• 0

Mag je zomaar foto's plaatsen op je website?

Hoi,

 

Ik heb een vraagje. Mag je zomaar foto's op je website plaatsen van merken en winkels? Of moet je daar altijd toestemming voor vragen bij desbetreffend bedrijf/winkel? En kun je zelfs strafbaar zijn als je dit niet gedaan hebt.....

 

Alvast bedankt voor je reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, dat mag niet.

 

Over het algemeen vallen deze afbeeldingen onder het auteursrecht en mogelijk ook het merkenrecht.

Je zult altijd toestemming moeten vragen aan de eigenaar van deze afbeeldingen voor plaatsing op jouw website.

Misbruik is inderdaad strafbaar.

 

Nu weet ik niet precies wat voor afbeeldingen je precies zoekt, maar er zijn ook zogenaamde beeldbanken waarvan je de beelden wel mag gebruiken zonder hiervoor rechten te hoeven betalen.

Nadeel is dat deze beelden door meerdere mensen gebruikt worden, en de kwaliteit niet je van het is.

 

Misschien kun je aangeven wat voor soort beelden je zoekt.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het gaat mij om winkelpanden hier in het centrum. Ik wil (misschien) een website maken over het historische stadje waar ik woon en zo een impressie geven van de winkels die ons stadje heeft (één winkelstraat).

 

Je krijgt dus de voorkant van het pand van de blokker te zien, en net zo van de primera en de zeeman enz. Het merk/ de naam staat er dus op. Maar ook hier zal ik dus al toestemming voor moeten vragen?

 

Dank je!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het gaat mij om winkelpanden hier in het centrum. Ik wil (misschien) een website maken over het historische stadje waar ik woon en zo een impressie geven van de winkels die ons stadje heeft (één winkelstraat).

 

Je krijgt dus de voorkant van het pand van de blokker te zien, en net zo van de primera en de zeeman enz. Het merk/ de naam staat er dus op. Maar ook hier zal ik dus al toestemming voor moeten vragen?

 

Dank je!

 

Dat klinkt meer als een hobby site.

Het gaat dus niet om het commercieel gebruik maar om een overzicht van panden waarop ook nog het een en ander aan reclame-uitingen hangt.

Een dergelijke website is dus meer reclame voor de eigenaar van het pand.

Ik geloof niet dat je hier problemen mee krijgt, al ben ik geen jurist.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zou zeggen dat je dat bijna geen problemen op kan leveren. Maar om er zeker van te zijn kun je natuurlijk, als je de foto neemt ff naar binnen lopen om te vragen of ze er een probleem mee hebben.

Zoals je zelf zegt is het maar 1 straat, dus dat is te doen ;-)

Link naar reactie
  • 0

Het betreft openbaar gebied, dus daar zul je geen problemen mee krijgen, zolang je de foto's maar zelf maakt.

 

Ik ben het met Nonex (en WillemJ) eens. Als je de foto's zelf maakt en de (goede) naam van de winkels niet misgebruikt om klanten te trekken, is er niks aan de hand.

 

Je mag bijvoorbeeld geen foto van de Blokker prominent op je site zetten om meer huishoudelijke artikelen te verkopen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Sinds vorig jaar zijn is de beeldrechtpositie van architecten en otnwerpers veranderd. Voorheen viel een gebouw op foto onder het beeldrecht en was er een vergoeding voor verschuldigd. Sinds vorig jaar is besloten dat een gebouw of anderszijds ontworpen object in de openbare ruimte niet meer onder het beeldrecht vanlt en niet meer vergoedingsplichtig is als het odnerdeel uitmaakt van het stedelijk landschap/openbare ruimte en niet het het vroonaamste afgebeelde is in een advertentie of commercial.

 

Een reclame voor de nieuwe mercedes gesshoten voor het Educatorium van Rem Koolhaas is dus niet vergoedingsplichting. Als de Mercedes binnenin het Educatatorium is dus wel vergoedingsplichting: het karakter van het gebouw levert een weenlijke bijdrage aan de advertentie. in dat geval kan de architect een vergoeding vragen.

 

Vanuit dit principe veronderstel ik dat ook het plaatsen van merken of logos in de openbare ruimte niet beschermd is: als je foto's maakt van een historische situatie, of zelfs van een historisch pand, zou het logo op het pand (en dus geplaatst in de openbare ruimte) niet bijzonder beschermd zijn. Immers, anders zou geen enkele makelaar een foto uit een winkelstraat op zijn site kunnen plaatsen en zou geen enkel sufferdje een foto van de winkelstraat kunnen publiceren.

 

Mocht je iedereen te vriend willen houden, dan zou je het ze even kunnen melden. Niet om toestemming vragen, maar gewoon naar de site verwijzen en aangeven wat en waarom de foto's gepubliceerd zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.