• 0

Aandelenpakket als startbonus nieuwe b.v.

(aangepast)

Op dit moment ben ik werkzaam bij werkgever A. Bij deze werkgever run ik een cloud dienst die ik zelf ook ontwikkeld heb. Voor de rest doet deze werkgever alleen consultancy dienstverlening. Recentelijk heb ik bij deze werkgever aangekondigd dat ik in het nieuwe jaar iets anders wil gaan doen en deze werkgever dus ga verlaten.

 

Zonder mij zit de werkgever echter wel met deze cloud dienst in de maag omdat alle kennis bij mij ligt en ze wel leverings verplichting naar klanten toe hebben de komende 2 jaar (de stekker eruit trekken is dus  geen optie). Het opleiden van nieuwe personeel hiervoor is in het verleden al te moeilijk & duur gebleken.

 

Vervelende situatie voor de werkgever, gunstig voor mij in een eventuele onderhandeling.

 

Om het probleem op te lossen en mij te binden aan het bedrijf heeft de werkgever een aanbod gedaan:

  • Ik krijg de kans om een nieuwe consultancy vestiging (wens van werkgever i.v.m. groei ambities) op te richten in een regio waar werkgever nog niet actief is.
  • De cloud dienst neem ik mee naar die nieuwe vestiging om vanaf dag 1 inkomsten te genereren (genoeg voor +/- 1,5 FTE).
  • Werkgever doet zelf een investering van +/- 100 à 150K in de b.v. voor +/- 75% tot 95% van de aandelen
  • Ik krijg/koop aandelen in deze b.v.

 

Voordat ik serieuze gesprekken ga voeren dan wel een financieel adviseur inschakel wil ik mezelf een beetje inlezen in de materie en schieten mij zo al een paar vragen binnen:

  1. De werkgever biedt 5% van de aandelen. Die aandelen moet ik dan  aanschaffen d.m.v. een renteloze lening bij werkgever die ik via een holding b.v. afsluit. Met wat voor privè risico's moet ik rekening houden als ik een dergelijke lening afsluit?
  2. Ik wil zelf minimaal 25% van de aandelen zonder hier een lening voor aan te gaan of zelf kosten voor te maken. Is dit uberhaupt mogelijk?.  Zijn hier gebruikelijke constructies voor?
  3. Werkgever heeft  dus minimaal 75% van de overige aandelen. Zitten hier nog risico's voor mij aan vast?
  4. Ik heb sterk het gevoel dat ik met een lening voor het aanschaffen van mijn aandelen zelf betaal voor het oplossen van het probleem van de werkgever (cloud dienst) en betaal voor het verwezenlijken van de groei ambities van werkgever, maar wellicht dat ik dit verkeerd zie en dit een gebruikelijke gang van zaken is?

 

Thanks

aangepast door Vigilant
added text
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Vigilant,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

34 minuten geleden, Vigilant zei:

De werkgever biedt 5% van de aandelen. Die aandelen moet ik dan  aanschaffen d.m.v. een renteloze lening bij werkgever die ik via een holding b.v. afsluit. Met wat voor privè risico's moet ik rekening houden als ik een dergelijke lening afsluit?

 

Dat je de lening wel moet (kunnen) terugbetalen, ook als de aandelen uiteindelijk waardeloos zijn. 

 

34 minuten geleden, Vigilant zei:

Ik wil zelf minimaal 25% van de aandelen zonder hier een lening voor aan te gaan of zelf kosten voor te maken. Is dit uberhaupt mogelijk?

Zeker, maar het betekent dat de werkgever extra kosten moet maken. Het weggeven van 25% van de aandelen is belast loon of een schenking, in beide gevallen moet over de waarde belasting worden betaald 

 

34 minuten geleden, Vigilant zei:

Zijn hier gebruikelijke constructies voor?

De meest gebruikelijke constructie is dat jij een reële prijs voor de aandelen betaalt en dit bijvoorbeeld financiert met een renteloze lening van de werkgever (komt dat je wellicht bekend voor?:winking-face: ), die je afbetaalt met het toekomstige dividend uit de BV 

 

Quote

Werkgever heeft  dus minimaal 75% van de overige aandelen. Zitten hier nog risico's voor mij aan vast?

Ja. Maar het gaat te ver om ze allemaal hier te benoemen. Hangt ook af van vele factoren: statuten, managementovereenkomst, wel of geen bestuurder, wel of niet in dienst van de werkmij of in dienst van de eigen holding: allemaal keuzes met specifieke voor- en nadelen. Geen doe het zelf materie: laat dat over aan de financieel adviseur en/of jurist

 

34 minuten geleden, Vigilant zei:

Ik heb sterk het gevoel dat ik met een lening voor het aanschaffen van mijn aandelen zelf betaal voor het oplossen van het probleem van de werkgever (cloud dienst) en betaal voor het verwezenlijken van de groei ambities van werkgever, maar wellicht dat ik dit verkeerd zie en dit een gebruikelijke gang van zaken is?

 

Mede gelet op de investering van de werkgever vind ik de lening niet vreemd. En uiteraard vallen percentages en andere vormen van zeggenschap uit te onderhandelen.  Waarom doe je geen goed gemotiveerd tegenbod waarin je - bijvoorbeeld - opteert voor een belang dat uiteindelijk oploopt tot 50%+1?

 

En bevalt het aanbod uiteindelijk niet? Doe het dan niet en ga iets anders doen buiten deze werkgever om.  Bij twijfel niet inhalen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Vigilant,

 

Welkom. Norbert Bakker is al goed ingegaan op je deelvragen.

 

Spannende kans die je hebt. Je hebt een goede onderhandelingspositie gezien de waarde die je nu levert aan het bedrijf. Wil je ook daadwerkelijk een consultancy-vestiging runnen, of is dat de enige manier hoe het bedrijf dit nu denkt op te lossen? Ik denk dat er nog wel andere (leukere) oplossingen voor je zijn anders.

 

Met een minderheid aan aandelen zul je goed moeten nadenken (en inregelen) hoe het beslissingsproces in de toekomst gaat. En hoe je dan mogelijk nog wel gunstig kunt uitstappen.

 

Maar kort gezegd: er is geen simpel antwoord, en er is niet direct 1 manier om het te doen. Beste advies: haal er iemand bij die je hierover kan adviseren.

 

Paul

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.