• 0

Meubel import: B2B, B2C of combi?

(aangepast)

Goedenavond,

 

Sinds maart 2018 importeer ik authentieke meubels en woonaccessoires uit India. Vanaf het begin is het idee geweest deze producten in een winkel aan consumenten te verkopen. Echter kwam ik al snel in aanraking met het B2B concept, iets waar ik voor de start nooit over na gedacht had. In eerste instantie leek het nog wat te hoog gegrepen (regelmatige aanvoer nodig, lagere marges dus meer verkopen voor winst etc).

 

Langzaam begin ik mij toch af te vragen of B2B misschien toch de logischere weg is als importeur. Een "normale" woonwinkel koopt gedurende het jaar langzaam in. Natuurlijk moet er bij de start van de onderneming in een keer een hele winkel gevuld worden, maar als die eenmaal gevuld is is het een kwestie van aanvullen Kast er uit, kast erbij. Bank er uit, bank er in. Ze kopen ook in op de ruimte die ze in de winkel hebben, om zo een balans tussen de verschillende artikelen te hebben en de winkel aantrekkelijk te kunnen stylen. 

 

Bij mij ligt dit echter anders. Ik vlieg niet naar India om een enkele kast te kopen omdat er net eentje verkocht is. Een paar (tot nu toe 2) keer per jaar ga in op inkoopreis en verscheep ik een 40ft container. Er komt dus niet erg vaak iets nieuws binnen, maar wel in 1x heel veel. Ik kan dus niet snel van assortiment wisselen, iets wat consumenten misschien wel graag zien. Consumenten kopen 1 kast en denken daar heel lang over na. Een bedrijf koopt zonder al te veel na te denken zo 3 kasten omdat hun winkel nu eenmaal aangevuld moet worden.

 

Echter liggen de marges wel een stuk lager en dit houd mij nog tegen. Daarin tegen verkoop je wel veel sneller en meer (als je genoeg klanten hebt). Het afgelopen half jaar ben ik zo nu en dan al bezig geweest met het promoten van B2B, maar ik vind het nog lastig te combineren met B2C. Vooral: wat voor marges hanteer je? Tot nu toe heb ik 2x een B2B levering gedaan, 1x voor een nieuw te starten winkel, en nog een keer voor een andere winkel op inkoopverzoek vanuit India. De bedragen die per klant besteed werden lagen zeker hoger dan het gemiddelde transactiebedrag van een consument.

 

Het probleem is  dat in de winkel en webshop alles B2C geprijsd is. In principe zou ik kunnen zeggen: voor B2B 50% van de B2C prijs, ex BTW. Maar in een aantal gevallen zou de marge dan te laag zijn. Ge gemiddelde marge die een woonwinkel moet hanteren is toch wel zo'n x2,2. Nu liggen mijn B2C prijzen in veel gevallen lager dan die van mijn collega's. Maar toch wilt een winkel niet graag hoger moeten zitten dan mijn consumenten prijzen.

 

Vandaar het vraagstuk of ik dit wel moet combineren, en zo ja hoe dan.

 

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en suggesties!

 

 

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 bedrijf voor B2B en 1 bedrijf voor B2C, je B2C bedrijf wordt dan dus klant van je B2B bedrijf. Aparte adressen en telefoonnummers hanteren, B2B klanten kopen niet echt heel graag van importeurs die ook aan B2C doen. Voor beide bedrijven een aparte webshop maken. In de B2B webshop laat je alleen prijzen zien aan klanten die ingelogd zijn. Een consument kan dus nooit de inkoopprijzen van de B2B webshop zien. Voorraad en verzending kan je koppelen zodat je in je backoffice geen dubbel werk krijgt. Voordeel is dat als dit werkt je aan nieuwe klanten in je B2B bedrijf een mooi werkend systeem kan aanbieden met voorraad koppeling, dropshipment en wat al niet meer. Ook fysieke winkels die klant worden van je B2B bedrijf kunnen direct in de webshop van je B2B bedrijf inloggen en bestellen. Dus niks geen gehannes meer met orders via de mail of telefoon.

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, AuthenticImport zei:

Een paar (tot nu toe 2) keer per jaar ga in op inkoopreis en verscheep ik een 40ft container. Er komt dus niet erg vaak iets nieuws binnen, maar wel in 1x heel veel.

 

Dit soort import is al heel lang bezig, want ik herinner me die kasten al van een jaar of twintig geleden.

 

Waar ligt jouw expertise? Is dat meer aan de inkoopkant of vind je de verkoop aan particulieren juist het leukst?

 

Denk ook eens aan de affiliate-opzet. Een affiliate verkoopt uit jouw voorraad. Je werkt dan bijvoorbeeld samen met een beperkt aantal winkeliers in grotere steden die enkele meubels hebben staan, maar toegang hebben tot jouw voorraad en daaruit kunnen verkopen met een commissie van 10%-25% (wat je reëel vindt).

 

Het mooiste is als je de frequentie van die container kan opschroeven tot een niveau dat je leveranciers kunnen bijbenen. Doe je ook in stoffen en bijzaken als lampen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

@Markilanosz
Ik heb idd ook zitten denken aan een eigen winkel die ik vanuit de groothandel bevoorraad, met spullen die ik dus van mijn eigen bedrijf koop. Maar dat is eventueel voor de toekomst. Voorlopig wil ik het nog vanuit 1 bedrijfspand doen. 

 

Voor B2B vanuit de webshop zijn er meerdere mogelijkheden, waaronder idd een aparte website (en zelfs bedrijfsnaam natuurlijk), of een linkje op de B2C website.
Momenteel heb ik dat 2e, winkeliers kunnen op de de website een bedrijfsaccount aanmaken. Zodra hun gegevens zijn geverifieerd wordt dit B2B korting verrekend bij de checkout. Ik kan echter binnen het huidige platform alleen een kortingspercentage aan klanten koppelen. Momenteel is dat 40% korting ( wat neerkomt op 50% ex btw). Er is wel een app beschikbaar waarmee ik meer mogelijkheden zou hebben, dus dat is nog een optie.

 

44 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Dit soort import is al heel lang bezig, want ik herinner me die kasten al van een jaar of twintig geleden.

 

Waar ligt jouw expertise? Is dat meer aan de inkoopkant of vind je de verkoop aan particulieren juist het leukst?

 

Denk ook eens aan de affiliate-opzet. Een affiliate verkoopt uit jouw voorraad. Je werkt dan bijvoorbeeld samen met een beperkt aantal winkeliers in grotere steden die enkele meubels hebben staan, maar toegang hebben tot jouw voorraad en daaruit kunnen verkopen met een commissie van 10%-25% (wat je reëel vindt).

 

Het mooiste is als je de frequentie van die container kan opschroeven tot een niveau dat je leveranciers kunnen bijbenen. Doe je ook in stoffen en bijzaken als lampen?

 

Zeker, een aantal van mijn "collega's" bestaan idd al zo'n 20 jaar, of langer. Gert Snel is de oudste en grootste . Verder heb je nog Raw Materials, die overigens ook zowel B2C en B2B doet, maar die doen tegenwoordig vooral nieuw en upcycled. 

Het is nooit mijn droom geweest een winkel te hebben. Wel om op inkoopreis te gaan en ter plekken rond te reizen op zoek naar bijzondere items. Daar geniet ik dan ook het meest van, en dat is de reden dat ik in deze business ben gestapt. Niet dat ik het niet leuk vind om in de winkel te staan, of de boel te stijlen (dat vooral eigelijk), maar niet alleen maar. 

 

Vanaf januari ga ik al beginnen met een kleine stand in Loods 5, daar betaal je echter huur en een commissie van 10%, maar er is veel aanloop (en ook concurrentie natuurlijk).  Verdere verkoop vanuit winkels op enkel commissie is wellicht ook wel een goed idee idd, hoewel ik het merendeel van mijn beschikbare producten het liefst op 1 plek houd zodat klanten in de fysieke eigen winkel ook alles kan zien. Misschien een soort van dropshipping constructie met commissie op andere webshops idd.

In de eerste container (20ft gelukkig) zaten bijna alleen maar kasten. Toen ging het nog niet zo snel met de verkoop. Ik probeer nu zo divers mogelijk in te kopen, en verkoop ook veel accessoires en kleinmeubelen. Neem eens een kijkje op de website, dan krijg je meteen een idee van het assortiment. Nog niet alles staat online (flinke klus) maar het meeste inmiddels wel.

Over 3 weken staat er trouwens weer een inkoopreis gepland!

 

aangepast door AuthenticImport
Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, Branko Collin zei:

Als de hoofdmoot van je verkoop door B2B wordt gevormd, zou je erover kunnen denken de prijzen in je winkel omhoog te gooien, zodat je met de marge wel uitkomt. Je geeft dan ook een sterk signaal aan je zakelijke afnemers dat je niet onder hun prijzen gaat zitten.

 

Is idd ook een tactiek die ik overwogen heb, en waarvan ik denk dat Raw Mateials die ook gebruikt (redelijk hoge prijzen op hun B2C website). Maar voor nu is B2C nog het hoofdkanaal.

Link naar reactie
  • 0
Op 21-12-2019 om 23:27, AuthenticImport zei:

Echter liggen de marges wel een stuk lager en dit houd mij nog tegen

 

Lagere marges zijn vooral een probleem als je volumes (nog) laag zijn.

Maar als ondernemer gedacht.. maakt het uit of je 200x 100 euro verdient of 400 x 50 euro?

Kortom als je B2B gaat verkopen dan heb je meer volume nodig, Maar ondernemers komen ook veel vaker terug dan een consument die koopt 1x in de 10 jaar een kast. Een ondernemer elke maand.

 

Als je werkt zoals jij met eigen inkoopreizen waar je bijna al je handelswaar koopt en je vind dat het leukste deel van je werk dan is de stap naar B2B na verloop van tijd eerdere een natuurlijke stap dan een vreemde.

Het is vooral een kwestie van kansen (kunnen) pakken als ze zich voordoen,  maar ook 2x blijven nadenken voor je nieuwe stappen zet.
Dus niet bij je volgende reis meteen maar een 2e container voor de handel "meenemen" om je B2B handel een boost te geven..
maar gewoon op je komende reis iets meer om je heen kijken en ook leveranciers opschrijven die jij voor jou B2C winkel niet interessant vind maar wel goede handel zou kunnen zijn in NL. Andere optie is voor je komende reis even appen of bellen met de winkels die al wat bij jou hebben ingekocht en vertellen dat je naar India gaat en of je nog wat voor ze mee kan nemen of in elk geval in als je in India ben misschien wat foto's mag sturen met de vraag of het interessant is voor hen..

Ik denk dat bij jou stukje van de meubel markt het probleem van "winkeliers kopen niet graag bij een groothandel die ook een winkel heeft" wat minder speelt omdat veel van jou meubels unieke stukken zijn en geen serieproducties van tientallen of honderden dezelfde kasten (meubels) waardoor je inderdaad in elkaars vaarwater zit.

Juist als je unieke stuks of kleine oplages verkoopt speelt dat concurrentie stuk een stuk minder, als een winkelier van jou een uniek stuk of kleine serie koopt zijn zij de enige die het hebben of aanbieden

 

Nu is jou winkel nog je hoofdinkomen maar met een beetje vooruitziend vermogen wordt in de toekomst B2B je hoofdmoot omdat je goed bent in inkopen en gebruik je de winkel om "restanten" via je eigen winkel alsnog kwijt te raken..

 

 

Ik

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.