• 0

overname schoonmaakpersoneel

Wij hebben een schoonmaakproject binnen gehaald, tot 3 personen in dienst van verliezende partij.  Een medewerker dienen wij een arbeidscontract aan te bieden de andere twee blijven in dienst van de verliezende partij. De verliezende partij geeft alleen schriftelijk, na lang aandringen, door dat persoon 2 uur per dag werkt in bepaalde werktijd. Een copie van de arbeidsovereenkomst  willen ze niet aan de winnende partij geven. Wel hebben wij loonstroken en uurstaten ontvangen. De uurstaten van de verliezende partij wijken af van de ingeklokte tijden van de werknemer.  Zijn wij nu verplicht om het arbeidscontract over te nemen terwijl wij niet weten wat er nog meer is afgesproken, denk aan afspraken over langere periode van vakantie dan max drie weken, afwijken van de overeengekomen werktijden enz.

Heeft iemand een antwoord?

Carin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Carin,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

36 minuten geleden, carin de wit zei:

Zijn wij nu verplicht om het arbeidscontract over te nemen terwijl wij niet weten wat er nog meer is afgesproken, denk aan afspraken over langere periode van vakantie dan max drie weken, afwijken van de overeengekomen werktijden enz.

Heeft iemand een antwoord?

 

Zie artikel 38 van de CAO: je neemt het arbeidscontract niet over maar  je biedt  een nieuw arbeidscontract aan op basis van de CAO. In artikel 38 staat overigens ook vermeld welke informatie de verliezende partij moet verstrekken.

 

aangepast door Norbert Bakker
Link naar CAO Schoonmaak en glazenwassersbedrijf 2019-2021 toegevoegd

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Dag  Norbert Bakker,

Dank voor je bericht. Maar wij zijn toch wel verplicht om de eventueel afwijkende voorwaarden in zijn huidige contract over te nemen? Of mogen wij hem gewoon wat hij nu heeft een contract van 2 uur per dag met vaste werktijden (waar gezien de inklok staten hij zich niet aan houdt) aanbieden en alle overige voorwaarden conform CAO?

 

dank voor je antwoord

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, carin de wit zei:

Maar wij zijn toch wel verplicht om de eventueel afwijkende voorwaarden in zijn huidige contract over te nemen?

 

Zie ook daarvoor artikel 38, lid 3 t/m 8 (en kijk ook even naar de vetgedrukte overgangsregeling voor bepaalde kosten vanaf 01-01-2020)

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, carin de wit zei:

hij nu heeft een contract van 2 uur per dag met vaste werktijden (waar gezien de inklok staten hij zich niet aan houdt) aanbieden

 

Er kunnen 2 dingen aan de hand zijn ofwel heeft zijn huidige werkgever niet zo scherp toegezien op aanwezigheid. Als hij voor jou werkt kun je hem natuurlijk aanspreken op het feit dat hij geen 2 uur werkt.

Andere reden kan een minimale werkduur zijn in de CAO, ik ken de schoonmaak cao niet goed, maar de meeste CAO's kennen ook een minimale tijd die een (oproep)dienst moet duren, vaak 2 of 3 uur. Dat zou dus ook hier de reden kunnen zijn dat het feitelijk werk maar 1 uur kost maar conform cao 2 uur betaald moet worden als minimale duur van een dienst/werkdag.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

ARBEIDSDUUR EN ARBEIDSTIJD
ARTIKEL 11
ARBEIDSDUUR
De normale arbeidsduur bedraagt gemiddeld 38 uur per week over een periode van 4 weken.
ARTIKEL 12
ARBEIDSTIJD EN RUSTTIJD
1. De Arbeidstijdenwet is van toepassing.
2. Voor de werknemer die gedurende de normale arbeidsduur werkzaam is in een rooster waarbij
zowel gedurende de daguren, avonduren als de nachturen werkzaamheden kunnen worden
verricht, zijn de volgende bepalingen van toepassing:
a. het rooster dient uiterlijk 4 weken van tevoren bekend te worden gemaakt aan de
werknemer.
b. een dienst zal minimaal 4 uur en maximaal 9 uur per dag bedragen en er zal geen sprake
zijn van gebroken diensten.
c. de normale arbeidsduur van gemiddeld 38 uur per week zal in afwijking van artikel 11
bereikt worden over gemiddeld 12 weken.
d. Per 52 weken bedraagt het aantal nachtdiensten eindigend na 2.00 uur maximaal 140, of
maximaal 38 uur arbeid tussen 0.00 uur en 6.00 uur per 2 weken.
e. gedurende een loonperiode van 4 weken worden maximaal 20 diensten ingeroosterd.
3. De werknemer die werkzaam is in een dienst van ten minste 4,5 uur waarbij minimaal 1 uur
werktijd valt tussen 0.00 en 6.00 uur, heeft recht op een pauze van 0,5 uur tijdens deze
dienst. Deze pauze wordt doorbetaald op basis van het uurloon overeenkomstig artikel 1 lid 7
CAO.
4. Als de werkgever nieuwe werkzaamheden opdraagt aan een werknemer die zijn of haar
normale werkzaamheden al heeft beëindigd, dan wordt de tijd tussen de normale en de nieuwe
werkzaamheden als arbeidstijd beschouwd met een maximum van een uur.

 

Artikel 11 en 12 regelen de arbeidsduur en tijden voor de normale arbeidsduur bij 38 uur per week. Bij mijn weten is er voor parttime werkzaamheden geen regeling van minimale arbeidsduur. Dus dient werknemer gewoon 2 uur te werken.

 

Waarschijnlijk een "sleutelpand" zo niet dan zal opdrachtgever met de afwijkende tijden ingestemd hebben.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.