• 0

Uitgezonderde diensten leveren in een ander EU land - VAT

(aangepast)

Hallo allemaal,

Ik ben begin net als zzper (actief in 2 EU-landen), maar wordt een beetje van het kastje naar de muur gestuurd wat betreft de EU-VAT/BTW regels voor uitgezonderde diensten. Als iemand bekend is met de volgende situatie hoor ik heel graag over jullie ervaringen!

In dit geval betreft het de categorie "diensten die te maken hebben met cultuur, kunst, sport, wetenschap, ontspanning of onderwijs" en is het lever-land Ierland. Volgens de belastingdienst hier moet de VAT hieover door Ierland bepaald en afgedragen worden. Aan die kant wordt me echter aan de éne kant  verteld dat ik me daar moet registreren om VAT af te dragen, aan de andere kant, dat in dit geval de ontvanger van de diensten (B2C) daar verantwoordelijk voor is, tenzij deze een "non-taxable legal person" is. Ik kom er niet uit: moet ik me nu wél registeren en VAT rekenen die vervolgens niet wordt afgedragen?? Normaliter rekent een kleinondernemen in Ierland met een beperkt inkomen helemaal geen VAT - zou het dan dus niet handiger zijn een tweede uitvalsplaats in Ierland te registreren?  Daarmee samen hangt dat in Nederland nu een evenredige regeling (KOR) wordt ingevoerd waar door ik vanaf het volgende kwartaal óók geen btw hoef te rekenen, maar ik nergens kan vinden welke regeling dan voorrang heeft: is de KOR regeling ook van toepassing op de in Ierland geleverde diensten?

Alvast bedankt voor het advies! Als ik hier iets over het hoofd zie hoor ik het ook graag!

aangepast door Nicole19
misspelling
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Nicole,

 

Ik wil best het e.e.a. uitleggen, maar je verhaal is te warrig om hier chocola van te maken.

 

Wat betekent "de VAT hieover door Ierland bepaald en afgedragen worden" bijvoorbeeld? Wat is BTW "bepalen en afdragen"? Of je bepaalt (het tarief, de afdrachtsplicht etc.) of je draagt het af (indien verschuldigd dan) namelijk. Wat bedoel je precies...

 

En wat moet "de ontvanger van de diensten (B2C) daar verantwoordelijk voor is" betekenen? Een 'ontvanger' (het heet eigenlijk afnemer, maar dat terzijde nu) bij een B2C dienst is een particulier... Die dragen geen BTW af! Wat bedoel je...

 

DUS, terug naar de basis:

 

- Wie is de dienstverrichter en in welk land is die gevestigd?

- Wie is de afnemer van de dienst en in welk land is die gevestigd?

- Wat voor dienst betreft het precies?

- In wel land wordt de dienst verricht?

 

Al je begint met hier antwoord op te geven, dan komen wij vast verder.

 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Haha sorry Shoptillyoudrop! Dan weet je dus meteen hoe verhelderend de Ierse belastingdienst was!

Terug naar de basis:

- Wie is de dienstverrichter en in welk land is die gevestigd?   Ik, Nederland

- Wie is de afnemer van de dienst en in welk land is die gevestigd?   particulier (maar gebonden aan een universiteit, mocht dat ook nog relevant worden)

- Wat voor dienst betreft het precies?   Archiefonderzoek (wetenschappelijk)

- In welk land wordt de dienst verricht?  Ierland

Mocht ik er toch ergens iets van begrepen hebben, dan zou ik dus (afhankelijk van of de nieuwe KOR wel of niet van toepassing is) gewoon BTW moeten rekenen (21% in Ierland geloof ik). Het probleem daarmee is evtl dat mijn klant er vanuit gaat dat er geen BTW gerekend wordt, want dat hoeven kleinondernemers in Ierland zelf niet...

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ah, dat is beter...!

 

Hier volgt "deel 1" van de uitleg:

 

'Archiefonderzoek' door jou als NL ondernemer voor iemand zonder BTW nummer is een B2C dienst.

Hoofdregel bij B2C (m.b.t. de omzetbelasting) is dat de dienst verricht en belast wordt (qua BTW dus) in het land van de dienstverrichter.

M.a.w.: je moet gewoon Nederlandse BTW berekenen en afdragen hier.

(Behalve dan wanneer je volgens de nieuwe KOR geen BTW in rekening mag brengen natuurlijk.)

 

En nu "deel 2"...:

 

Er zijn enkele uitzonderingen/speciale regelingen hier.

Ik moet wel even kijken of er iets betreffende "wetenschappelijk archiefonderzoek" of dergelijke geregeld is. Weet ik niet zo uit mijn hoofd, zoek ik straks op. Je hoort het.

 

EDIT:

--------

Ik kan geen uitzonderingen vinden waar hier eventueel van toepassing zouden kunnen zijn, dus ik zou zeggen:

Gewoon 21% NL BTW in rekening brengen (of opteer voor de 'nieuwe KOR').

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ok! bedankt! Dus als ik het goed begrijp valt dit niet onder artikel 54 van het EU VAT-Directive?

"B2C services relating to cultural, artistic, sporting, scientific, educational, entertainment and similar activities will be taxed at the place where those activities actually take place"  [Bron: https://ec.europa.eu/taxation_customs/business/vat/eu-vat-rules-topic/where-tax_en]

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

22 uur geleden, Nicole19 zei:

- Wie is de afnemer van de dienst en in welk land is die gevestigd?   particulier (maar gebonden aan een universiteit, mocht dat ook nog relevant worden)

 

Dat zou inderdaad wel eens relevant kunnen zijn.

 

In Kluwer's Fiscale Encyclopedie De Vakstudie staat als commentaar over dit ontwerp "Tot de wetenschappelijke activiteiten behoort het verrichten van wetenschappelijk onderzoek."

Vervolgens verwijzen ze echter naar HvJ EU 7 oktober 2010, zaak C-222/09 (Kronospan) m.b.t. de vraag wanneer er daadwerkelijk sprake is van wetenschappelijk onderzoek.

Die zaak ging over een ingenieursbureau dat in opdracht van een privaat bedrijf onderzoek naar emissies deed.

Daarbij was het hof van oordeel dat er pas sprake is van wetenschappelijk activiteiten als het onderzoek ten behoeve van een groot aantal personen wordt uitgevoerd. Als je enkel een rapportje schrijft dat naar een enkele private opdrachtgever gestuurd wordt, is dat niet het geval.

 

Quote

24      Zoals blijkt uit de rechtspraak van het Hof, hebben de in artikel 9, lid 2, sub c, van de Zesde richtlijn bedoelde diensten als kenmerk dat zij worden verricht ten behoeve van een groot aantal personen, namelijk alle personen die, in diverse hoedanigheden, aan culturele, artistieke, sportieve, wetenschappelijke, onderwijskundige of vermakelijkheidsactiviteiten deelnemen (zie arrest Gillan Beach, reeds aangehaald, punt 23).

 

25      In casu blijkt uit de verwijzingsbeslissing evenwel dat de door Kronospan verrichte diensten niet werden verricht ten behoeve van een groot aantal personen, doch ten behoeve van een enkele Cypriotische afnemer, zijnde de opdrachtgever van de in het hoofdgeding aan de orde zijnde onderzoeks‑ en ontwikkelingswerkzaamheden. De omstandigheid dat de enige ontvanger van deze diensten de resultaten van de werkzaamheden waartoe hij opdracht heeft gegeven, moet verkopen aan derden of aan vennootschappen die tot dezelfde groep als hij behoren, is in dit verband van geen belang. Op grond van het feit dat de ontvanger van deze diensten in het kader van zijn economische activiteiten deze resultaten bij een ruim publiek zal bekendmaken, kan immers niet worden aangenomen dat deze diensten werden verricht ten behoeve van een andere persoon dan deze ontvanger.

 

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
On 29/12/2019 at 14:38, Maxn said:

 

 

Dat zou inderdaad wel eens relevant kunnen zijn.

 

In Kluwer's Fiscale Encyclopedie De Vakstudie staat als commentaar over dit ontwerp "Tot de wetenschappelijke activiteiten behoort het verrichten van wetenschappelijk onderzoek."

Vervolgens verwijzen ze echter naar HvJ EU 7 oktober 2010, zaak C-222/09 (Kronospan) m.b.t. de vraag wanneer er daadwerkelijk sprake is van wetenschappelijk onderzoek.

Die zaak ging over een ingenieursbureau dat in opdracht van een privaat bedrijf onderzoek naar emissies deed.

Daarbij was het hof van oordeel dat er pas sprake is van wetenschappelijk activiteiten als het onderzoek ten behoeve van een groot aantal personen wordt uitgevoerd. Als je enkel een rapportje schrijft dat naar een enkele private opdrachtgever gestuurd wordt, is dat niet het geval.

 

 

 

Bedankt voor de gedetailleerde info! Dan hoef ik me daar inderdaad geen zorgen over te maken. Ik zal hier terugposten als het anders blijkt uit te vallen.

 

Gelukkig nieuwjaar aan jullie beiden!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.