• 0

Begin van het jaar Loondienst, Eind van het jaar ZZP (Inkomstenbelasting vragen)

hi allemaal,

 

ik ben 4 maanden geleden begonnen als ZZP'er. Daarvoor was ik in loondienst (dus 8 maanden loondienst dan gestopt en 4 maanden ZZP). Nu ik vraag me af of mijn inkomstenbelasting klopt. Ik zie bij mijn laatste loonstrook (van loondienst) hieronder getalen:

BRUTO 28,000

HEFF.PL.LOON 30,000

LB/PR.VOLKSVZ. 10500 euros

 

Hieronder mijn vragen:

1- welke moet ik als mijn inkomst vanuit loondienst vermelden op mijn aangifte (wat voor de BRUTO staat of HEFF.PL.LOON?)

2- ik dacht LB/PR.VOLKSVZ. de ingehouden loonheffing is, maar als ik mijn gegevens in mijn voorlopige aanslag 2019 invullen, dan berekent die dat de ingehouden loonheffing zo'n 5000 euros is. heb ik het verkeerd begrepen (LB/PR.VOLKSVZ. niet de loonheffing is?) of is er bij de eindverekenning te veel loonheffing ingehouden door mijn vormalige werkgever?

 

P.S. ik had namelijk lease auto in die periode die ik in dienst was.

 

 

gr!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 minuten geleden, Henkschen zei:

1- welke moet ik als mijn inkomst vanuit loondienst vermelden op mijn aangifte (wat voor de BRUTO staat of HEFF.PL.LOON?)

 

Dat is HEFF.PL.LOON (Heffingsplichtig loon). Dit is het bedrag waarover je de 'plicht' hebt loonheffingen te betalen. BRUTO is namelijk alleen het bedrag dat je voor je werk kreeg, en dat is nog exclusief een aantal extra zaken waarover je belasting ook moet betalen (bijvoorbeeld een auto van de zaak).

 

6 minuten geleden, Henkschen zei:

2- ik dacht LB/PR.VOLKSVZ. de ingehouden loonheffing is, maar als ik mijn gegevens in mijn voorlopige aanslag 2019 invullen, dan berekent die dat de ingehouden loonheffing zo'n 5000 euros is. heb ik het verkeerd begrepen (LB/PR.VOLKSVZ. niet de loonheffing is?) of is er bij de eindverekenning te veel loonheffing ingehouden door mijn vormalige werkgever?

 

LB/PR.VOLKSVZ. is "Loonbelasting en premie volksverzekeringen". Deze tezamen vormen de ingehouden loonheffingen.

 

Als ik zo naar de bedragen kijk, dan kan het inderdaad zijn dat je werkgever de zogenaamde "Loonheffingskorting" niet heeft toegepast. Dat is een belastingkorting die je normaal krijgt. Om deze korting via je werkgever te krijgen moet je alleen wel vooraf een formulier invullen. Het kan zijn dat dit formulier niet goed is ingevuld, of dat de werkgever het simpelweg niet goed heeft toegepast. Op zich is dat niet erg, want bij je aangifte over 2019 krijg je dat bedrag alsnog vanzelf terug, zoals je nu merkt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie Prinsrachid.

 

Mijn werkgever was niet blij dat ik weg wilde en we hadden discussies hiervoor. dus het was niet beeindigd "on good terms!". Vandaar wil ik niet zomaar aan hem dit vragen. Maar is dat wat ik moet via mijn ex werkgever oplossen of via belastingdienst? in andere woorden, wat is de eerste stap om dit te checken/corrigeren?

 

 

gr.

Henk

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Henkschen zei:

Maar is dat wat ik moet via mijn ex werkgever oplossen of via belastingdienst? in andere woorden, wat is de eerste stap om dit te checken/corrigeren?

 

Volgens mij hoef je niks te doen nu. Anders dan even wachten tot je aangifte inkomstenbelasting kan/mag doen. Vanaf 1 maart komen de vooraf ingevulde IB aangiften beschikbaar en daarin staan ook de meest actuele loondienst inkomsten want:

 

1. Jou werkgever is wettelijk verplicht voor 1 februari

a. aan jou een jaaropgave te verstrekken

b. een "jaaraangifte" te doen bij de belastingdinenst.

bij a laten "boze ex-werkgevers" nog wel eens verstek gaan en sturen die niet op. Maar de gegevens van het jaarwerk aan de belastingdienst zal wel gebeuren en die gegevens verschijnen op 1 maart automatisch in een vooringevulde aangifte inkomstenbelasting.

 

Waarschijnlijk is het makkelijkste om tot 1 maart te wachten dan worden je loondienst inkomsten vermeld in de aangifte en hoef je alleen je zzp inkomen aan te vullen.

Alle eventuele fouten in de afrekening van de loonheffing zullen dan automatisch verrekend worden.
Als jou werkgever niet bereid is jou nu de meest actuele gegevens te verstrekken of vragen te beantwoorden is zelf gaan gokken in een voorlopige aanslag ook niet handig.

Zie het maar even als voordeel, als je werkgever echt teveel heeft geheven scheelt dat straks weer in het bedrag dat je nog moet betalen vanwege je zzp-inkomsten.

Per saldo zal je niet tekort gedaan worden

 

Link naar reactie
  • 0
11 minutes ago, Roel J said:

 

Volgens mij hoef je niks te doen nu. Anders dan even wachten tot je aangifte inkomstenbelasting kan/mag doen. Vanaf 1 maart komen de vooraf ingevulde IB aangiften beschikbaar en daarin staan ook de meest actuele loondienst inkomsten want:

 

1. Jou werkgever is wettelijk verplicht voor 1 februari

a. aan jou een jaaropgave te verstrekken

b. een "jaaraangifte" te doen bij de belastingdinenst.

bij a laten "boze ex-werkgevers" nog wel eens verstek gaan en sturen die niet op. Maar de gegevens van het jaarwerk aan de belastingdienst zal wel gebeuren en die gegevens verschijnen op 1 maart automatisch in een vooringevulde aangifte inkomstenbelasting.

 

Waarschijnlijk is het makkelijkste om tot 1 maart te wachten dan worden je loondienst inkomsten vermeld in de aangifte en hoef je alleen je zzp inkomen aan te vullen.

Alle eventuele fouten in de afrekening van de loonheffing zullen dan automatisch verrekend worden.
Als jou werkgever niet bereid is jou nu de meest actuele gegevens te verstrekken of vragen te beantwoorden is zelf gaan gokken in een voorlopige aanslag ook niet handig.

Zie het maar even als voordeel, als je werkgever echt teveel heeft geheven scheelt dat straks weer in het bedrag dat je nog moet betalen vanwege je zzp-inkomsten.

Per saldo zal je niet tekort gedaan worden

 

 

Dankjewel voor de toelichting! nu ben ik zeker opgelucht!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.