• 0

Btw verkoop auto van de zaak

(aangepast)

Ik zit al enige tijd te tobben over het volgende.
 

Een auto die op naam van een eenmanszaak staat en waar bij de aankoop de volledige btw is teruggehaald kan privé worden gereden. Hierbij wordt elk 4de kwartaal een btw correctie voor privé gebruik uitgevoerd van 2.7%  vd catalogusprijs. Na zeg 5 jaar een jaarlijkse correctie te hebben uitgevoerd van 2,7% is het originele btw aankoopbedrag in feite volledige betaald. Bij verkoop van deze wagen is de ondernemer in mijn optiek geen btw afdracht meer verschuldigd? Klopt dit? 
 

Stel dat de auto naar privé wordt overgezet en van de balans wordt gehaald, hoe ga ik dan administratief om met de btw verrekening? Hoe ziet de factuur eruit? En hoe vul ik de btw aangifte in?

 

dank voor jullie hulp 

aangepast door Whag1980
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Whag1980 zei:

Bij verkoop van deze wagen is de ondernemer in mijn optiek geen btw afdracht meer verschuldigd? Klopt dit? 

Nee, door gebruik is de auto een bedrijfsmiddel geworden en moet je bij verkoop btw berekenen. Het maakt niet uit of er bij aanschaf btw is teruggevraagd of niet, dit geldt dus ook voor een auto die als margeauto is gekocht.

 

3 uur geleden, Whag1980 zei:

Stel dat de auto naar privé wordt overgezet en van de balans wordt gehaald

Let op: dit mag bij een eenmanszaak alleen in bijzondere situaties.

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ok, dus gezien de auto als bedrijfsmiddel is gekocht zal er ten all tijden BTW moeten worden afgedragen bij verkoop vanuit de onderneming. Maar stel dat er een geldende rede is om de auto naar prive te zetten (bijvoorbeeld staken vd onderneming), hoe ga je dan om met de BTW? 

 

Indien er dan vanuit prive BTW dient te worden betaald dan zou dat toch resulteren in een dubbele BTW afdracht:

- BTW bijtelling voor prive gebruik in periode dat de auto in de onderneming valt, plus

- BTW  afdracht door "verkoop" aan prive

Dat is toch wel gek.

 

Nog ter verduidelijking:

1 Ik koop een auto van 12k prive, btw is 2k, na 5 jaar verkoop ik de auto prive voor 6k --> verlies is dan 6k

2 ik koop een auto op de onderneming (enkel zakelijke kilometers, prive BTW bijtelling is nul), ik betaal 12k en krijg 2k BTW terug.; dus betaal effectief 10k. Later verkoop ik de auto aan een bedrijf voor 6k, ik betaal 1k BTW --> verlies  5k

3 ik koop een auto op de onderneming 12k, krijg 2k BTW terug. Gezien ik de auto ook prive rijdt en ik geen km admin bijhoud, betaal ik gedurende 5 jaar een BTW voor het prive deel van 2.7% (Max BTW/5) elke jaar. Na 5 jaar heb ik in principe de totale BTW betaald. Ik verkoop dan de auto voor 6k, daarvoor betaal ik 1k BTW. Het totaal verlies is dan 12k - 2k (BTW terug) + 2k (BTW prive gebruik) +6k (verkoop) -1k (af te dragen BTW) = 7k

 

Het kan toch zo niet zijn dat ik voor optie 3 meer BTW betaal dan voor optie 1??  

 

 

aangepast door Whag1980
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Whag1980 zei:

Indien er dan vanuit prive BTW dient te worden betaald dan zou dat toch resulteren in een dubbele BTW afdracht:

- BTW bijtelling voor prive gebruik in periode dat de auto in de onderneming valt, plus

- BTW  afdracht door "verkoop" aan prive

Dat is toch wel gek.

 

Nee dat is niet gek..

De jaarlijkse correctie is een correctie op het prive aandeel van de autokosten van dat jaar, in ruil voor die forfaitaire correctie mag je van alle kosten voor de auto het hele jaar alle btw aftrekken en geen km administratie bij te houden. Dat voorkomt dus dat je elke (zakelijke) rit moet vastleggen of bij elk benzine bonnetje maar een deel van de btw mag aftrekken en dat telkens zou moeten uitrekenen.

 

En elke particulier moet bij aanschaf van een auto BTW betalen aan de verkoper (die het afdraagt aan de belastingdienst) het maakt daarbij niet uit of jij (als particulier) de auto van een garage koopt of van je eigen onderneming.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-12-2019 om 12:46, Whag1980 zei:

Na zeg 5 jaar een jaarlijkse correctie te hebben uitgevoerd van 2,7% is het originele btw aankoopbedrag in feite volledige betaald. Bij verkoop van deze wagen is de ondernemer in mijn optiek geen btw afdracht meer verschuldigd? Klopt dit?

 

Ja en nee. Die 2,7% is een forfait voor de btw over het aankoopbedrag én onderhoud. Na vijf jaar is het inderdaad zo dat je geen btw-forfait meer hoeft te betalen over het aankoopbedrag, maar nog wél over het onderhoud. Daarom betaal je na vijf jaar nog slechts 1,5%.

 

Op 21-12-2019 om 12:46, Whag1980 zei:

Stel dat de auto naar privé wordt overgezet en van de balans wordt gehaald, hoe ga ik dan administratief om met de btw verrekening? Hoe ziet de factuur eruit? En hoe vul ik de btw aangifte in?

 

Als je de auto naar privé haalt ná vijf jaar dan betaal je over het overnamebedrag gewoon btw. Dat overnamebedrag moet gewoon een marktconform bedrag zijn.

 

Als je de auto naar privé haalt voordat de termijn van vijf jaar is gehaald, dan moet je de btw-teruggave uit het eerste jaar herzien. In de eerste vijf jaar moet je elk jaar met 20% per jaar corrigeren als je de auto eerder verkoopt dan de herzieningsperiode is afgelopen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Thanks prinsrachid! 

ik lees dat de enige verklaringen om een auto naar privé te halen zijn:

- staken onderneming

- aanschaf andere auto op de zaak

- auto minder dan 10proc nodig 

- wijzigingen in de regelgeving die op voorhand niet bekend waren.

 

maar zou het sowieso niet legaal zijn om dat na 5jaar te mogen doen, de auto is dan immers afgeschreven?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
46 minuten geleden, Whag1980 zei:

maar zou het sowieso niet legaal zijn om dat na 5jaar te mogen doen, de auto is dan immers afgeschreven?

Nee, juist niet. Want hij is dan wel fiscaal afgeschreven, maar economisch niet. Je enige reden voor die beslissing is dan de fiscale reden en dat is juist geen goede reden en in strijd met het beginsel dat je bij aanschaf etiketteert. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Whag1980 zei:

ik lees dat de enige verklaringen om een auto naar privé te halen zijn:

- auto minder dan 10proc nodig 

 

De 10%-regel is niet van toepassing op auto's. In de praktijk hanteert de fiscus de hoofdregel dat je eigenlijk alleen mag heretiketteren naar privé als je de auto volledig privé gaat gebruiken. Er is onlangs wel een gerechtelijke uitspraak geweest waarbij de rechter heeft bepaald dat je de auto naar privé mag halen als je structureel minder dan 500 km per jaar zakelijk rijdt.

 

1 uur terug, Whag1980 zei:

maar zou het sowieso niet legaal zijn om dat na 5jaar te mogen doen, de auto is dan immers afgeschreven?

 

Je auto is meestal na 5 jaar niet afgeschreven. Ik geloof dat de gemiddelde waardedaling van auto's zo'n 12,5% over de eerste 7 jaar is. Je moet dus op een realistische manier afschrijven. In de praktijk betekent dit vaak dat je bijvoorbeeld 10 tot 15% van de aanschafwaarde  per jaar afschrijft (lineair) tot aan de geschatte restwaarde op het moment dat je de auto denkt te verkopen of af te danken. Je kunt ook degressief afschrijven door bijvoorbeeld elk jaar 20% van de boekwaarde af te schrijven. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.