Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
brando

Bonnetjes bewaren bij medische praktijk? (geen btw)

Recommended Posts

Iemand met een zelfstandige psychologiepraktijk vroeg mij om te kijken naar haar administratie. Ze heft geen btw, want medische sector. Dus ze kan ook nooit btw verrekenen.

Ze doet praktisch alleen kleine uitgaven (printpapier bij de Hema, inkt ergens anders, en vooral facturen voor IT, vakliteratuur en natuurlijk de huur. Ze doet nooit contante transacties, alles gaat digitaal. Er is dus een goed en duidelijk paper trail van alles wat ze uitgeeft. 

Ze maakt een scan van alle bonnen, maar in welke mate is dit precies noodzakelijk? Het is natuurlijk goed dat ze het doet, als er ooit inspectie komt van de belastingdienst. Maar voor het maken van een overzicht, winst en verliesrekening etc heb ik het niet nodig. Of vergis ik mij hierin?

Ja, daar vergis je je in. Alles wat betrekking heeft op de bedrijfsvoering valt onder de bewaarplicht, dus ook die bonnetjes. 

9 minuten geleden, brando zei:

Ze maakt een scan van alle bonnen, maar in welke mate is dit precies noodzakelijk? Het is natuurlijk goed dat ze het doet, als er ooit inspectie komt van de belastingdienst. Maar voor het maken van een overzicht, winst en verliesrekening etc heb ik het niet nodig. Of vergis ik mij hierin?

Afgezien van de fiscale documentatie- en bewaarplicht ... Uit de bankafschriften is niet op te maken of een item een privé of een zakelijke aankoop betreft. De omschrijving op de aankoopbon kan hierin wel duidelijkheid brengen. Er zijn teveel boekhouders die domweg elke kassabon en banktransactie als zakelijke uitgaven inboeken.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Dit is eigenlijk een z.g. "klantvraag" die hier niet beantwoord hoort te worden, maar ja... de Kerstgedachte dan maar!

Leuk dat je voor jouw opdrachtgever - via een bankafschrift of zoiets - kan laten zien dat er geld bij de Hema uitgegeven is wanneer de belastingdienst (mocht men daar ooit tijd voor nemen) dat wil zien.

Maar waaraan is dat geld dan uitgegeven?  

Bij de Hema kan je van alles (champagne, luxe lingerie, keukenapparatuur enz. enz.) kopen. Denk je dan écht dat het een controle-ambtenaar niets kan schelen waar de uitgave voor is geweest?

Edited by shoptillyoudrop

"What, me worry?"

12 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Dit is eigenlijk een z.g. "klantvraag" die hier niet beantwoord hoort te worden

Precies,  daarom (wederom) een slotje

Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Bring your business plan to a higher level!

All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

• Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

• Who's Online

Er zijn 10 leden online en 353 gasten

(See full list)    
  • Ondernemersplein

EN

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

More information   I accept