• 0

Aanloopkosten en boekhouding

Ik heb een vraag over aanloopkosten. Ik ben  op 1-1-2018 mijn eenmanszaak gestart maar heb voor die tijd in 2017 een aantal kosten gehad , zoals entree fee van de franchise  waar ik bij aangesloten ben en opleidingskosten. Ik heb deze facturen opgestuurd naar de belastingdienst met het verzoek tot BTW teruggave en die heb ik ook ontvangen in juli 2018.

 

Nu zit ik er alleen mee hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken. Ik had  de BTW teruggaaf opgenomen als verrekeningen, maar dit schijnt niet te mogen. De facturen zelf heb ik niet verwerkt in de boekhouding van 2018.

 

Ik doe de boekhouding via E-boekhouden, omdat ik starter ben, heb ik geen beginbalans gemaakt, dat was ook niet nodig volgens de handleiding van dit programma. 

 

Kan iemand mij hiermee helpen?  

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je starter bent, lijkt het me inderdaad niet nodig om een (afwijkende) beginbalans in te vullen, omdat je immers met alles op nul begint. Dat lijkt me dus goed.

 

Vervolgens is het zo dat je aanloopkosten binnen vijf jaar gewoon nog mag aftrekken van je winst in het eerste jaar dat je begint. Als je dus kosten hebt in de loop van 2017 en je onderneming begint in 2018, dan mag je die factuur dus gewoon in 2018 aftrekken. In dit geval lijkt het me handig dat je factuur gewoon inboekt op bijvoorbeeld 1 januari 2018 inclusief het juiste btw bedrag. Op die manier vallen de kosten in het juiste jaar (2018) en komt ook de btw in de boekhouding (die heb je immers ook terug gekregen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.