• 0

Fiscale gevolgen geruisloze inbreng met auto

Hallo, ik heb hier al heel veel gelezen te hebben, echt een waardevolle bron van informatie!

 

Ik werk asl zpp’er uurtje factuurtje vanuit een eenmanszaak en ben voornemens om volgend jaar vanaf 1-1 wegens fiscale reden vanuit een bv verder te werken.

Nou heb ik echter wederom wegens fiscale reden dit jaar nog een elektrische auto gekocht die ook dit jaar tenaam gesteld moet worden. 

Aangezien ik in de eenmanszaak niet meer dan een laptop en telefoon heb was het idee om de eenmanszaak te staken en een nieuwe bv op te richten.

 

Nu ik de auto gekocht heb verandert dit echter de situatie.

Het zal een uitdaging (wellicht onmogelijk) worden om nog voor einde jaar de bv opgericht te hebben.

Daarnaast vraag ik me af of het niet handiger is om de auto eerst op de eenmanszaak te zetten.

Ik heb een goed jaar gedraaid en moet dus veel (meer dan de waarde van de auto) afrekenen met de belastingdienst tegen het schijf 3 tarief.

 

Het scenario dat ik voor ogen heb:

 

  1. Auto (ex. btw 48.743) op eigen naam zetten
  2. Meenemen in aangifte eenmanszaak, waarmee hij op de balans komt
  3. Dat levert mij de volgende aftrekposten op:
    1. MIA: 0,27 * 40.000 = 10.800
    2. VAMIL: 0,75 * 48.743 = 36.557
  4. Balanswaarde eind 2020 = 12.186
  5. Goede adviseur zoeken die mij kan helpen om de eenmanszaak geruisloos in te brengen met terugwerkende kracht tot 1-1 in de nieuw op te richten bv
  6. Vanuit de bv zou ik mezelf een aannemelijk DGA salaris geven waarmee ik ook echt rond kan komen en de rest “oppotten” in de bv
  7. De auto overschrijven op naam van de bv.

 

Is dit een voor de hand liggend scenario en kan dit met behoud van MIA en VAMIL?

 

Dan zijn we denk ik een aantal maanden verder in 2020 (afhankelijk hoe snel zo’n omzetting kan).

Ik heb dan dus al omzet gedraaid vanuit de eenmanszaak waarover ik normaal IB verschuldigd zou zijn (en geen ondernemerskortingen ivm niet halen 1225 uur).

 

Hoe gaat de fiscus hiermee om

  1. Wordt de reeds gedraaide winst dan gewoon via de IB belast en vanaf oprichting bv DGA salaris via IB en rest VPB
  2. Wordt alle wisnt, dus ook voor oprichting van bv behandelt alsof de bv al actief was vanaf 1-1, dus DGA salaris met terugwerkende kracht via IB en rest VPB

 

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn account kom ik ineens niet meer in , dus maar even opnieuw aangemeld.

 

Bedankt voor je reactie, die had ik reeds eerder gelezen.

Daar is echter sprake van een overgang na 1 tot 2 jaar.

In mijn geval gaat de auto op 30-12 op naam van de eenmanszaak met alle fiscale voordelen.

Vervolgens zou ik dan in 2020 met terugwerkende kracht tot 1-1 geruisloos over gaan naar bv.

 

Aangezien ik begrepen had dat er toestemming gevraagd moet worden aan de belastingdienst voor geruisloze inbreng weet ik niet of dat kan.

Alternatief is nu nog met spoed proberen een bv op te richten en auto direct op balans van bv.
Dat lijkt mij echter fiscaal minder aantrekkelijk dus vandaar mijn vraag of het een voor de hand liggend scenario is.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Dave, 

 

Zonder volledig te kunnen zijn, kun je jouw vragen oplossen met geruisloze inbreng, terugwerkend naar 1-1-20. Bij geruisloze inbreng blijven de MIA en VAMIL namelijk in tact.  

 

Dat wil niet zeggen dat een andere vorm van inbreng niet beter zou kunnen zijn, dat hangt van alle feiten samen af. 

 

Die auto moet dan dus wel nog dit jaar op kenteken staan op jouw naam. Bovendien moet je de MIA VAMIL tijdig aanvragen: https://mijn.rvo.nl/mia-en-vamil

 

Tot slot is er geen toestemming van de fiscus nodig, maar moet je de geruisloze inbreng wel melden. Zo zijn er nog meer formaliteiten, maar voor nu kun je hier verder mee hopelijk. 

 

Groet, Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk, iets anders durf ik niet te zeggen. Ook is nog steeds niet duidelijk of de elektrische auto op de milieulijst 2020 zal staan. In elk geval betekent wachten tot volgend jaar 8% ipv 4% bijtelling en dus mogelijk geen MIA en VAMIL. 

 

 Dus: Wachten tot 2020 met investeren of ruisende inbreng of alleen activa en passiva overdragen aan de nieuwe BV zou eventueel voordeliger uit kunnen pakken dan geruisloos, maar dan neem je tav de MIA en VAMIL wel een gok.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

In 2020 is voor mij het fiscale voordeel weg ivm bijtelling en kan ik beter in mijn huidige auto blijven rijden, dus die optie valt af.

 

Ik dacht dat MIA en VAMIL in 2019 geen nut heeft als ik niet voor de geruisloze inbreng kies.

 

Op de balans van de EMZ staat nu ter waarde van 3K aan laptop/telefoon

Daar zou dan dus de auto bij komen, waar ik 75% VAMIL op toe zou willen passen

 

Wat zou een reden zijn om niet voor de geruisloze inbreng te kiezen

Link naar reactie
  • 0

Geruisloze inbreng kent meer voorwaarden, is complexer en duurder om te realiseren. Verder kunnen er privé of zakelijk andere redenen zijn om niet voor geruisloos te kiezen. Dat blijft lastig te zeggen zonder dossier. 

 

Wat wel klopt is dat geruisloos de enige variant is waarbij MIA en VAMIL niet gecorrigeerd hoeven te worden.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.