[Artikel] Opinieverhaal: Chinese bussen kosten banen in Nederland

Aanbevolen berichten

Tja, qua Groningen hangt het er denk ik van af of iemand bij de gaswinning werkt, of alleen maar in de buurt woont en zijn huis ziet verzakken. 

 

Parlementaire democratieën krijg je moeilijk in beweging. Anderzijds, als je een volk maar lang genoeg tergt met onplezierig beleid waarvan de schuld in Brussel ligt (of je kunt geloven dat dat het geval is) stemmen ze uiteindelijk wel een keer zodanig hard voor eurosceptische partijen dat die domweg een absolute meerderheid halen en geen zaken meer hoeven te doen met eurofiele partijen. 

 

Hongarije lijkt er aardig klaar mee te zijn, maar als netto ontvanger hebben ze ongetwijfeld niet zoveel haast om daadwerkelijk te vertrekken, al lijken ze daar aardig bedreven te zijn in het construeren van landsgrenzen. Overigens denk ik dat er wel meer landen klaar zijn met de vrijheid van vervoer van personen in de EU, en dat zijn vooral de landen aan de rand - ik denk dat de gemiddelde Italiaan of Griek geen enkel probleem zou hebben met een keiharde grens tussen hun land en het aangrenzende EU land: het voorkomt dat je een beachhead wordt voor migranten. 

Link naar reactie
5 uur geleden, TwaBla zei:

Ging toch over bussen meende ik.

Moderatoren zijn ook maar mensen zoals u en ik. :partying-face:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ik ben het volledig eens met de Chinese denk en werkwijze. In de jaren 60 overleden er nog 20 miljoen Chinesen aan een hongersnood.  De bevolking at de bast van de bomen om te overleven. In nog geen 60 jaren hebben ze een welvarende middenstand gecreëerd van 600-800 miljoen mensen.  Eigen merken gecreëerd.  En  is de welvaart in de wereld een stuk eerlijker verdeelt door Chinese inspanningen. Zijn ziektekosten verzekeringen in China gemeengoed (Hoe zat dat ook al weer in Amerika?) 

Wij kunnen niet eens zonder import, we hebben domweg de terreinen, de mensen en de grondstoffen niet om onze eigen broek op te houden. En ja, dan is het niet altijd helemaal eerlijk, en hebben we op bussen gebied misschien wel het nakijken. En natuurlijk moet altijd alles beter, maar het is goed om dingen in perspectief te zien. 

Link naar reactie

Wat dat betreft is de industrialisatie van China een absoluut succesverhaal, en is de levensstandaard van een groot deel van de inwoners aanzienlijk verbeterd. 

 

Uiteraard kunnen we hier niet zonder internationale handel, zeker niet zonder die met China. Zaak is denk ik om er een beetje oog op te houden, momenteel is er wel een soort status quo waarbij zij onze hoogwaardige technologie kopen (zeg een lithografiemachine voor fabricage van chips) en wij hun laagwaardige spullen terugkopen (goeddeels gemaakt met diezelfde machines). 

 

Het probleem komt natuurlijk wel als China zelf zijn eigen high-tech industrie op zet, en niet langer afhankelijk is van europa, vs of japan voor dergelijke producten. 

 

Dat laatste lijkt wel een beetje te gebeuren: ze 'hoeven' steeds minder technologie te importeren omdat ze zelf beter worden in het ontwikkelen daarvan. Dat doet ergens denken aan wat Japan een paar decennia heeft gedaan, en inmiddels een reputatie heeft opgebouwd voor betrouwbare japanse producten van electronica to auto's. Er is niets dat china in de weg staat om dat voorbeeld te volgen, waarmee uiteindelijk 'made in china' een kwaliteitslabel kan worden ipv een label dat duidt op 'goedkope troep'. 

Link naar reactie
(aangepast)

Vraag is natuurlijk hoe goed het Chinese product is vergeleken met Nederlandse of Europese alternatieven. En hoe goed de kwaliteit en veiligheid door overheden en aanbesteders gecontroleerd (kunnen) worden.

 

Kennen jullie het voortslepende dossier van de Stint nog? Hoe gaan Chinese, Koreaanse of Indiase kinderen van huis naar school en crèche?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
1 uur geleden, Highio zei:

Hoe gaan Chinese, Koreaanse of Indiase kinderen van huis naar school en crèche?

De rijke middels auto met chauffeur, de arme lopend ... daar tussenin waarschijnlijk met diezelfde Chinese autobus. :smiling-face-with-sunglasses:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

 

Quote

 En hoe goed de kwaliteit en veiligheid door overheden en aanbesteders gecontroleerd (kunnen) worden.

Nieuwe merken en types gekentekende voertuigen - en zeker die voor personenvervoer- worden in de EU   streng gecontroleerd op veiligheid en deugdelijkheid voordat ze de weg op mogen.  En voor personenwagens zijn er ook nog de consumententests die een merk kunnen maken of breken 

 

2 uur geleden, Highio zei:

Kennen jullie het voortslepende dossier van de Stint nog?

Niet vergelijkbaar.  Dat is een ongekentekend max 17 km/u-voertuig  van Nederlandse makelij dat onder een totaal ander regime viel (zonder enige controle vooraf ) en uiteindelijk - op verzoek van Ministerie van infrastructuur en waterstaat alsnog door de RDW gecontroleerd moet worden. 

 

Wat mij betreft passender is: kennen jullie Landwind nog? China heeft daar veel van geleerd en inmiddels zijn we 15 jaar verder... China levert op automotive gebied geen troep meer aan de EU.

 

2 minuten geleden, TwaBla zei:

Meneer VDL plaatst geen vraagtekens bij de kwaliteit. Opvallend niet.

 

Omdat meneer VDL vermoedelijk weet dat de Chinezen inmiddels topkwaliteit kunnen leveren en China de Europese automarkt vroeg of laat gaat overspoelen met kwalitatief uitstekend materiaal.  Deze aanbesteding is daarvan een voorbode...

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
15 uur geleden, Highio zei:

Vraag is natuurlijk hoe goed het Chinese product is vergeleken met Nederlandse of Europese alternatieven.

 

Dat heeft wel een beetje analogie met 'made in Japan' uit de  jaren 80, waarbij de veiligheid en kwaliteit van auto's aldaar in twijfel werd getrokken. 

 

Zo'n Chinese 'landwind' was een absolute deathtrap om in te rijden, maar ze maken natuurlijk wel voortgang, ook door hun eigen bewoners die meer veiligheid, betrouwbaarheid etc eisen. 

 

Dat tij is wel een beetje gekeerd: Nissan, Toyota, Honda etc zijn inmiddels merken met een zeer goede reputatie voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid. 

 

Hoe het met chinese bussen gesteld is durf ik niet te zeggen, maar ik neem aan dat die wel aan alle eisen op het gebied van veiligheid voldoen voordat ze in nederland in gebruik worden genomen voor het OV. Niet dat china nou zo slecht is in OV in het algemeen, ze hebben de nodige ervaring dankzij hun populatie... en wat er daar aan treinen rijdt lijkt 100 jaar vooruit te lopen op waar de NS nog mee rondboemelt. 

 

Ergens zou het me niet verbazen als we die technologie gaan importeren in europa - een bewezen trein die gladjes met 400 km/h schiet. Uiteraard is het een maglev en werkt dat niet op gewoon spoor, maar als je een verbinding zou aanleggen met dat soort treinen tussen pakweg amsterdam en berlijn, dan zit je letterlijk aan een reistijd van 2 a 2.5 uur en is het aantrekkelijker dan vliegen bij een gelijke prijs ;)

Link naar reactie
(aangepast)
Quote

Niet vergelijkbaar.

Dat is het punt niet wat ik zou willen maken. Byd is zeg maar de Tesla van elektrische bussen met interne carrosseriebouw en accu-technologie met duizelingwekkende productie-aantallen en bijbehorende omzet. Met Europese fabrieken en een 'Rotterdams' regiokantoor. Wereldwijd marktleider. Ik twijfel niet aan de kwaliteit of duurzaamheid van producten en veiligheid van inzittenden. Hooguit aan de veiligheid voor andere verkeersdeelnemers. Het zijn en blijven bakbeesten met inpassing in ons straatbeeld.

 

M.b.t. de stint wil ik zeggen dat zodra er een of andere planeconomie of industriële reus is die een product als dit als vervoersoplossing voor kinderen ziet dit Nederlandse product ook snel van concurrentie te duchten krijgt.

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
(aangepast)
3 uur geleden, Highio zei:

M.b.t. de stint wil ik zeggen dat zodra er een of andere planeconomie of industriële reus is die een product als dit als vervoersoplossing voor kinderen ziet dit Nederlandse product ook snel van concurrentie te duchten krijgt.

 

Yinlong Busje komt Zo.jpg

Yinlong Busje komt zo...

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Op 22-12-2019 om 20:27, Markilanosz zei:

Ik ben het volledig eens met de Chinese denk en werkwijze.

 

Leuk voor jou. Wees maar blij dat je geen Oeigoer bent, of homo, of arme misdadiger die geen advocaat kan betalen. Of een kritische kunstenaar, Of iemand die wil dat de CHinese oerheid zich aan zijn afspraken met Engeland over Hong Kong houdt.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
27 minuten geleden, kuifje zei:

Wees maar blij dat je geen Oeigoer bent, of homo, of arme misdadiger die geen advocaat kan betalen. Of een kritische kunstenaar, Of iemand die wil dat de CHinese oerheid zich aan zijn afspraken met Engeland over Hong Kong houdt.

Waar gehakt wordt, vallen spaanders ... en ja, in China wordt er soms flink op los gehakt ... enkel en alleen al omdat een totaal vrije markt niet werkt en ook niet gaat werken ... niet in China en ook niet in Europa.

 

Wel is het interessant waar het in China naar toe gaat ... een gestapelde plan- en markteconomie ... het centrale plan wordt van boven gedirigeerd en de min of meer (on)gedwongen uitvoering komt van onderen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Cosara zei:

Waar gehakt wordt, vallen spaanders ... en ja, in China wordt er soms flink op los gehakt ... enkel en alleen al omdat een totaal vrije markt niet werkt en ook niet gaat werken ... niet in China en ook niet in Europa.

 

Wel is het interessant waar het in China naar toe gaat ... een gestapelde plan- en markteconomie ... het centrale plan wordt van boven gedirigeerd en de min of meer (on)gedwongen uitvoering komt van onderen.

 

Respect voor mensenrechten heeft niet heel veel met de vrijheid van een markt te maken.

 

Het is inderdaad 'interessant', de manier waarop de Chinese staat geleid wordt, maar dat is niet voldoende om dan maar de excessen te negeren. Misschien voor een alien die de aarde van een afstandje observeert, maar niet voor mensen zelf. Om met Martin Luther King te spreken:  'Injustice anywhere is a threat to justice everywhere.'

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
45 minuten geleden, kuifje zei:

Respect voor mensenrechten heeft niet heel veel met de vrijheid van een markt te maken.

Allemaal mooi en aardig, maar een totale vrijheid van markt bestaat nergens.

Het land en de bevolking dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens voor 100% in de praktijk naleeft, bestaat overigens ook niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
1 uur terug, TwaBla zei:

Dat noemt men een dooddoener.

... maar ook een vaststelling van een feiten.

 

1 uur terug, TwaBla zei:

Vrije marktwerking gaat ook lang niet overal samen met respect voor mensenrechten. Al zijn dictatoriale regiems wel meer geneigd om ook de economie met strakke hand te besturen. 

Utopia bestaat niet, en elk nadeel heb z’n voordeel ... Ook twee dooddoeners.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Ergens lijkt china niet echt het land waar je wilt wonen als je enige behoefte hebt aan privacy, gerechtigheid, vrijheid van meningsuiting of iets dergelijks. 

 

Dat doet echter niet zoveel af aan de effectiviteit van hun internationale handelsbeleid: het is er bepaald geen europa, en er bestaat nog steeds ernstige armoede op grote schaal. Industrialisatie moest daar een einde aan brengen, maar dat proces is nog lang niet voltooid, ondanks de extreme economische groei. Het gaat hier om een enorme bevolking: meer dan die van de EU, rusland en de VS bij elkaar! 

 

16 uur geleden, Highio zei:

Hooguit aan de veiligheid voor andere verkeersdeelnemers. Het zijn en blijven bakbeesten met inpassing in ons straatbeeld.

 

Nouja, of je nou door een nederlandse of chinees bus geschept wordt zal vast niet zoveel verschil maken. Zo'n electrische is een paar ton zwaarder ongeacht wie het bouwt, maar zolang de remmen in orde zijn maakt het onderling geen verschil. 

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 295 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.