• 0

Wanneer ben je als werkgever Eigen risicodrager?

Hoi , ik zit al een tijdje met een nogal domme (basis) vraag, maar ik ga hem toch hier stellen :

 

Wanneer ben je als werkgever een eigen risico drager ? wij hebben personeel (3 mensen 40 uur basis) en 5 mensen op oproep basis.

 

wij betalen bij aangifte loonbelasting de volgende premies

 

* ww premie

* wao / iva / wga

* whk

 

uiteraard komen er nog andere zaken bij, maar dit zie ik staan op het aangifte blad die ik van de boekhouder terug ontvang (die nu met vakantie is)

 

Moet je dat zelf bewust aangeven dat je wel of geen eigen risico drager bent? of betaal je met bovenstaande premie al de `kosten` daarvoor en ben je geen eigen risico drager?

 

ik ben op de hoogte van de overige regels (iemand die in dienst is en ziekte trajecten) maar dit gaat met name om personeel wiens contracten eventueel aflopen en niet verlengd worden.

 

Groetjes Anouk

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Anouk,

 

Eigen risicodragerschap heeft betrekking op Ziektewet en de eerste 10 jaar van de WGA.

 

Als je WHK-premies ZW en WGA betaalt bent je géén eigen risicodrager: je bent dan voor deze risico's publiek verzekerd bij het UWV. 

 

Staat je WHK beschikking voor  deze premies op 0 dan ben je wel eigen risicodrager: je hebt deze risico's dan via een private verzekering afgedekt of - als je een echt grote werkgever bent - draag je deze risico's volledig zelf maar met een verplichte borgstelling

 

Quote

Moet je dat zelf bewust aangeven dat je wel of geen eigen risico drager bent?

 

Nee. Doe je niets dan ben je automatisch géén eigen risicodrager. Wil je wél eigen risicodrager worden dan kun je dat 2 x per jaar (per 01-04 en per 01-04) aan de belastingdienst aangeven.  Daadwerkelijk eigen risicodrager wordt je dan per 01-07 of 01-01, mits verzekeraar of borgsteller tijdig de garantieverklaring afgeven

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, Anoukhn zei:

Wat zou uberhaupt het voordeel kunnen zijn  om eigenrisico drager te willen worden?

 

Voor grote  (*) en middelgrote (*) werkgevers : lagere premie dan bij UWV en  betere regie houden / grip hebben op de reïntegratietrajecten van zieke tijdelijke werknemers in de verwachting dat je daarmee herstel versnelt  en WIA instroom  beperkt 

 

Voor kleine (*)  werkgevers:  vooral betere regie / grip. Behoudens (kleine) uitzendbureau's zijn niet veel kleine werkgever eigen risicodrager. Enerzijds omdat de UWV premie  op dit moment (veel)  lager is dan verzekeren er voor kleine werkgevers geen sanctie/premietoeslag bij WIA instroom meer geldt, anderzijds vanwege de kosten voor eigen regie en het gevaar van loonsancties (extra jaar loondoorbetaling) als UWV na 2 jaar meent dat er niet voldoende aan reïntegratie is gedaan voor Ziektewet-vangnetters 

 

(*)=

loonsom van tot
kleine werkgever € 0 € 331.000
middelgrote werkgever € 331.000 € 3.310.000
grote werkgever € 3.310.000  

 

45 minuten geleden, Anoukhn zei:

Zoals ik zie betalen we de premies en hebben we idd `iets gedaan om eigen risico drager te worden`

 

`iets gedaan om eigen risico drager te worden` klinkt vaag, en zoals hierboven staat vermeld  is het voor kleine werkgevers lang  niet altijd verstandig. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het "vage" doelde ik op onderstaande , we hebben dus "niets" gedaan. Excuus had het raar geformuleerd.

 

Nee. Doe je niets dan ben je automatisch géén eigen risicodrager. Wil je wél eigen risicodrager worden dan kun je dat 2 x per jaar (per 01-04 en per 01-04) aan de belastingdienst aangeven. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.