• 0

Is een youngtimer wel zo voordelig?

Ik was al een tijdje op de hoogte van de youngtimer regeling, maar nu ik zelf naar een nieuwe occasion aan het kijken was heb ik me er toch enigszins in verdiept om dan een wat luxere youngtimer te halen, maar correct me if I'm wrong, ik heb het idee dat het helemaal niet voordelig is (in mijn geval). 

 

Ik zeg even voor het gemak dat de auto 10.000 euro nu kost, en de cataloguswaarde 50.000 euro.

 

35% bijtelling = €3.500,-

Afschrijving per jaar = 10.000 - 1.000 = 9.000 / 5 = €1.800,-

1,5% BTW correctie op catalogus waarde = €750,-

 

Om de netto maandelijkse kosten te berekenen trek ik de afschrijving van de bijtelling af 3.500 - 1.800 = 1.700 / 12 maanden = 142 euro. Stel ik heb een belasting schijf van 40% dan is dat  56,80 euro netto

 

Daar komt dan nog de BTW correctie bij 750 / 12 maanden = 62,50 euro netto

 

Totaal: +- 119 euro netto 

 

Maar ik tank niet gruwelijk veel, meeste rijdt ik in de regio. 

 

Maandelijkse kosten als ik kijk naar mijn huidige auto:

180 euro benzine

60 euro verzekering

60 euro wegenbelasting per maand

42 euro onderhoud per jaar (op basis van 500 jaarlijks)

---------------------------------------

342 euro per maand waarvan alleen btw zit op de benzine en het onderhoud, dat gaat misschien om max 30 euro per maand

 

Nou je voordeel is dan:

30 euro btw die je terug krijgt en de overige 311 euro die je kan aftrekken van de winst = 124,40 euro, komt neer op 154,40 euro.

 

Maar gezien je ook 119 euro netto betaald aan de overheid, dan houd je maar 35 euro netto voordeel over. 

 

Dat lijkt me uiteindelijk nog niet echt heel voordelig, of bereken ik het helemaal verkeerd? En dan tel ik nog niet eens mee dat een youngtimer meer onderhoud heeft en meer van benzine houdt, maar dat even geheel terzijde. Het gaat me vooral even om bovenstaande berekening. 

 

Ik hoor graag of iemand dit kan verduidelijken :)

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 minuten geleden, MrVegas zei:

Dat lijkt me uiteindelijk nog niet echt heel voordelig, of bereken ik het helemaal verkeerd? En dan tel ik nog niet eens mee dat een youngtimer meer onderhoud heeft en meer van benzine houdt, maar dat even geheel terzijde. Het gaat me vooral even om bovenstaande berekening. 

 

Je berekening klopt in grote lijnen aardig en je ziet het ook helemaal niet verkeerd. Het privé of zakelijk rijden is financieel of belastingtechnisch vaak lood om oud ijzer. De bijtellingsregeling is er dan ook eigenlijk alleen voor het gemak van de Belastingdienst en niet zo zeer om iemand geld te besparen. Alternatief (ook administratief vrij makkelijk) is om de auto gewoon volledig privé te rijden, zodat er geen enkele factuur in je administratie terecht komt en vervolgens 19 cent per kilometer belastingvrij uit de zaak mag halen voor elke zakelijke kilometer die je er mee rijdt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, MrVegas zei:

Dat lijkt me uiteindelijk nog niet echt heel voordelig, of bereken ik het helemaal verkeerd? En dan tel ik nog niet eens mee dat een youngtimer meer onderhoud heeft en meer van benzine houdt, maar dat even geheel terzijde.

Bingo !

 

Er zijn echter nog legio ondernemers die urenlang of zelfs dagenlang naar een minuscuul gaatje in de fiscale wetgeving zoeken, in de hoop dat de pot met goud inderdaad aan het einde van de regenboog is  te vinden.

 

Er is niets mis met kostenbesparing, maar vaak wordt het rendement uit het oog verloren.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Cosara zei:

Bingo !

 

Er zijn echter nog legio ondernemers die urenlang of zelfs dagenlang naar een minuscuul gaatje in de fiscale wetgeving zoeken, in de hoop dat de pot met goud inderdaad aan het einde van de regenboog is  te vinden.

 

Er is niets mis met kostenbesparing, maar vaak wordt het rendement uit het oog verloren.

 

Tenzij je uiteraard dagelijks tankt of echt met een oud barrel gaat rijden die nu bijv. 1.000 euro waard is met een cataloguswaarde van 20.000 euro. Dan kan het wel voordelig zijn, maar als je een beetje fatsoenlijk voor de dag wil komen bij je klant dan is een youngtimer blijkbaar niet de oplossing als ik het zo bereken. Dan kan je beter die 19 cent p/km tellen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel een vraag over de aaname in de berekening: welke auto van 50 K Euro heeft na 15 jaar 10 K handelswaarde?

De handelswaarde is niet wat je er voor betaalde maar wat je ervoor terug kan krijgen in de markt. Overigens mag je in 5 jaar de investering - de geschatte restwaarde (Euro 500) afschrijven.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, MrVegas zei:

... als je een beetje fatsoenlijk voor de dag wil komen bij je klant dan is een youngtimer blijkbaar niet de oplossing als ik het zo bereken.

Je moet er wel op kunnen vertrouwen dat het 'oude barrel' iedere ochtend weer wakker wil worden en de eindstreep haalt.

Bedrijfszekerheid kost geld ... bedrijfsonzekerheid overigens ook.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.