• 0

Micro factory? Digital twin?

Hallo,

 

ik heb me de laatste tijd enigzins verdiept in maakindustrie en productielijnen. Ik vraag me eigenlijk af of er miniatuur productie lijnen bestaan? Wellicht voor educatieve doeleinden? Als speelgoed? Er is (of was) een beweging van "Makers" en DIY ... maar wat is er allemaal van terecht gekomen? Of moet het nog gaan gebeuren? Lokale productie om transport kosten te sparen? Ambacht automatiseren?

 

Gartner propageert dat het bouwen van een digital twin voor een fabriek een trend is. Je kunt de impact van veranderingen dan eerst in een simulator testen alvorens de aanpassingen werkelijk in een fabriek door te voeren. Als je dan z'on digital twin hebt voor een fabriek, kun je dan daar ook de bill-of-materials uit af leiden (lijkt me wel)? En kun je de digital twin dan ook in licentie verkopen? Als dit dan een micro factory is, dan kun je theoretisch op elke plek ter wereld een productie op starten? Uiteraard moet het product qua kostprijs (grondstoffen) zich wel lenen voor kleinschalige productie ... als je de micro factory dan commercieel zou willen exploiteren ... maar misschien is het ook gewoonweg goed genoeg als je kunt leren van het opbouwen van een dergelijke miniatuur productie lijn ... of iemand iets kunt laten zien ...

 

Er bestaan simulatoren om digitaal een productie lijnen te simuleren. Er zijn bedrijven welke 3D een schaal model voor je productie lijn kunnen produceren. Maar niets van dit alles levert werkelijke eindproducten en kan echte fysieke grondstoffen bewerken.

 

Als voorbeeld:

Wie levert een miniatuur chocolade productie lijn waar cacao naar binnen gaat, en chocolaadjes naar buiten komen?

 

Het beste zou natuurlijk zijn dat z'on miniatuur productie lijn opgebouwd wordt uit klikbare modules als Lego. Waarom geen silo waar 1 kilo meel in past? Door verschillende combinaties kun je dan misschien ook iets anders maken dan chocolade. Bestaat zoiets? Of is dat nog te futuristisch? Is dat dan een business idee? En bestaat er dan markt voor?

 

Ik heb redelijk wat Google search werk gedaan. Ik heb iets dergelijks niet kunnen vinden, maar misschien zijn er hier mensen met meer ervaring op dit vlak. En kunnen deze mensen voor andere ideeën zorgen of verdere inspiratie bieden?

 

Hartelijk dank! René Heuven

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Penny Blossom assembly process

 

Verder snap ik niet zo goed wat een miniatuur productielijn is. Van cacao naar chocolaatje? De productielijnen die ik via Youtube en vakantiebaantjes ken, gaan allemaal van halffabrikaat naar eindproduct, niet van grondstof naar eindproduct.

 

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Branko Collin zei:

Penny Blossom assembly process

 

Verder snap ik niet zo goed wat een miniatuur productielijn is. Van cacao naar chocolaatje? De productielijnen die ik via Youtube en vakantiebaantjes ken, gaan allemaal van halffabrikaat naar eindproduct, niet van grondstof naar eindproduct.

 

 

=> Leuk :). Wel gelachen :). Ben inderdaad ook fan van de Big Bang Theory :). Mij ging het meer om een geautomatiseerde productie lijn ;). En niet noodzakelijk om de tijd voor een productie lijn te optimaliseren ;). "Van cacao naar chocolaatje" was meer bedoeld als voorbeeld. Ik zoek niet specifiek een miniatuur productie lijn als zijnde dat er een eindproduct uit zou moeten komen, hoewel dat veel mensen wellicht meer zou aanspreken dan als slechts een halffabrikaat het eind station zou zijn.

 

Voor mij is een miniatuur productie lijn een nagebouwde productielijn op kleinere schaal - zoals er bijvoorbeeld ook levensechte schaalmodellen te koop zijn van automerken (als collector items). Nagebouwde productie lijnen op kleinere schaal vind ik wel, maar deze productie lijnen bewegen dan niet meer, en je kunt er geen grondstoffen in stoppen en eindproducten uithalen. Ten minste: nog niet gevonden.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, rene1 zei:

Voor mij is een miniatuur productie lijn een nagebouwde productielijn op kleinere schaal - zoals er bijvoorbeeld ook levensechte schaalmodellen te koop zijn van automerken (als collector items). Nagebouwde productie lijnen op kleinere schaal vind ik wel, maar deze productie lijnen bewegen dan niet meer, en je kunt er geen grondstoffen in stoppen en eindproducten uithalen. Ten minste: nog niet gevonden.

Oke, je zoekt de modeltreintjes van de productielijnen. Met welk doel dan? Want als je dat beter kan uitleggen is het ook makkelijker zoeken en begrijpen...

 

Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, MrHTTP zei:

 

Bedoel je zoiets? :partying-face:

 

Best leuk, en premium, speelgoed...

Ik vind dit inderdaad wel innovatief. Het is niet echt een productie lijn of modulair van opbouw, maar je stopt er grondstoffen in, er komt een eindproduct uit, ..., het is wel productie op kleinere schaal ... het lijkt me niet echt een educatieve doelstelling te hebben ... maar je zult er ongetwijfeld wel iets van kunnen leren ... ik zocht eigenlijk meer iets waarbij je helemaal geen handmatige handelingen meer hoeft uit te voeren, bijvoorbeeld een mini transportband, met mini silo's. mixers, etc.

Link naar reactie
  • 0

rene1,

 

ik ben wel benieuwd of je zelf nog weer wijzer geworden bent en of je inmiddels ook voorbeelden kunt en wilt delen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.