• 0

PostNL chauffeur weigert informatie te geven

Beste,

 

Ik zit met een beetje vreemde casus wat mij niet lekker zit. Hopelijk hebben andere ideeën erover. 

 

Betreft een pakketzending van PostNL. Standaard zending zonder handtekening of verzekering. 

Klant heeft pakket niet gehad. Volgens PostNL is pakket afgeleverd in de brievenbus. 

Pakket kan alleen niet door de brievenbus. De brievenbus is 4 cm hoog terwijl het pakket 30 cm hoog is. 

Navraag bij PostNL levert niets op. Althans PostNL geeft aan dat de desbetreffende chauffeur geen informatie wil geven. Daar steekt het mij. De chauffeur wil niet vertellen wat er met het pakket is gebeurd. Hij wil niet zeggen dat het bezorgd is of iets anders. Hij weigert letterlijk antwoord te geven. 

In de reactie van PostNL krijg ik een heel verhaal dat de onderaannemer hiervoor een waarschuwing krijgt en dat als het meer dan 3x gebeurt het contract kan worden beëindigd. 

 

PostNL heeft een gesloten systeem waarbij een pakket van A tot Z wordt gevolgd. Bij de laatste stap heeft chauffeur er bewust voor gekozen om het pakket af te melden als brievenbus zending. Hierdoor is het pakket uit het systeem en niet meer traceerbaar. Wat er dan mee gebeurd is onbekend. 

 

Waarschijnlijk heeft deze chauffeur, door de drukte, geen zin gehad om het pakket te bezorgen bij het huis. Het betreft namelijk een boerderij waarbij de brievenbus aan het begin van het erf staat. Op 100 m staat pas het huis. Misschien dat hij hem bij de brievenbus heeft neergezet en dat een ander hem heeft meegenomen. Maar die dag regende het zeer hard op het moment van bezorging dus zou het pakket zeiknat zijn. En waarom weigert de chauffeur antwoord te geven?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Al jaren geleden PostNL in de ban gedaan.

 

... met zo'n logo kan je verwachten dat er post - brieven én pakketten -  zoek raken.

 

 

 

 

Cosara_Quotes_97_0.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Standaard verzending zonder verzekering,  bij wie ligt dan het risico (en dus het probleem)? Volgens mij bij de klant, die hiervoor niet heeft betaald,  jij hebt hopelijk nog steeds het verzendbewijs?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Standaard verzending zonder verzekering,  bij wie ligt dan het risico (en dus het probleem)? Volgens mij bij de klant, die hiervoor niet heeft betaald,  jij hebt hopelijk nog steeds het verzendbewijs?

 

Bij levering aan consumenten is dat afhankelijk van wie de vervoerder heeft gekozen: https://www.acm.nl/nl/levering

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

bij wie ligt dan het risico (en dus het probleem)? Volgens mij bij de klant, die hiervoor niet heeft betaald

 

Het hangt van een paar factoren af, maar het risico van de levering ligt vrijwel nooit bij de klant.

Als de klant een consument is, dan ligt het sowieso niet bij hem. Jij hebt als webwinkel de plicht om te leveren. Dat kan je niet afschuiven door ook een optie voor verzekerd verzenden aan te bieden.

 

4 minuten geleden, Richard Theuws zei:

Bij levering aan consumenten is dat afhankelijk van wie de vervoerder heeft gekozen: https://www.acm.nl/nl/levering

 

Alleen als de klant zelf een vervoeder aangedragen heeft die niet behoort tot een keuze die jij hem als ondernemer voorgelegd hebt. Dus bijvoorbeeld als de consument belt om een vervoerder te gebruiken waar jij zelf niet mee werkt.

 

 

Als de klant een ondernemer is, dan hangt het af van de voorwaarden die je hanteert. Ook dan is het meestal zo dat het risico pas overgaat naar de klant als het product daadwerkelijk in het bezit is van de klant.

 

Als PostNL niet kan aantonen dat er daadwerkelijk geleverd is, wat altijd een beetje een welles-nietes verhaal is, dan heb je in het meest gunstigste geval recht op een vergoeding volgens de AVG (niet te verwarren met die privacywet), maar dat is slechts een paar euro per kilo.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Wouter Hol zei:

dan heb je in het meest gunstigste geval recht op een vergoeding volgens de AVG (niet te verwarren met die privacywet)

 

Je bedoelt wellicht de AVC?(Algemene Vervoers Condities) ?

 

5 uur geleden, Wouter Hol zei:

maar dat is slechts een paar euro per kilo.

 

€ 3,40 per kilogram inderdaad, maar die limiet valt te doorbreken bij opzet of bewuste roekeloosheid van de vervoerder. En als de vervoerder geen goede verklaring kan geven of niet wil geven voor wat er gebeurd is, lijkt me bewuste roekeloosheid (poststuk aan de weg achterlaten) of zelfs opzet (poststuk niet geleverd maar achterover gedrukt) weliswaar lastig maar niet onmogelijk  aannemelijk te maken. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

als niet verzekerd is en je rechtstreeks met PostNL te maken heb heb je kort gezegd pech.

Ik heb brieven van postNL gehad in verleden die gewoon aangaven: de pakketbezorger  heeft het pakket voor de deur bij de ontvanger gezet (aan een drukke weg) en mogelijk is het daar door een ander meegenomen.

Maar... u had het niet verzekerd verzonden dus dat is jammer maar we vergoeden niks, moet je het de volgende keer maar verzekerd verzenden.

 

het interesseert ze simpelweg niks dat ze door nalatig handelen voor gezorgd hebben dat het verdwenen is.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Norbert Bakker zei:

En als de vervoerder geen goede verklaring kan geven of niet wil geven voor wat er gebeurd is, lijkt me bewuste roekeloosheid (poststuk aan de weg achterlaten) of zelfs opzet (poststuk niet geleverd maar achterover gedrukt) weliswaar lastig maar niet onmogelijk  aannemelijk te maken. 

 

Inderdaad lastig, zeker als de persoon die het "bezorgd" heeft gewoon geen enkele medewerking of verklaring geeft. PostNL kan dat wel zeggen de overeenkomst met die onderaannemer op te zeggen, maar daarmee heb je je pakket niet terug, en ook geen compensatie voor de waarde. 

 

Die chauffeur is vast "vergeten" wat er gebeurd is - wellicht heeft-ie het gewoon in de regen bij de brievenbus neergegooid, en is het alsnog door een ander gejat - of erger: hij heeft het zelf gejat (zag het er kostbaar uit?).  Hoe dan ook denk ik dat het hem zijn baan kost om iets te bekennen, dus vergeten is beter :D

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.