• 0

Privé iets uit de zaak kopen

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, Sannetjh zei:

Het product is zakelijk ingekocht als voorraad voor het bedrijf, maar wil mijn partner kopen van het bedrijf voor prive gebruik. 

 

Dat is geen probleem om de eerste antwoorden te combineren tot 1.

1. Als je iets uit de voorraad gebruikt dan moet je daarover ook btw betalen omdat het niet voor zakelijk doel wordt gebruikt.

2. Je hoeft alleen een boeking te maken in je administratie die de voorraad verlaagt en de priveopnamen verhoogd en het is handig daar ook meteen het btw effect te verwerken.

3. Je mag als ondernemer gewoon de inkoopwaarde van het product gebruiken

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, yann zei:

Simpelste oplossing is natuurlijk als zij het gewoon, net als elke andere klant, van de webshop koopt.
(eventueel met een leuke extra korting natuurlijk)

Die korting krijg je al ... je betaald alleen de inkoopwaarde + btw.

Simpeler als dat kan het niet ... goedkoper ook niet.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, yann zei:

niet helemaal mee eens, Boeking van voorraad naar privé opname is m.i. omslachtiger dan gewoon via de webshop een order plaatsen en verwerken.

Memoriaalboeking vergen minder tijd ... van activa naar passiva ... eenvoudiger kan het niet.

 

15 minuten geleden, yann zei:

Dat is namelijk wat je dagelijks doet: en memoriaalboekingen maken niet.

... tenzij je dagelijks geld uit de kas neemt. :smiling-face:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Roel J zei:

 

Dat is geen probleem om de eerste antwoorden te combineren tot 1.

1. Als je iets uit de voorraad gebruikt dan moet je daarover ook btw betalen omdat het niet voor zakelijk doel wordt gebruikt.

2. Je hoeft alleen een boeking te maken in je administratie die de voorraad verlaagt en de priveopnamen verhoogd en het is handig daar ook meteen het btw effect te verwerken.

3. Je mag als ondernemer gewoon de inkoopwaarde van het product gebruiken

Als we een verkoopfactuur op naam van mijn partner maken en de inkoopprijs hanteren (en btw tarief) en deze als verkoopfactuur verwerken is het voldoende? 
Maar dan niet verwerken op de grootboekrekening Omzet maar op Prive opname en stortingen?

 

Wij werken met E-boekhouden trouwens. 

Link naar reactie
  • 0

Een privéonttrekking waar je BTW over verschuldigd bent (zoals in dit geval dus) is voor de omzetbelasting "omzet" (leveringen/diensten belast met X%), maar voor de jaarstukken (dus voor de inkomstenbelasting) is het weer geen omzet (maar een opname).

 

Geen idee verder hoe je dat allemaal in jouw programma moet verwerken. Misschien de helpdesk van desbetreffende programma bellen...?

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Sannetjh zei:

Maar dan niet verwerken op de grootboekrekening Omzet maar op Prive opname en stortingen?

Je kunt toch gewoon de omzet en btw boeken.

 

Er blijft echter een "te ontvangen" bedrag (incl. btw) openstaan (op debiteuren) en die kun je wegboeken tegen een priveopname (of gewoon betalen natuurlijk).

 

Maar persoonlijk zou ik het niet via omzet boeken omdat dan ook je marge berekeningen de mist in gaan (hoeveel % winst/marge etc. op omzet). Maar goed, dan wordt het inderdaad een wat 'moeilijkere' boeking.

 

 

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Rik · zei:

Je kunt toch gewoon de omzet en btw boeken.

Nee ... je boekt geen omzet, maar een privé-onttrekking die daarmee de voorraad verlaagd.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, Rik · zei:

Ja, maar dan maak je ook geen factuur (zoals TS wilde doen).

Inderdaad, je verkoopt immers niets aan jezelf, maar onttrek het aan de voorraad.


Als ik bij de Makro een kilo vlees koop voor privégebruik, dan ga ik mijzelf ook geen factuur sturen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
28 minuten geleden, Branko Collin zei:

Het idee van Yann om het uit de eigen webwinkel te kopen begint zo wel steeds aantrekkelijker te klinken.

 

Voor heel veel ondernemers zou de boekhouding beter te begrijpen en te overzien zijn als deze alleen uit een winst- en Verliesrekening bestaat.

 

Cosara_Quotes_69.thumb.jpg.03bdd609ae8f9d2939066be54f2bca3b.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

 

Excuus dat ik dit niet helemaal begrijp, ik probeer het voor mijzelf helder te krijgen. Maar de een zegt dus prima als je een verkoopfactuur aan jezelf richt en de een zegt dat dit een no-go is en dat dit in de boekhouding geregistreerd wordt via een memoriaal boeking? 
 

Heeft het met de btw aangifte te maken op welke manier je het verwerkt? .. 

 

😳😳😳

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net nog wat informatie gezocht op het internet. 

 

Klopt het als mijn partner het te betalen bedrag overmaakt, en ik de ontvangst verwerkt als geld ontvangen met tegenrekening prive opname/onttrekking. En vervolgens een mutatie in de voorraad maak van de aangekochte goederen?

Link naar reactie
  • 0

Sannetjh, eerlijk gezegd heb je vrij weinig aan de meeste geroepen antwoorden, ze zijn namelijk allemaal (grotendeels) waar, het addertje onder het gras is dat de boekingsmethode sterk afhangt van het gebruikte boekhoudpakket en hoe jij je boekhouding en webshop voorraadadministratie hebt ingericht. Dat kunnen wij niet zien en gaan zitten gokken heeft eigenlijk niet zoveel zin.

 

We kunnen dus alleen wijzen op welke elementen geraakt worden

1. je moet de voorraadaantallen in de webshop verlagen om te zorgen dat die blijft kloppen, hoe dat moet hangt af van je webshopsoftware en of er een directe koppeling ligt met je boekhouding.

2. je moet mogelijk de voorraadwaarde ni  je boekhouding aanpassen. Als jou voorraadwaarde muteert na elke transactie (inkoop of verkoop) moet je ook zorgen dat het privegeboekte artikel word afgeboekt van de waarde. Als je echter met de versimpelde voorraadmethode werkt dan hoef je nu de voorraadwaarde niet aan te passen, maar het kan voor het inzicht wel handig zijn. Allemaal omstandigheden waarbij een andere boekingsmethode nodig is. om dit element te verwerken

2. Je moet zorgen dat de btw kan worden aangegeven over het privegebruik. hoe dat moet ligt (mede) aan de beperkingen die het boekhoudpakket oplegt, soms staat het pakket niet toe dat je handmatig via het memoriaal op de btw rekeningen boekt.

 

Kortom  wij kunnen niet zeggen hoe de boekingen exact moeten in jou boekhouding. dat is afhankelijk van de inrichting en is wat te ingewikkeld om op een forum helemaal door te spreken, de kennis dat jij e-boekhouden gebruikt helpt ook niet veel verder. want ook dan kun je nog op verschillende manieren hebben ingericht.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 82 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.