• 0

Discussie over Bestaand Ondernemersplan

Bij deze, zoals beloofd.

 

Ik heb een paar vragen naar aanleiding van het volgende ondernemersplan:

 

http://www.startupweb.com/pdf/DataMedBPlan.pdf

 

dit is een ondernemersplan voor een bedrijf die een medische database wil gaan ontwikkelen en verkopen.

 

Is dit nou een geweldig ondernemersplan? Om mijn vragen te beantwoorden is het lezen van de executive summary voldoende.

 

Er wordt gezegd dat het doel is om 7 % van de IT-uitgaven van (medium-size) ziekenhuizen te pakken.

Leuk, maar is dat reeel?

In het plan wordt verder wel uit de doeken gedaan hoe ze dat gaan aanpakken, maar nergens is er een marktonderzoek. Zitten de ziekenhuizen echt te wachten op dit database systeem? Willen ze hier echt geld voor gaan uitgeven en wel zoveel als dat ze willen vragen (hoeveel, staat verderop in het plan, maar is even niet belangrijk).

 

Dan kun je aan het eind van je ondernemersplan wel een leuk schema met getalletjes zetten en het aantal benodigd personeel geloof ik wel, maar als je niet de inkomsten kunt genereren die je wilt, valt alles uit elkaar (mijn inziens).

 

Met andere woorden: hoe precies moet je in dit soort getallen zijn? En is zelfs een gericht marktonderzoek wel geloofwaardig?

 

Tussen interesse hebben en daadwerkelijk een product kopen schijnt een groot verschil te zitten.

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi,

 

Ondernemingsplannen zijn belevingsmarketing. Je moet op een plausible wijze de ander overtuigen van de haalbaarheid en realiteit van je idee.

Het is sterk afhankelijk van je product of dienst. Heb je een product/dienst die reeds bestaat en je brengt het uit in een bestaande markt dan kun je er zeker van zijn dat je gigantische problemen met het verkrijgen van marktaandeel zult krijgen, met prijsconcurrentie als direct gevolg. Heel veel starters duiken in dit type markten omdat ze redeneren vanuit hun bestaande sterkte en ervaring: deze dienst/product ken ik, heb ik jaren gedaan en dus kan ik het beter dan mijn baas.

De ondernemingsplannen baseer je op de ervaringscijfers en de marktgegevens van je baas. Deze kunnen heel concreet en betrouwbaar zijn, maar .......er is wel iets sindsdien verandert. Namelijk een nieuwkomer breekt in de marktverhoudingen in. Niettemin kun je en dat zie je ook in dit voorbeeld van databaselevering aan ziekenhuizen; kun je overdreven optimistisch zijn. Dat kan killing zijn.

Alle andere vormen van product intro zijn alleen maar lastiger. En de cijfers zijn dan alleen maar vager en onbetrouwbaarder.

Als ik morgen een nieuw product in een nieuwe markt wil introduceren heb ik geen enkele referentie behalve mijn eigen motivatie. Mijn klanten zien me aankomen en mijn pseudoconcurrenten zullen meesmuilend lachen.

 

Een ondernemingsplan is feitelijke onzin, gewoon omdat we niet hebben geleerd om af te gaan op de emotie van de ondernemer. We willen rationele onderbouwing . Nu die kun je krijgen. Elke ondernemende cijferaar is in staat een illusie neer te zetten die je nog geloofd ook for the time being. Cijfers zijn maakbaar. Maar veel belangrijker zou moeten zijn: het intrinsieke geloof in de ondernemende mens. En dat ontbreekt er nu juist aan.

 

Greetz Pieter

 

 

Live Life Lovingly and Grow!!

Link naar reactie
  • 0

hmmz, had een heel antwoord getypt. knalt MSIE er uit ::)

 

Maar hier komt die nog een keertje:

 

De executive summary vind ik wel kietelen maar ook wat luchtkasteel achtig.

 

Ze gaan voor 7% van het totale ziekenhuizen ICT markt kapitaal. Ze zeggen dat ze in maand 9 een VP marketing en sales aan gaan nemen. Hieruit kan je opmaken dat marketing en sales niet hun sterke kant is, hoe verdedigen ze de 7% dan? Wat is de authoriteit daar?

 

Ik heb ook geen SWOT analyse kunnen vinden. Het is behoorlijk simpel om te maken en een erg goede spiegel.

 

Het prognotiseren van getallen blijft natuurlijk koffiedik kijken maar als je zelf een aantal van je potentieele klanten hebt ondervraagd (en misschien zelfs wat intentie verklaringen los kan krijgen) dan wordt het al meer verdedigbaar. Ik denk dat het grootste risico is dat je jezelf voor de gek gaat houden.

Als je je getallen extra mooi maakt heb je namelijk echt uiteindelijk alleen jezelf te pakken. Als je investeerders weet te overtuigen, maar je bent zelf niet 100% zeker van je getallen dan komt het uiteindelijk allemaal op je eigen bordje terug.

 

Ik vind het plan er wel mooi uit zien maar niet echt vertrouwen uitstralen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Als ik morgen een nieuw product in een nieuwe markt wil introduceren heb ik geen enkele referentie behalve mijn eigen motivatie.

Iemand zei ooit eens op dit forum dat het succes van een onderneming voor 20% van het ondernemersplan afhangt en voor 80% van de feitelijke 'bedrijfsvoering'. En ik geloof best dat je nooit exacte cijfers kunt krijgen, maar het moet toch op zijn minst een beetje kloppend gemaakt kunnen worden met een onderzoek van te voren?

 

Een ondernemingsplan is feitelijke onzin, gewoon omdat we niet hebben geleerd om af te gaan op de emotie van de ondernemer.

is het wat dat betreft handig om in een ondernemersplan een soort analyse van jezelf (en je partners) te maken (sterke punten/zwakke punten) en hoe je elkaar eventueel aanvult?

En waarom je de onderneming wilt starten?

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0
Ik heb ook geen SWOT analyse kunnen vinden. Het is behoorlijk simpel om te maken en een erg goede spiegel.

Dat is dus de zwakte/sterkte-analyse (even op internet opgezocht)? Zo ja, zit dat dan al niet voor een deel in het analyseren van de markt en vooral de concurrentie? Wat dat betreft zijn ze niet op hun zwakten ingegaan. Moet je trouwens hierbij ook persoonlijk worden?

 

Ik vind het plan er wel mooi uit zien maar niet echt vertrouwen uitstralen.

Vanwege de getallen of vanwege de ontbrekende SWOT-analyse?

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Nog een aardige vraag (denk ik):

 

Als je het hebt over emoties, sterkte/zwakte-analyse en kietelen (kietelende executive summary):

 

Is het verstandig om twee versies van het ondernemersplan te schrijven? eentje voor jezelf en eentje voor eventuele investeerders of de bank?

 

bijvoorbeeld:

Die voor de investeerders en de bank nogal kietelend om de aandacht te pakken en eentje die veel meer op de zwaktes ingaat en ook ietwat realistischer is voor jezelf. Als je uitgenodigd wordt kun je ook de mindere zaken bespreken. Een soort sollicitatiebrief zeg maar..

 

Wat dat betreft: zou er ook niet een enorm verschil zitten tussen Amerikaanse businessplannen en de Nederlandse?

 

Het voorbeeld is van een Amerikaans bedrijf!

 

Als ik kijk naar mijn huidig beroep dan zie je een groot verschil tussen Europeanen en Amerikanen bij presentaties op een congres (en je kunt het nu ook goed zien bij de discussie aangaande Irak)

 

Amerikanen zijn veel meer geneigd om het wat bombastischer te doen en alles heel positief te presenteren (op congressen, maar ook bijvoorbeeld hoe geweldig het zou zijn voor de gewone mensen in Irak, dat ze weer voedsel hebben enzo, en dat wordt met een blijde glimlach gepresenteerd, alsof er geen enkele nadeel is)

 

Dus: hoe staat de Europese investeerder t.o.v. een al te ''luchtkastelig" plan. Maar wel kietelend.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ha AOS,

 

De Europesche situatie ken ik niet zo goed. Volgens mij zijn de Britten net zo erg als de Yanken, maar in Nederland brengt bombastme je niet zo ver.

 

Veel meer dan de Angelsaksische wereld, zijn business deals op het Europesche contiment gebaseerd op vertrouwen in de persoon van de ondernemer. Doorzichtig bombastme draagd daar niet aan bij.

 

De goede investeerders vinden het prettig als je praat over je eigen ambities. Ze willen weten wat je drijft. Ze willen ook van JOU horen wat de downside van je plannen zijn. Zij hebben dat natuurlijk allang gezien, maar willen weten hoe JIJ daar tegenaan kijk.

 

Goede investeerders zijn zoiezo meer geïnteresseerd in de mogelijkheden. Dat licht in hun aard. Vreemdvermogen verstrekkers (banken) zijn veel meer gericht op de risoco's. Die zijn op zoek naar argumenten om je verzoek af te wijzen. Daar ga je dus ook anders mee om. Die vertel je je optimistische verhaal.

 

Dus: de manier waarop je jezelf en je bedrijf presenteerd is sterk afhankelijk van de persoon die je voor je hebt.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Een swot analyse is in princiepe simpel en geeft antwoord op een gedeelte van AOS zijn vragen.

Strength & Weaknesses zijn de interne krachten en zwakten. Een groot deel hiervan spiegelt de ondernemer dus aan zichzelf.

Oppertunities & Threats dat zijn de externe markt factoren. Hier kijk je naar de markt, je concurrenten en alle andere dingen waar je zelf niet direct invloed op uit kunt oefenen.

 

De reden waarvoor ik niet veel vertrouwen in het plan heb is door de overpositieve aard daarvan. Ik ben geen investeerder, maar de vraag die ik me stel als ik dit lees: "geloven ze het zelf allemaal zoals het hier staat en zijn ze wel in staat om ook de negatieve dingen te zien?". En eigenlijk minstens zo belangrijk, zijn ze in staat om met negativiteit om te gaan en het te overwinnen?

 

Dit brengt me weer mooi bij het idee van twee verschillende businessplannen, een positieve om mee te showen en een negatieve voor de "realitycheck".

Zoals Nils stelt moet je je "pitch" afstellen op de persoon tegenover je. Ik denk dat je goed punten scoord als je zo veel mogelijk negatieve punten laat zien en dan toch nog met een positief resultaat op de proppen kan komen. Ik denk dus dat één businessplan meer dan genoeg moet zijn.

 

Mooie verhaaltjes daar prikt "de tegenpartij" zo doorheen. Met je businessplan verkoop je jezelf en je idee. Zorg er dus voor dat men het idee heeft: "zo! die man/vrouw heeft hier serieus over nagedacht."

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het plan toch maar even doorgelezen.

 

Only in America! Het plan is een voorbeeld van een "textbook example". De schrijvers hebben keurig de instructie uit het boek gevolgd, maar het is alleen maar gebakken lucht. Het business model klopt niet, de ambities zijn ridicuul en er staat nergens wat het concurentieel voordeel is, dat de ondernemers meebrengen. Het zijn dus ook geen ondernemers. Ze denken in corporate ratio's en zien zichzelf als goedbetaalde directeur van een groot bedrijf dat nog niet bestaat. Ze slaan de pioniersfase helemaal over.

 

De kans dat ze de benodigde 5 miljoen krijgen is op het Europese vasteland nihil. Ze hebben geen ervaring, ze hebben geen product en ze hebben geen markt, kortom, ze hebben niks in te brengen. Bovendien onderschatten ze de concurrentie en de weerstand van de markt. Voordat een middelgroot ziekenhuis een order plaats van een half miljoen bij een bedrijf zoder klanten, moet er veel gebeuren.

 

Een marktpositie verwerven als Key Player op het gebied van electronische patientendossiers vergt een machtpositie. Je moet je klanten kunnen dwingen met je in zee te gaan, anders doen ze het niet. Het EPD is nuttig voor de patienten en de wetgevers, maar niet voor de ziekenhuizen. Voor hen betekend het extra werk en extra protocollen. Het geboden voordeel van het vermeiden van medische fouten, is veel makkelijker op te lossen met stand alone expert systemen, maar ook die werken niet, omdat invoer van alle medische handelijgen veel te veel werk kost en er worden te makkelijk fouten gemaakt.

 

Mijn oordeel: Mooi voorbeeldplan. Inhoudelijk naïf en zwak. Als bedrijf kansloos. Het resultaat van een zeer zorgvuldige invuloefening zorder praktische relevantie.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

hehe wat een TOP antwoord! :D

 

Maareh, het schets dus gelijk het probleem met de vraag "voorbeeld ondernemersplan". Als je een voorbeeld goed in kan vullen dan laat je op alle andere vlakken vaak punten liggen.

 

Iets wat ik dus graag zou hebben zou iets zijn in de trand van "denk stimulans momenten" ofzo. Dit zijn de stappen om het in te vullen, maar dat zijn de dingen waarbij je na moet gaan denken.

 

Of denken jullie dat dit te veel op een handleiding van een standaard in te vullen plan gaat lijken?

 

(aangezien zo ontzettend veel mensen hier om vragen wil ik zeer graag iets van een antwoord vinden)

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Een manier om daar je business te kijken en daar een systematische en begrijpelijke weergave van te geven staat in een eerdere discussie. https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=288 Het komt er op neer dat je eerst omschrijft wat je wil berijken, vervolgens bepaal je wat er moet gebeuren om je doelstellingen te realiseren en aan de hand daarvan kijk je wat je nodig hebt en waar je dat vandaan wil hebben.

 

Prima denkraam, dat een stuk opleverd van 4 tot 6 pagina's, dat je vervolgen aanvult met wat analyses.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.