 

een mooi uitdaging voor elk bedrijf :P

 

Groet,

 

Mustafa Durmaz

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.